Hej! jag bor 250m från en riksväg där hastighetsbegränsningen är 100 km/h. Mellan huset och vägen är det en åker. Huset ligger ca 2m högre än vägen. Nu har vi en massa höga granar mot vägen (dock inte tätt) annars är det åkermark på tre sidor av huset och en skogsdunge bakom huset (skogsdungen mer på en kulle/höjd). Hur ska jag bäst få bort trafikbullret? Bygga bullerplank runt tomten? Göra en vall?
Väldigt tacksam för hjälp!
 
Nya fönster?
Bullerplank är nog det enklaste. Att schakta för bullervallar lär kräva stora schaktmassor=höga kostnader.
 
E etompau skrev:
Nya fönster?
Bullerplank är nog det enklaste. Att schakta för bullervallar lär kräva stora schaktmassor=höga kostnader.
Vi har byta treglasfönster i hela huset. Inne är de inte jättefarligt men i man kan ju liksom inte sitta ute och njuta i trädgården. Sommardagar är det helt okej men så fort det blir svalare (kvällar men även höst och vinter när luften är hög) låter de en hel del.
 
Jag skulle försöka bygga som en liten ljudskyddad oas nånstans i trädgården. Gärna på den sida av huset som ligger i lä från ljudet. Kanske göra hög mur eller tätt plank runt oasen som du låter växter klänga på. Jag hade hur som helst försökt skapa den mindre oasen. Vet inte hur stor tomt du har, men att väsentligt förbättra genom att sätta plank runt hela tomten tror jag blir svårt. För att ett plank ska vara effektivt, så ska det antingen vara nära vägen, eller nära den plats där du vill vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.