En miele, ca 10 år gammal. Tömmer oftast inte (ibland går den hela program) piper och visar F11.

Igår gick det inte ens att starta program, bara brummade. Då fanns det stående vatten längst ner i maskin. Tömde detta vatten för hand med ett decilitermått. Efter detta startade program, lät som den förtömmer och sedan tar in vatten för att börja diska. Likadant igen när den skall tömma på slutet, brummar utan att tömma. Till slut pip och F11. Har haft loss maskin å kollat avloppsslang men ej koppling mot diskmaskin. Försökt rensa och kört program och den har då tömt i vasken, dock bara kortprogram. Har själv bytt avloppspump nyligen då jag trodde den var boven. Hjälpte inte. Bytte genom liten lucka på framsidan. Jag har inte demonterat maskin mer än det. Rensat pumpen ofta så det är inte igensatt där.

Kan det vara något mellan pump och avloppsslang. Översvämningsskydd har jag läst lite om. Kan det ha med det att göra då det verkar som om den inte tömmer när det är mkt vatten inne i maskin.

Den har ju 10 år på nacken så kanske att den gjort sitt men det tar emot å köpa något nytt sämre om man nu kan fixa detta.

Vad tror ni där ute?
 
Någon som vet vad metalpinnen är bra för. Sitter i någon sorts packning och man kan vicka lite på den. Den går att trycka in en liten bit.
 
  • Metallpinne i en smutsig diskmaskin, omgiven av vit packning och vattenutlopp, kan vickas och tryckas in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr.L
  • Laddar…
A
Metallpinnen är temperatursensorn
Under locket till höger med plastflärpen sitter backventilen
Kan vara lönsamt att kolla den.
 
A
Och kolla slangens anslutning till avloppet under diskbänken
 
Tack! Har ju haft loss backventil när jag gjort rent pump men inte tänkt på själva backventil. När jag tittar på den ser det ut som om kulan inte riktigt sluter helt tätt mot packning. Kan det vara packningen som gjort sitt eller vad händer om det inte är helt tätt kula-packning ?
 
  • Hand håller en demonterad backventil med synlig kula och packning, möjlig slitage syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en backventil hållen i en hand, visar en kula som inte tätar helt mot packningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en sliten backventil där en kula inte tätar helt mot packningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde nu ett mkt kort program 12 min )och då utan kulan i backventilen. Den går då klart och pumpar ut vattnet. Vågar man köra ett längre program utan backventil? Kan det vara kulan som fastnar i packningen på något sätt.
 
A
Det borde fungera sämre utan kula
Men bara kör
 
Nu kört ett helt program utan kula och den tömmer som den skall. Har karvat lite i packningen så den inte skall nypa kulan. Skall testköra med det.
 
B burton skrev:
Nu kört ett helt program utan kula och den tömmer som den skall. Har karvat lite i packningen så den inte skall nypa kulan. Skall testköra med det.
Hur har det gått sen din ”justering”? Har också problem med F11, funkar oftast fint när man startar om på kort program men blir ju lite drygt att behöva köra dubbla program..
 
J Johan01 skrev:
Hur har det gått sen din ”justering”? Har också problem med F11, funkar oftast fint när man startar om på kort program men blir ju lite drygt att behöva köra dubbla program..
Faktum är att jag har inte haft några problem sedan jag vidgade packningen så den inte nöp fast kulan. Jag hade liknande, första tömningen fixade den men så fick jag F11 på sista tömningen. Funkade på kortprogram ett tag men sedan gick inte det heller. Kolla packning och kula. Vänd lite upp och ner på den för att försöka få en känsla för om packningen nyper kulan.
 
B burton skrev:
Faktum är att jag har inte haft några problem sedan jag vidgade packningen så den inte nöp fast kulan. Jag hade liknande, första tömningen fixade den men så fick jag F11 på sista tömningen. Funkade på kortprogram ett tag men sedan gick inte det heller. Kolla packning och kula. Vänd lite upp och ner på den för att försöka få en känsla för om packningen nyper kulan.
Tack för svar, då finns det hopp alltså! Monterade isär i går (igen) och rengjorde allt och skrapade även runt packningen med kniv för att få bort lite gummi. Så får se ifall det blev nog mycket.
 
  • Gilla
burton
  • Laddar…
Har samma problem med en Miele diskmaskin. Miele har varit här och rengjort allt samt bytt backventil. Körde avkalkning och rengörningsprogram efter men nu tömmer inte maskinen vatten igen och jag får felkod F11…

förslag?
 
A
A antonsten skrev:
Har samma problem med en Miele diskmaskin. Miele har varit här och rengjort allt samt bytt backventil. Körde avkalkning och rengörningsprogram efter men nu tömmer inte maskinen vatten igen och jag får felkod F11…

förslag?
det beror på vilken plattform du har
ibland hänger avloppslangen så olyckligt att det samlas skit och den inte orkar, en del har en kännare i brunnen som kan kärva
 
Hur vet jag vilken plattform jag har? I och med att Miele rengjorde/skakade slangarna när han var här för två dagar sen känns det osannolikt att det redan skulle samlats så mycket skit igen?
 
Tänkte bara säga att jag också har fortsatt problem med f11 efter noggrann rengöring och även lite slipning av gummit vid backventilen. Funderar på ifall det kan vara någon givare som ska känna av vattenmängden som spökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.