Jag ska bygga ett Attefallshus på tomten och har ett stort frågetecken med hur jag ska lösa trappan ner till källaren. är det någon som har en bra smidig lösning som jag kan låna? all tips tas tacksamt emot. kanske spiraltrappa?
 
Hej,
Hur har det gått?
Jag är också på gång att bygga med källare därav frågan
 
Jag är mitt i bygget just nu. Vi grävde och schaktade. Dock var jag lite snabb och chansade med markförhållandena vilket jag inte borde gjort. Det var ca 1m jord och därefter blålera. Rena simbassängen blir det när det regnar. Jag räknade inte mdd dräneringspump och pålning vilket tot gicl på ca 70 tkr. Mitt råd är att du provgräver och ser vad du har för grund under. Eller så reserverar du för och chansar. Ps kom i håg att det blev dyrare med deponi av blålera. Jag fick 15 lass a 4000 kr per last.
Nu är jag iaf klar med grunden. Betong ska läggas nästa vecka. Sen blir det bara jobba sig uppåt. Vart är du i processen?
 
Sefkanbenz Sefkanbenz skrev:
Jag är mitt i bygget just nu. Vi grävde och schaktade. Dock var jag lite snabb och chansade med markförhållandena vilket jag inte borde gjort. Det var ca 1m jord och därefter blålera. Rena simbassängen blir det när det regnar. Jag räknade inte mdd dräneringspump och pålning vilket tot gicl på ca 70 tkr. Mitt råd är att du provgräver och ser vad du har för grund under. Eller så reserverar du för och chansar. Ps kom i håg att det blev dyrare med deponi av blålera. Jag fick 15 lass a 4000 kr per last.
Nu är jag iaf klar med grunden. Betong ska läggas nästa vecka. Sen blir det bara jobba sig uppåt. Vart är du i processen?
Sefkanbenz Sefkanbenz skrev:
Jag är mitt i bygget just nu. Vi grävde och schaktade. Dock var jag lite snabb och chansade med markförhållandena vilket jag inte borde gjort. Det var ca 1m jord och därefter blålera. Rena simbassängen blir det när det regnar. Jag räknade inte mdd dräneringspump och pålning vilket tot gicl på ca 70 tkr. Mitt råd är att du provgräver och ser vad du har för grund under. Eller så reserverar du för och chansar. Ps kom i håg att det blev dyrare med deponi av blålera. Jag fick 15 lass a 4000 kr per last.
Nu är jag iaf klar med grunden. Betong ska läggas nästa vecka. Sen blir det bara jobba sig uppåt. Vart är du i processen?
Tack för snabbt svar.
Vi tänkte börja till våren, just nu planerar vi för fullt.
Tomten består av endast gjord det vet vi då vi har grävt för pool tidigare
Har du byggt grunden med Leca?
 
@Sefkanbenz Vi vill ha bilder på din attefall källare! Jag funderar själv på en attefallare och en källare är en intressant ur alla aspekter här.
 
Har också planer på en attefallshus med källare även om det nog ligger något år framåt i tiden. Väldigt intresserad av bilder och erfarenheter från era byggen.
 
Vi bygger Attefallare i suterräng. Blir dock ingen invändig trappa. Tänkte ha det först, men det äter för mycket golvyta. I framtiden kanske det blir bostadsyta på båda våningarna, men nu planerar vi för bostad på övre plan och förråd/hobby på nedre plan.

Vår tomt är bara berg med uppfyllnad av sprängsten och lite jord/grus. Så för oss blev det en ganska dyr historia att spränga och knäcka berg med många transporter och tunga maskiner. Sen visade det sig att berget skapar en grop där vi har huset där allt regnvatten samlas, så det fick bli en dräneringsbrunn och pumplösning. Men nåt ska man ju lägga sin förmögenhet på ...

Vi har kommit så långt att plattan är klar och jag väntar bara på att värsta kylan ska ge med sig så slänger jag upp presenningen och startar värmefläktarna, sen börjar jag mura.
 
  • Gilla
sarolu och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det här ? har du bilder på hur det ser ut med källare ? Funderar nämligen på samma sak. attefalls hus med källare
 
  • Gilla
merbanan
  • Laddar…
H
Bart Bart skrev:
Vi bygger Attefallare i suterräng. Blir dock ingen invändig trappa. Tänkte ha det först, men det äter för mycket golvyta. I framtiden kanske det blir bostadsyta på båda våningarna, men nu planerar vi för bostad på övre plan och förråd/hobby på nedre plan.

Vår tomt är bara berg med uppfyllnad av sprängsten och lite jord/grus. Så för oss blev det en ganska dyr historia att spränga och knäcka berg med många transporter och tunga maskiner. Sen visade det sig att berget skapar en grop där vi har huset där allt regnvatten samlas, så det fick bli en dräneringsbrunn och pumplösning. Men nåt ska man ju lägga sin förmögenhet på ...

Vi har kommit så långt att plattan är klar och jag väntar bara på att värsta kylan ska ge med sig så slänger jag upp presenningen och startar värmefläktarna, sen börjar jag mura.
Hur har det gått, kanske en bild eller två att dela?
 
  • Gilla
sarolu
  • Laddar…
Jomen det har gåt riktigt bra. Ska se om jag kan få upp lite bilder så småningom. Håller på med innerväggar och rör/kabeldragning i huset just nu. Det har stått stilla några månader.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Arkitektritning av en tomtplan med måttangivelser, möjlig källare och bolundare med terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en tomtplan med måttangivelser, möjlig källare och bolundare med terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hobby Bob skrev:
Hur har det gått, kanske en bild eller två att dela?
Hej Bart! Vi funderar också på att bygga Bolundare med Källare i en slutande tomt. vi har också berg och jag är inte sänkning på bygg. Det jag ser är att tomten slutar ganska mycket och min fråga är vad är det som krävs för att ett bygge ska definieras med källare källare? Hur stor yta måste vara under marknivå? Och var är marknivån när det slutar mycket? Måste man verkligen gräva ner för att få en källare? Kan låta dumt men uppskattar mer synpunkter och svar. Jag laddar ner lite bilder på och ritningar som vi tänkte ursprungligen alltså bolundare 30 med terras utan källare. Vi är medvetna att det måtten på attefallshuset är lite utanför än vad som är kravet och därför är källare till attefallshuset en bra idé och få mer boyta.
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med mått och källarsektion som visar terrängens lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk sektionsritning som visar en byggnad med källare och bilparkering ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med källare på sluttande tomt, inklusive måttangivelser och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett hus med källare på en sluttande tomt, visar ytan under marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall du kan lägga lite bilder på ditt attefallshus med källare vore inspirerande:)
 
Det enda som räknas är nockhöjden från marken, inte hur mycket en källare är nedgrävd. Men det blir svårt att få till en bra höjd inomhus om ni inte gräver ned en våning. Om det är en sluttande tomt och ni vill bygga med en suterrängvåning, som jag gjort, är det medelmarknivån som räknas för att beräkna nockhöjd. Sök på medelmarknivå så får du en massa exempel på hur du ska räkna fram den.

Jag har inga bra bilder just nu annat än den här från bygget i somras. Men som du ser så är inte marken riktigt där den ska vara ännu. När det är klart för inmätning kommer vi har höjt marken till ursprunglig nivå runt grunden/källaren. Och måttet från nock till marken blir då i snitt 4 meter, eller lite mindre till och med.

En nybyggd vit enplansvilla med ojämn mark runt grunden och tillfällig trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
L LUNA 2007 skrev:
Tack för snabbt svar.
Vi tänkte börja till våren, just nu planerar vi för fullt.
Tomten består av endast gjord det vet vi då vi har grävt för pool tidigare
Har du byggt grunden med Leca?
Hej!
Hur gjorde ni med uppvärmningen till attefallshuset?
 
Sefkanbenz Sefkanbenz skrev:
Jag är mitt i bygget just nu. Vi grävde och schaktade. Dock var jag lite snabb och chansade med markförhållandena vilket jag inte borde gjort. Det var ca 1m jord och därefter blålera. Rena simbassängen blir det när det regnar. Jag räknade inte mdd dräneringspump och pålning vilket tot gicl på ca 70 tkr. Mitt råd är att du provgräver och ser vad du har för grund under. Eller så reserverar du för och chansar. Ps kom i håg att det blev dyrare med deponi av blålera. Jag fick 15 lass a 4000 kr per last.
Nu är jag iaf klar med grunden. Betong ska läggas nästa vecka. Sen blir det bara jobba sig uppåt. Vart är du i processen?
Hej!
Byggde du hela huset med block eller hur gjorde ni? Hur löste ni uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.