Har sådan beslutsångest när det gäller gipsplattor kontra slätt innertak. Tycker ni det gör stor skillnad? Egenligen har vi inte råd...
 
Skulle strunta i det om det hänger på ekonomin. Vi körde släta tak och det såg jättebra ut till en början. Sedan börjar huset att röra på sig och skarvarna syns direkt så vi får göra om igen i höst!

Om ni inte ska ha ett ryggåstak utan bara vanliga horisontella tak så skulle jag köra med gipsplank.
 
Vem bygger ni med, för oss så kostade det inget extra med släta innertak (Eksjöhus). Det ju så mycket snyggare med släta tak, gipsplank ser "billigt" ut enligt mig.
 
Släta innertak i gips utan synliga skarvar och lister i takvinkeln kommer, förr eller senare, att uppvisa sprickor.
För mindre underhåll på sikt skulle jag rekommendera gipsplank med synliga skarvar.
Sedan vad det är värt för er ur estetisk synpunkt är en annan fråga. Dock tror jag inte att besökare lägger märke till om ni har det ena eller andra taket......
 
Vi har satt upp gipsplank i hela huset, o tänk va smidigt för målarn (frugan)

DD
 
jag har i nuvarande hus (1,5 år gammalt) gipsplattor och det är faktiskt något som jag störde mig på ... så i nya huset blir det släta innertak
 
Ta gipsplank till en början. Du kan ju alltid spackla och måla vid ett senare tillfälle när ekonomin tillåter och huset satt sig till rätta.
 
Tänk på att alla nya hus sätter sig extra mycket de första två åren. Efter det så rör det på sig mindre.

Det är därför bl.a. man har en besiktning efter två år där sprickor och annat kan åtgärdas av leveratören.
 
Tillvalspriset från husleverantören är detsamma för släta gipsskivor och gipsplank men målarens kostnader för spacklingen ändrar sig radikalt.
 
Tack för svar alla! Det slutade med släta innertak ändå. Bara hoppas på att villapriserna stiger så vi får mycket pengar för vårt nuvarande hus när vi säljer höst *håller tummarna*.
 
Använd fermacellgips, den skivan limmas kant i kant när man sätter upp den med ett medförljande lim. Det spricker garanterat inte, hela taket eller väggen blir som en homogen skiva när det är klart. Vi har använt det i vårat hus och alla väggarna är perfekta efter flera år, även tapeten i hörnen är lika sommar som vinter eftersom det är limmat även där. Det går också att skruva i den. Vi har hängt upp skåp direkt på väggen eftersom man kan hänga 35 kilo i varje skruv. Den dammar ganska mycket vid montering men är annars en jättebra allternativ skiva om man tänkt ha spån eller osb skiva bakom vanlig gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.