Köpte en fläkt som enligt instruktionen skall ha en tvåpolig strömställare.

Till fläkten finns 3 anslutningar L1, L2 och N. Tanken är att fläkten skall gå igång antingen när man vrider på strömställaren eller när fukten överstiger ett gränsvärde.

Tycker det känns lite märkligt att man ska ha en tvåpolig strömställare när det bara finns ett ställe att koppla in nollan.

Tänker jag fel?
 
hej.....
Det råkar inte vara som så att det är två hastigheter på den?
typ Fas in på L1=låg fart Fas in L2=Hög fart....
/Jonas
 
Kan inte svära på om det är olika hastigheter eller inte.

Däremot är det helt klart så att ena fasen är tänkt att gå via strömställare medan den andra inte skall göra det.
 
Det är troligen så att det är drektström (L1) till fläkten så att den går över hygrostaten i fläkten. Den andra "fasen (L2)" går via strömbrytare så att fläkten skall kunna gå kontiunerligt. Den tvåpoliga strömställaren skall vara vid fläkten som en säkerhetsbrytare när man skall byta fläkt så att man inte får ström i sig.
 
Vet inte om jag missuppfattar dig men om det är en tvåpolig strömställare går väl nollan igenom den och då förstår jag inte hur fläkten skall kunna gå överhuvudtaget när man har slagit av den?
 
L1 konstant spänning.
L2 via strömbrytare till belysningen i badrummet.

Då L1 har konstant spänning går fläkten igång via inställt värde på hygrostaten.

När man tänder belysningen i badrummet fungerar L2 som en tänddtråd och går så länge belysningen är tänd, en sk. vädringsfunktion.

Vissa fläktar har även in inbyggd timer som via L2 går en viss tid även efter att belysningen är släckt.

Detta är vad jag har sett på vissa fläktar.

//Janne
 
X man

Så långt är jag med. Frågan är om det verkligen skall vara en tvåpolig strömställare som det står i instruktionen eller om det bör vara en enpolig?

Tvåpolig skulle väl betyda att L2 och N går igenom den?
 
Det tror jag inte, det skulle ju innebära att L1 fortfarande är spänningsatt.
L1 & N borde gå via en 2-polig brytare. L1 kopplas ju till belysningen via en vanlig 1-polig. Den bryter ju fasen L2 den vägen.

Min teori.

//Janne
 
Om det är en vanlig badrumsfläkt, typ PAX vi pratar om så är det ju först och främst samma fas som ska in på L1 och L2. Bara med den skillnaden att till den ena plinten går den via en brytare ( t ex belysning ) och den andra har fast ström. Den tvåpoliga brytaren ska bryta både fas och nolla och fungerar endast som en säkerhetsbrytare om man t ex ska byta eller rengöra fläkten.
 
För att vara riktigt säker skulle jag vilja ha en tre-pölig brytare vid fläkten som bryter L1, L2 och nollan.
 
Mikael_L
Nä, då funkar det lika bra som hågge beskriver.

Så som Hågge skrev har jag också tänkt, att man ska se den tvåpoliga brytningen som en säkerhetsbrytare.
Men jag har hållt mig från att skriva då jag egentligen inte alls vet hur det ska vara. Om det var min fläkt i mitt hus skulle jag pratat med min gamla elektrikervän innan jag kopplat in den.

I den här tråden har jag väntat att någon av de med behörighet ska uttala sig, det vore nog bättre det, än att vi amatörer;) fortsätter utveckla olika teorier. :D

Sen undar jag om det är utrett vad L1 och L2 egentligen betyder, är det högfart resp lågfart? eller är vi fortfarande osäkra på det?
Och isåfall, hur har du, Algen, tänkt att det ska styras, högfart tillsammans med lyse eller vad?
Svaret på sådana frågor underlättar. :rolleyes:
 
ja säkerhetsbrytaren måste ju bryta åtminstonde de båda fasingångarna, annars ger den en falsk säkerhet (direkt farligt).
 
Först och främst tack för alla svar och synpunkter.

Angående funktionen av L1 och L2 så har det inte med hastigheten att göra utan det är för att fläkten skall starta när fuktigheten överstiger ett visst gränsvärde (L1) alternativt när man slår till en strömbrytare (L2).

I instruktionen nämns sedan att en tvåpolig strömbrytare skall installeras. Det finns även en illustration som jag har försökt rita av i Paint (Bifogas). Jag tror att det är här någonstans jag har tappat bort mig tidigare då jag har trott att det är samma strömbrytare på bilden som nämns i texten.

Jag börjar nu förstå att man ska ha den tvåpoliga strömbrytaren utöver den strömbrytare som syns på bilden och som gör att man manuellt kan aktivera fläkten.

Det hela blir ju mycket klarare i så fall och dessutom logiskt till och med för mig :)

I mitt fall kommer jag att ha en separat strömbrytare för fläkten d v s inte ha samma som till en lampa då jag vill kunna ha lampan tänd utan att fläkten går.

Som avslutning är jag lite nyfiken på varför den tvåpoliga strömbrytaren behövs. Som säkerhet för att kunna bryta strömmen helt har jag förstått. Nu får ni ursäkta min okunnighet (igen) men vad är logiken i att man behöver kunna bryta strömmen helt till en fläkt via en strömbrytare men inte till ett vägguttag t ex?

Det finns säkert en väldigt bra anledning till det som jag hoppas ni kan upplysa mig om!
 
  • Fläkt.JPG
Det har tillkommit för att om en icke elktriker skall byta en fläkt på vinden ex, så skall han kunna bryta bort fläkten med en säkerhetsbrytare och kunna byta fläkten utan att riskera fara för sin egen säkerhet.
 
Underhåll av fläkten typ rengörning mm. Då är det tryggt med en helt strömlös apparat som inte går igång och skadar dig när man putsar. Då den 2-poliga brytaren ska sitta nära fläkten finns det ingen risk att någon spänningsätter den utan din vetskap när du tex. rengör den.

//Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.