Hej!

Så var det dags att börja upphandla flytt och flyttstädning för flytten i Juli. Har läst en del annonser om flyttstädning där det kan stå "från 25kr/m2". Vad städar de för den summan?

Vad skall man räkna med för kostnader för en lägenhet med 3rok på 76m2 i Stockholm som behöver grundligt städas från tak till golv, inkl tvätta alla fönster, rengöra ugnen etc?

Vi är nog inga stora skitgrisar, men så här inför flytten så får man lov att ta en stor del av den tid som tidigare gick åt för städning till att gallra ut och packa i ordning. Den aktiviteten i sig gör att en del skit kommer fram i ljuset.

Och så finns ju den där känslan av att det skall ändå flyttstädas, och så nöjer man sig med att ta bort "det värsta".

Hemfrid vill ha 4150kr exkl fönsterputs, enligt tariff på deras hemsida. Det låter i mina ögon som en rätt så rimlig peng. Eller är den samlade expertisen här av en annan mening?
 
Mycket handlar om vilken värd man har. Vi hyrde in flyttstädningen, betalade 6000 för 117 kvadrat. De var två personer som då jobbade två dagar. De var fruktansvärt noga och vi var jättenöjda. Men värden anmärkte ändå på att han hade "hittat en fläck på en av golvlisterna", och krävde 500:- för sin arbetsinsats.:) Sedan har vi hört att han alltid har anmärkningar och kräver ersättning oavsett hur städat det är... Vi betalade och var glada att bli av med honom. Annars hade man väl kunnat bråka... Jag tror att 4-5000 är fullt rimligt. Hur välstädat det ska vara varierar som sagt... Lycka till!
 
En av finesserna med att köpa flyttstädning är att då kan man skicka tillbaka städfirman för att åtgärda ev. anmärkningar.

Det där med 500 för en fläck på en golvlist skulle jag aldrig acceptera.
 
Det är väl goa pengar; 500 spänn skattefritt rakt ner i fickan för på sin höjd 10 minuters gnäll. (Jag förmodar att han inte legat i två timmar och gnidit på en fläck.)
Om man inte är nöjd med städningen måste man väl ge säljaren chansen att bättra på den. Man kan väl inte bara städa själv och sen skicka en räkning?
 
Ja, och det är väl det som är den stora finessen med att köpa tjänsten.
Då får man ju helt enkelt reklammera flyttstädningen om den inte blir godkänd.
Jag skulle aldrig acceptera att betala till värden om jag har köpt tjänsten flyttstädning av en firma. Då får de helt enkelt gå tillbaka och leverera klart den tjänst jag har köpt.
 
Och flyttstädningsfirmorna har säkert viss vana vid att hantera skumma värdar.
 
Hemmakatten
Ofta tar städfirmorna betalt per kvm. 25kr/kvm låter lite tycker jag. kanske att det avser källarutrymmen som är mer lättstädade och som inte behöver städas lika noggrannt som vanlig lägenhetsyta.

Be om att få en checklista på flyttstädning från städföretaget. Allt skall ingå, tex fönstertvätt, utdragning och städning bakom spis och under badkar, dammsugning/avtorkning av väggar och lister, bakom element mm mm. Se till att betala vitt, annars blir det svårt att reklamera ifall köparen inte är nöjd. Ett företag som jag hört mkt gott om från bekanta som anlitat dem (har själv inte personlig erfarenhet av dem) är Kontorsstädning - Städhjälp - Städservice - Byggstädning - Anne Blom Flytt och Städ Stockholm.
 
Flyttstädning är flyttstädning, om du använder dig av en etablerad firma så vet de vad flyttstädning innebär. Ev reklamation så får de städa om.

Den där 500:-värden ska du sätta dit, tipsa skattemyndigheten.
 
Sen är det ju vissa saker som normalt inte ingår i en flytt städning som skall göras vid flytt.
- Dra ut kylskåp/frys
- Dra ut spis
- Göra rent vattenlås
 
Tråden väcktes av en spamrobot sim nu är raderad.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.