K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Jag skulle föredra en bra bordssåg och något liknande festool hkc battericirkel med den "inbyggda" fsn skenan, över sänksåg och kap/ger.

Områdena överlappar en hel del, och platsen är begränsad. Har inte använt sänksågsfunktionen många gånger (kunde lika gärna kört med en sticksåg), och sen jag köpte bordssågen har den tagit över från att använda skenan för repeterbarheten!
Nackdelen med en bordssåg, oavsett hur bra den är, är att ämnet måste komma till sågen och inte tvärt om. Det är ju inte alltid det mest praktiska eller ens möjligt. När jag bygde mitt hus använde jag sänksågen mycket mer än bordssågen. Mycket lindrigt att t.ex. kapa OSB direkt på bunten när man jobbar själv.

Sist och slutligen handlar det om vad man ska göra. Men med en bra bordssåg, sänksåg och handcirkel kan man ju knappast skylla på utrustningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Sänksågen tycker jag är toppen när man ska göra salningar, tycker det är svårt att såga rakt på frihand.
Ska 5mm ska bort i ena ändan och 15 i andra så är det bara att lägga på skenan och såga, på klyvsågen blir det inte bra men det går säkert att lära sig det med
 
  • Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag tycker att cirkelsågen tillsammans med en Speed Square är kanon. Smidig när jag la om tak för sånt som inte kräver millimeternoggrannhet. Sen har jag skena med tvingar och bättre klinga för att kunna kapa t.ex. bänkskivor och liknande med precision. Har kap/ger med stativ och även bordssåg numer men inte någon sänksåg.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte haft användning för cirkelsågen sedan jag skaffade sänk/ bordsåg.
Den såg jag personligen använder mest för småjobb är sticksågen.
 
  • Gilla
Annela och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nackdelen med en bordssåg, oavsett hur bra den är, är att ämnet måste komma till sågen och inte tvärt om. Det är ju inte alltid det mest praktiska eller ens möjligt. När jag bygde mitt hus använde jag sänksågen mycket mer än bordssågen. Mycket lindrigt att t.ex. kapa OSB direkt på bunten när man jobbar själv.

Sist och slutligen handlar det om vad man ska göra. Men med en bra bordssåg, sänksåg och handcirkel kan man ju knappast skylla på utrustningen.
Helt klart en bra poäng! Jag skulle behöva en traktor för att få in bordssågen i huset...

Tänkvärt åt andra hållet, behövs precisionen från skenan för osb i väggen? För mig är svaret nej även om det känns bättre när det blir perfekt ;) Därför jag är inne på hkc istället för sänksågen, orkar jag sälja lite maskiner blir det att prova den idén!
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Helt klart en bra poäng! Jag skulle behöva en traktor för att få in bordssågen i huset...

Tänkvärt åt andra hållet, behövs precisionen från skenan för osb i väggen? För mig är svaret nej även om det känns bättre när det blir perfekt ;) Därför jag är inne på hkc istället för sänksågen, orkar jag sälja lite maskiner blir det att prova den idén!
Ja att köpa en traktor för att forsla runt bordssågen kan ju inte vara ekonomiskt försvarbart:)

Nä, precisionen behövs inte för det momentet, men mycket annat. Däremot är det smidigt att använda sänksågen. Bara att rita några markeringar och läggs dit skenan. Även enkelt att ställa djupet exakt på sänksågen så att man inte kör o skivan under.

Men man köper knappast sänksågen för att köra osb. Man tar den för att man redan har en.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
För mig är handcirkelsågen i första hand till för att såga skivor med och för att haka ur stolpändor och såga saker som inte går att ta loss och för att kanta plankor som är för långa för att kanta på bordscirkelsåg. Därför skall den vara kraftig. Min har någonstans kring 70mm största sågdjup och det är ofta i minsta laget. Å andra sidan skulle den bli för tung att köra med en hand om den vore större.

Bordscirkelsåg använder jag hela tiden. Den skall vara kraftig om man skall ha någon nytta av den. Min lilla portabla bordscirkelsåg klarar jag nätt och jämt att lyfta upp på släpkärran ensam utan hjälpmedel. Den har 3kW trefasmotor. En liten klen maskin som går att ha med på byggen.
Dessutom har jag två större bordscirkelsågar men de är inte relevanta i den här diskussionen.

Någon sänksåg har jag aldrig haft.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag använder min batteridrivna cirkelsåg till skivor och annat jag inte kan använda kap- och gersågen till, vilken är den såg jag använder mest. Har ännu inte haft något större behov av en sänksåg.
 
boschkenta
T Ejmelie skrev:
Mycket av det ni nämner skulle man kunna använda sänksågen till också. Men personligen tycker jag den är klumpig så tar aldrig fram den för mindre jobb.
Är cirkelsågen lättare och mer behändig?
Det finns ju tex bosch 12v cirkelsåg.. mycket enkel och smidig. Den + en kort skena så löser man det mesta egentligen.
 
  • Gilla
MartinOW och 1 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Det finns ju tex bosch 12v cirkelsåg.. mycket enkel och smidig. Den + en kort skena så löser man det mesta egentligen.
Den har väldigt klent sågdjup minus ytterligare 5 mm på skena. Därmed rätt meningslös för annat än skivmaterial.
 
boschkenta
nanowire nanowire skrev:
Den har väldigt klent sågdjup minus ytterligare 5 mm på skena. Därmed rätt meningslös för annat än skivmaterial.
Ja, jag borde citerat mitt tidigare inlägg för att förtydliga (där jag sa att jag har den till just skivor). Till det är den kanon. Eller till tex väggpanel och liknande plank där man kan köra med en snabbvinkel istället för skena.
 
Jag har varit yrkesarbetande snickare i 25 år och aldrig använd cirkelsåg i princip. Festool hkc förändrade mitt liv tamigfan, nu är det kapochger som står och dammar i stället. Extremt mångsidig såg och kan dessutom användas som sänksåg i något sämre tappning.
Kör den rätt ofta som cirkelsåg, dvs på fri hand. Typ osb och liknande. Eftersom den alltid ligger i arbetsområdet, bara att knäppa bort skenan.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Mycket av det ni nämner skulle man kunna använda sänksågen till också. Men personligen tycker jag den är klumpig så tar aldrig fram den för mindre jobb.
Är cirkelsågen lättare och mer behändig?
Ja. En bra cirkelsåg trivs lika bra på skena som på frihand och kan hanteras med en hand. En sänksåg är beroende av att underlaget inte sviktar, som du skriver är du inte sugen på att ta den i ena handen och kapa en regel du håller i andra. Parallellanslag använder jag ofta till cirkelsåg men även fast dessa passar på min sänksåg har jag aldrig använt dem till den. Batteridrivet är viktigare på cirkelsågen.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Även jag står inför valet ifall man ska beställa en eller inte inför totalrenovering utav huset vi får snart. Om så blir fallet, så blir det en Makita DSP600ZJ. Hade redan bestämt mig att köpa en innan jag läste denna tråden, men nu vettefan.

Jag har en cirkelsåg redan (MAKITA DHS680Z)
och lillebrorsan har en batteridriven Milwaukee bordsåg som jag kan låna.

Får se efter alla era kloka kommentarer vad man bestämmer sig för. :D
 
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Har du några byggen på gång som kräver annorlunda utrustning än vad du redan har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.