Hej
Ska sätta bröstpanel i köket, och har nu ett problem...
Panelen ska spikas och jag har inga vågräta reglar.
Det finns INTE utrymme för att sätt någon regel utanpå gipsen, inte ens en spikläkt...
Nu behöver jag hjälp av er KLURIGA och SMARTA hemmapulare och yrkesmän/kvinnor, hur jag ska lösa mitt problem.
 
Jag förmodar att du har en regel längst ner på väggen och lodräta reglar c-c 60 och att du överst på bröstpanelen ska ha en krönlist.
Spika fast panelen längst ner. Kläm sen fast den där uppe med krönlisten. Krönlisten skruvar du i de lodräta reglarna. Spackla hålen om du ska måla, annars får du plugga dem. Man kan även välja någon dekorativ skruv.
 
Om det mot förmodan inte finns en fals på baksidan av krönlisten (så att den går ner framför överkanten på panelbrädorna) är det ju läge att själv fräsa en sådan.

MVH
Ronnie
 
Funderar och klurar... :)

Går det inte att limma fast dem på väggen? Eller spikat i nederkant och limsträng i ovankant?

Finns det inte ens 3mm tillgodo? Isåfall skulle du ju kunna bygga "färdiga" panelsektioner på tex masonit som passar regelavståndet.
 
Kollade med bygghandeln och dom ansåg att jag skulle spika panelen och inte limma.
pga att vissa paneler kan vara lite vridna, och det går ju att fixa till om man spikar (tvingar den på plats)
 
En kombination av andersmcs och it-snubbens förslag är nog inte så dumt, alltså limma, spika nere och kläm fast med en list högst upp.
 
Varför inte dubbelhäftande tejp? ;)

Ärligt talat finns det bara ett seriöst sätt att lösa problemet, om du skall har riktig panel.

Såga ur en remsa av gipset när golvet och sedan fler remsor på lämpliga avstånd. Jag har använt tigersåg till ändamålet. Såga inte av de vertikala reglarna. Skråspika eller skråskruva fast horisontella reglar mellan de vertilaka reglarna, gärna i liv med den kvarvarande gipsen. Bifogar skiss
 
  • spikregel i gipsvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
naresjo skrev:
Kollade med bygghandeln och dom ansåg att jag skulle spika panelen och inte limma.
pga att vissa paneler kan vara lite vridna, och det går ju att fixa till om man spikar (tvingar den på plats)
Om dom vill tvinga på dig vridna paneler så går du någon annanstans. Det finns ingen anledning för dig att betala för bottenskrapet. Välj dina paneler med omsorg oavsett vad som säger.

Limmar du med rätt lim så sitter de som berget. Givetvis också beroende på underlaget.
 
Håller med it-snubben!

Jag limmade vår pärlspont på gipsskiva med vanligt trälim - fungerade utmärkt! Vridna panelbitar sorteras naturligtvis bort i förväg. Det går bra att fästa med en spik i sponten här och där tills limmet torkat.

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.