Hej, sitter och planerar för att skaffa mig en vedpanna som uppvärmning under nästa år, så dagarna spenderas med att läsa på, men allt är inte så lätt att hitta, så jag måste fråga.

Är det möjligt att ha ett öppet expansionskärl på ovanvåningen i huset och pannrummet i en separat egen byggnad med kulvert, som jag förstår så ska det vara stigande rör från pannan, och det går ju inte i detta fall, gör man på något annat sätt då eller är det slutet system som gäller?

Skulle för övrigt vilja gå in med kulverten i källaren och därifrån fördela till alla radiatorer var för sig, med dold rördragning då. Eller ställer det också till det i ett ev. öppet system?
Tack på förhand
 
B
Skydd mot kokning kan även uppnås med en syrventil som kyler pannan med kallvatten från brunnen. Jag har en speciell slinga I pannan för detta, vet inte om alla pannor är utrustade så.

Med en sådan lösning så spelar det ingen roll om man har öppet eller sluter exp kärl. Öppet kärl som sitter så ånga från vedpannan kan komma ut är bäst, men många med pannor har tryckexpansionskärl eller expansionskärl placerade på annat sätt.

Ser inte hur kulvert och dold rördragning ska påverkas av dessa frågor.
 
B BSOD skrev:
Skydd mot kokning kan även uppnås med en syrventil som kyler pannan med kallvatten från brunnen. Jag har en speciell slinga I pannan för detta, vet inte om alla pannor är utrustade så.

Med en sådan lösning så spelar det ingen roll om man har öppet eller sluter exp kärl. Öppet kärl som sitter så ånga från vedpannan kan komma ut är bäst, men många med pannor har tryckexpansionskärl eller expansionskärl placerade på annat sätt.

Ser inte hur kulvert och dold rördragning ska påverkas av dessa frågor.
Tack för svar!
Det jag menade med kulverten är ju att den är i marken (såklart) och då blir det ju inte stigning till expansionskärlet!
Och så har jag läst om ev placering av kärlet på ledningen, alltså på returen eller framledningen, men den får väl sin egen ledning från källaren där jag fördelar till alla radiatorer,
Men ang denna delen tror jag mest jag snurrar till det lite för mycket i skallen bara
 
Hej!

Vi har vedpanna i garaget med kulvert in till huset. Det öppna expansionskärlet satt vi på vinden i garaget ovanför pannan. Vi byggde en isolerad låda runt expansionskärlet och med ett rör ut på taket.
Är det inte möjligt att göra oss dig?

Hälsningar
Magnus
 
M magil skrev:
Hej!

Vi har vedpanna i garaget med kulvert in till huset. Det öppna expansionskärlet satt vi på vinden i garaget ovanför pannan. Vi byggde en isolerad låda runt expansionskärlet och med ett rör ut på taket.
Är det inte möjligt att göra oss dig?

Hälsningar
Magnus
Tyvärr inte, bara tänkt bygga typ en friggebo liknande byggnad som rymmer det som behövs, så kommer inte upp i den höjden eftersom huset är.2 våningar :sweat:
 
Du kan ha ett öppet system på vinden, risk vid ev läckage är det blir blött i huset…
Alt kör du med slutet system, kostar lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.