Har en fråga angående bergvärmepumpar
Hur stor skillnad kan det bli kw / år på en Ivt greenline 8 från 1998 som funkar
Mot en Ny Ivt premiumline HQ C6 , vill veta på ett ungefär rör det sig om 10% eller 25% eller mer ?
Tänker att den gamla bör ju va mindre effektiv
Inga killgissningar tack !
 
Djup energibrunn? Framledningstemperatur när det är som kallast?
Effektbehovet för huset? Går elpatron något med befintlig anläggning?

Och varför vill du installerar en mindre pump?
 
Ja, det går inte att svara på utan mer info. Den nya har lägre uteffekt, så risken är att det blir mer elpatron än med den nuvarande. Men svårt att säga som sagt var.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Djup energibrunn? Framledningstemperatur när det är som kallast?
Effektbehovet för huset? Går elpatron något med befintlig anläggning?
Och varför vill du installerar en mindre pump?
Borrdjupet är 132 m och dom som installerade befintlig pump 98 tyckte att denna va bra med tanke på borrdjupet !
 
useless useless skrev:
Ja, det går inte att svara på utan mer info. Den nya har lägre uteffekt, så risken är att det blir mer elpatron än med den nuvarande. Men svårt att säga som sagt var.[/QUOTE
Jag fattar att den ja har lever på övertid och med tanke på lev problemen som verkar vara generella tänker jag att det är bra att ligge före ! Så frågan är igentligen bara att jag tänker att utvecklingen borde gått framåt på 24 år och då följdaktligen mer effektivt med en ny mot en gammal
 
Själva kylprocessen och dess verkningsgrad är i stort sett densamma idag som för 20 år sedan. Största skillnaden i verkningsgrad beror på modernare cirkulationspumpar, bättre reglersystem och att nya pumpar klarar lite högre temperaturer. Om nuvarande system är väl anpassat till huset och väl injusterat så finns det ganska lite att spara.

Hur mycket har tillskottet och kompressorn gått? Vad har du för temperaturer på köldbäraren i slutet av värmesäsongen?



S Snipern 666 skrev:
Borrdjupet är 132 m och dom som installerade befintlig pump 98 tyckte att denna va bra med tanke på borrdjupet !
Man väljer pump och borrhål utifrån husets behov, inte borra först och anpassa pumpen till hålet.
 
useless useless skrev:
Själva kylprocessen och dess verkningsgrad är i stort sett densamma idag som för 20 år sedan. Största skillnaden i verkningsgrad beror på modernare cirkulationspumpar, bättre reglersystem och att nya pumpar klarar lite högre temperaturer. Om nuvarande system är väl anpassat till huset och väl injusterat så finns det ganska lite att spara.

Hur mycket har tillskottet och kompressorn gått? Vad har du för temperaturer på köldbäraren i slutet av värmesäsongen?





Man väljer pump och borrhål utifrån husets behov, inte borra först och anpassa pumpen till hålet.
Den infon jag fått är att det är meningslöst med en större pump om borrhålet bara är 132 m energin i borrgålet är vad den är !och den jag har idag har funkat till hushållet !
 
Jag bytte pump för en månad sedan. Min gamla var från 1999.
Mina beräkningar gav att det skulle göra 15-20%.
Jag hade COP för B0W45 på bägge och gjorde min kalkyl utifrån det, då det även stämmer bra med mina förutsättningar.
Nu har jag kört en månad och beräkningen ser ut att stämma.
Skulle gissa att 15-20% gäller för de flesta om man bara räknar på pumpen och kör utan eltillskott.
Börjar pumpen dessutom bli sliten så kan det säkert röra sig om mer.
 
S Snipern 666 skrev:
Den infon jag fått är att det är meningslöst med en större pump om borrhålet bara är 132 m energin i borrgålet är vad den är !och den jag har idag har funkat till hushållet !
Vet du vilken temp som du har på KB ( köldbärare ) när VP går länge, går den 24/7 vid ca 7 - 10 minus och tydligen räcker den till.
 
S sblixten skrev:
Jag bytte pump för en månad sedan. Min gamla var från 1999.
Mina beräkningar gav att det skulle göra 15-20%.
Jag hade COP för B0W45 på bägge och gjorde min kalkyl utifrån det, då det även stämmer bra med mina förutsättningar.
Nu har jag kört en månad och beräkningen ser ut att stämma.
Skulle gissa att 15-20% gäller för de flesta om man bara räknar på pumpen och kör utan eltillskott.
Börjar pumpen dessutom bli sliten så kan det säkert röra sig om mer.
Ja så tänkte nog jag med
 
J jonaserik skrev:
Vet du vilken temp som du har på KB ( köldbärare ) när VP går länge, går den 24/7 vid ca 7 - 10 minus och tydligen räcker den till.
Nej har inte kolla har ju inte varit så kallt förutom nån v runt jul !
 
Ditt hål nu och VP som är specad till ca 8 kW , 132 meter ger ca 40 W per meter och då är säkert KB på minussidan. VP ger nog inte mer än ca 6 kW med sådana förutsättningar. En gängse regel och beräkning så ska uttaget från hålet inte överstiga 30-33 W per meter. En VP på 6kW ger ett uttag på ca 30W per meter och kommer att ge samma effekt som en större, det är inte värmen som räknas, det är den kyla som hålet kan ta hand om för att få en effektivitet på en VP . Stora VP korta hål och VP isar ner hålet = detsamma som dålig verkningsgrad. Kolla r du in specarna för i princip alla VP så står det inget om kylan, bara att VÅRA VP kan ge värme med ner till max - 8 på KB. Oj vad bra säger dom, men är inte bra, vid för kall KB så sänker VP kompressorfarten ( invertes ) ( Oj vad bra det är ) och vad händer då, VP kommer även att sänka avgiven effekt med.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ditt hål nu och VP som är specad till ca 8 kW , 132 meter ger ca 40 W per meter och då är säkert KB på minussidan. VP ger nog inte mer än ca 6 kW med sådana förutsättningar. En gängse regel och beräkning så ska uttaget från hålet inte överstiga 30-33 W per meter. En VP på 6kW ger ett uttag på ca 30W per meter och kommer att ge samma effekt som en större, det är inte värmen som räknas, det är den kyla som hålet kan ta hand om för att få en effektivitet på en VP . Stora VP korta hål och VP isar ner hålet = detsamma som dålig verkningsgrad. Kolla r du in specarna för i princip alla VP så står det inget om kylan, bara att VÅRA VP kan ge värme med ner till max - 8 på KB. Oj vad bra säger dom, men är inte bra, vid för kall KB så sänker VP kompressorfarten ( invertes ) ( Oj vad bra det är ) och vad händer då, VP kommer även att sänka avgiven effekt med.
Ja exakt så ! Tack inte alltid storleken som har betydelse
 
Att tillägga är att tillverkarna tycker dom är bra, när ett hål börjar komma ner till ett stort minus och kompressorn inte kan ge en temp som överensstämmer med vad som behövs för att värma huset. Det är flödet genom växlaren som bestämmer vilken temp som kommer ur den. Blir tempen för lite ut, vad gör dom då, jo sänker farten på cirkpumpen så flödet blir mindre och det värmer på mera, vad som inte talas om, är att det är det totala flödet som ska gå ut minskar och allt får mindre värme. Tex element blir bara varma på den övre delen och GV får kallare i slutet av slingan. Bara skit , en cirk-pump ska gå med konstant fart och vad som behövs för att få fullt flödet genom alla delar i systemet
PS Brukar säga , ni har behov av en 9 kW VP , borra för 12kW och sätt in en 7,5 kW så kommer nog aldrig hålet att anta minusgrader och effekten som VP ger blir detsamma som en 9 kW och utan is i hålet
 
C
J jonaserik skrev:
En gängse regel och beräkning så ska uttaget från hålet inte överstiga 30-33 W per meter.
30-33 W/m låter väldigt lite. Enligt den tumregeln är nog de flesta borrhål kraftigt underdimensionerade.
Det blir ju 270+ m för en vanlig 9 kW pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.