Om man har öppningsbara fönster på övervåningen (för att kunna putsa dem) är det då krav på att man har lås på dem? Eller finns kanske någon typ av enklare barnlås?

Känns omöjligt att putsa fönstren på andra våningen om de inte går att öppna...

Tacksam för snabba svar!
 
Lås på fönstren? Vet inte om jag fattar vad du menar. Våra fönster går att öppna men inte har vi några lås på dem, varken på över- eller undervåning. Man har ju inga handtag på utsidan... Eller du menar kanske någon typ av spärr som gör att de inte flyger upp? Vädringsspärr finns väl på alla (nyare) fönster.
 
esox71 skrev:
Lås på fönstren? Vet inte om jag fattar vad du menar. Våra fönster går att öppna men inte har vi några lås på dem, varken på över- eller undervåning. Man har ju inga handtag på utsidan... Eller du menar kanske någon typ av spärr som gör att de inte flyger upp? Vädringsspärr finns väl på alla (nyare) fönster.
Det finns fönsterlås också, men jag vet inte om de hjälper vid t ex inbrott :mad:

Trygga Hem - Skalskydd
 
Mjahaja där ser man. Känns lite overkill iofs. Antar att man har det som "utbrottsskydd" för att försvåra för tjuven pss som man har invändiga lås på balkong/altandörrar.
 
Det kan kanske finnas ett intresse av att kunna låsa fönstren så att nyfikna barn inte öppnar fönstren och kikar långt ut (eller rent av går balansgång...).
 
H_L skrev:
Det kan kanske finnas ett intresse av att kunna låsa fönstren så att nyfikna barn inte öppnar fönstren och kikar långt ut (eller rent av går balansgång...).
Fast det fixar väl vädringsspärren. Och när ungarna väl blivit så stora att de når/orkar knäppa upp den så stoppas de nog inte av några lås heller :).
 
S
Tror nog att EmMi menar ur försäkringssynpunkt. Flesta bolagen kräver låsbara fönster till en viss premie.
 
Jag var mer ute efter att stoppa barn för att inte öppna fönster och ramla ner... Vi har fönster från golv till tak...
 
Inåtgående fönster? Med vädringsspärr? Var sitter handtagen? Oj så många frågor det blev :)
Det finns flera olika typer av "fönsterlås" på marknaden, frågan är väl hur "synliga" du upplever dem
 
barnspärr är att rekomendera, men lås är ingen idé på övervåningen. Vad göra vid t ex brand?

Roger
 
Vi har lås på 2 fönsterlås på övervåningen och det är de är balkongfönstrena (fönstrena som finns vid balkongen).
 
Lås på fönster behöver du inte på ov. om det inte går att nå dem lätt utifrån. Och vad det beträffar brand så behöver de inte vara låsta om man är hemma.
 
IKEA har bra barnspärrar för fönster, fungerar som vädringsspärr men man kan bara öppna en decimeter ca om man inte har ganska bra styrka. Minns jag rätt heter de Patrull, finns tydligen inte på hemsidan bara i butik.
 
Vad gäller försäkringsregler om fönsterlås, så är det så att fönster som har sin undre kant på en höjd lägre än 4 meter över markytan, måste förses med fönsterlås. Över 4 meter, inte nödvändigt. Om inte, det finns balkongräcken, spaljeer, stegar e dy att klättra på. Då skall även dessa fönster låsas.

De flesta hemförsäkringar ställer som krav, godkända lås. Läs det finstilta!
Det var ganska många år sedan man fick rabatt om man hade godkända lås.

Mats
 
FÖNSTERLÅS finns att köpa bl.a. på nätet hos www.laskompaniet.se som har prisvärda sådana. De har god service och jag är mycket nöjd med de fönsterlås jag köpt där.

Sammanfattningsvis ska de förstås bara låsas när man inte är hemma. I första hand är de att anse som inbrottsskydd. Men om man är orolig för sina barn, så finns det ju handtag med en knapp/regel som trycks in när man öppnar eller stänger. Såna har ju nästan alla altan- och balkongdörrar och dessa finns även med inbyggda lås.

Helena med
Sverigestugan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.