Tror att alla skulle uppskatta sakliga recensioner av firmor och hantverkare man anlitat för byggande, renoveringar etc. Varje gång man anlitar någon så googlar man dem och kollar på forumet här, men de allra flesta firmor står det varken bu eller bä om.

Tänkte jag skulle dela med mig av mina upplevelser iallafall, så kanske någon annan kan sova gott om natten framöver.

Positiva erfarenheter:
Frillesås Trä, Frillesås
Fick efter offertförfrågan omgående en offert på material till huset, samt en bra rabatt på efterföljande köp och fria leveranser med kranbil. De hjälpte oss också när vi akut behövde hjälp med avlastning från lastbil av takstolar, en tjänst som de normalt sett inte har. De beställer hem saker man ber om även i små kvantiteter. Och det har än så länge alltid varit bra inpackat och bra kvalitet på leveranserna.

GS-byggvaror, Gullbränna.
Hittade fantastiskt billiga golv och panelbrädor på GS Bygg, och de körde de 10 milen för en tusenlapp och levererade med turbil. Smidigt.

Polarpumpen.se
Uppdaterar denna när pumpen är på plats. Men såhärlångt så fick jag omedelbar feedback på beställningen. Sen när jag insåg att installatören inte hört av sig efter någon vecka så ringde jag polarpumpen som i princip gick i taket, gav mig direktnummret till installatören med kommentaren "Du ska ha in pumpen idag, senast imorgon", och sen ringde senare under dagen för att säkerställa att installatören varit i kontakt med mig. Fick inbokat installation på en lördag(!) om någon vecka utan knorr. Typexempel på hur man vänder en potentiell negativ upplevelse till en otroligt positiv!

Brobergs El i Frillesås.
En firma som klarar av att tänka självt, som lyssnar och resonerar med mig som kund, och sen gör det som är överenskommet till det pris som är sagt. Snyggt och prydligt arbete och dokumentation.

Menta fönster, Varberg.
Bortsett från att prisläget är bra så fick jag ett bra bemötande och tydlig offert och tydligt leveransdatum. Någon negativt var att killen som levererade stora fönsterpartiet knappt ens pratade Engelska, och att han var ensam så att jag fick släpa fönster med honom...men det var överkomligt.

Lundqvist Trävaru AB
Tydlig offert, flexibla med mina aningen udda önskemål som de ändå lyckades lösa. Bra prisläge, och extremt bra virkeskvalitet. K24-reglar även i stommen...och allt är Norrländskt tätvuxet virke (De ligger i Piteå så det kanske inte är så konstigt...)
Något negativt var "Norrländsk seghet" i leveransdatumet och lite amatörmässiga instruktionsmanualer.

mindorr.se
Otippat bra faktiskt. Osbydörrens nätbutik. Fraktfritt på leveranser över 3000kr...standarddörrar och inget att anmärka på. Ettt enormt plus i kanten är att de har fler karm-bredder att välja på än standard, så man kan få karmen i liv med vägg där man har osb+gips och behöver inte sala på någon smyg.

Friggahuset i Göteborg:
Väldigt bra kundservice, förhandlingsutrymme och inget knorr om uppbärning av prylarna.

Övriga leverantörer som fungerat bra/klanderfritt/som förväntat:
- Soliduct.se ventilation
- Byggmax
- Axminster (England)
- Shop Seltmann (Tyskland)
- IKEA
-


Negativa Erfarenheter:
Danskatrappor.se
Positivt var att offert och dokumentation kom omedelbart, otroligt bra pris, och att trappan när den väl kom var av god kvalitet och passform. negativt var att den blev 8 veckor försenad utan att jag egentligen fick någon information under tiden...och att fabriken glömde skicka med montage-kitet med skruvar, lim och täcklock och allt sådant..det fick de skicka separat en vecka senare. jag var måttligt road av denna process, men trappen står i huset, och är av bra kvalitet och utförande som sagt. Så har man tid att vänta och vill ha ett bra pris så rekommenderar jag dem ändå faktiskt...

LH Group, Mölndal
varning för dessa.
Se Tråden om dessa angående installation av braskamin.
Pajjad ångspärr, dåligt plåtarbete, generellt slarvigt utförande, otrevligt bemötande och tarvliga efterslängsfakturor. Förnekande av fel trots bedömning av tredje part etc.
Tillägg: de har krediterat extrafakturor utan knorr när jag påpekat/bestridit. Upplever att de är mer okunniga om det som går utanför bastjänsten och lite för nära till affekt än illvilliga .


Uppmanar alla att fylla på sina upplevelser från diverse leverantörer!
 
Redigerat:
Bumpar. Ingen mer som vill dela med sig av referenser/erfarenheter?
 
Kan nu meddela att Polarpumpen.se får toppbetyg...installatören kom i lördags och gjorde ett mycket nogrannt arbete, frågade hur jag ville ha det, samt kom med ett antal tips om användning, lämnade visitkort och uppmanade mig att ringa om det blev minsta problem 24/7...
 
Fast hela det här delforumet (referenser hantverkare & entreprenörer) handlar om att man ska ge referenser.

Jag tror att man känner sig mest motiverad att ge en referens om det har gått riktigt dåligt. Men jag försöker tipsa om de jag har tyckt är bra, när någon frågar efter en specifik hantverkare i området.
 
Ja, det var ju en dålig erfarenhet som gjorde att jag startade tråden, men tyckte det var bra att dela med sig av goda erfarenheter också. De allra flesta hantverkare/firmor står det ingenting om någonstans, och många frågar på forumet efter erfarenheter från olika firmor..om alla ville dela med sig av sina erfarenheter så kunde kanske lite fler oseriösa firmor sållas bort snabbare, och fler seriösa firmor få god reklam.
 
Vill varna för ********* som verkar under flera firmor. Bland annat BTTG AB (Bygg & Transports Total Service Göteborg AB, 556769-3741), Gerrebacka Bygg & VVS AB (556754-2815) och har dessutom konkurser (PT Service AB) bakom sig. Nu står hans dotter (********) som ägare till BTTG AB. Petar är en karismatisk och charmerande byggfuskare som ljuger, har en massa ursäkter och som hela tiden lovar att han skall lösa saker och ting, men leveranserna uteblir.

Vi påbörjade vår badrumsrenovering i juli, och i princip allt han har gjort har vi behövt reklamera. Under tiden som det hände något så såg vi av hans hantverkare kanske ett par timmar någon dag i veckan. Man kan få ringa i dagar innan man får tag på honom, vanliga ursäkter till att han inte har tid eller inte hört av sig är sjukdom, muslimska högtider, upptagen med att sälja in till storkund, anställda har sagt upp sig, han väntar på byggdelar och så vidare.

Nu kan vi dessutom inte färdigställa badrummet (slutet på november nu) eftersom han sågat av tappvattenledningsrör i bjälklaget vilket är totalförbjudet. Nu har vi hållt på i över 11 veckor för att hitta en lösning på detta och vi har fortfarande inte hans fulla uppmärksamhet och känner oss lågprioriterade. 4 månader utan ett badrum, och ingen lösning i sikte. I princip allt som han har gjort har vi behövt reklamera, fogar i vattenledningar utspridda på flera ställen, avloppsrör med liggande 90 graders böj och för låg dimension på rören. Lösa trådar i elledningsrör och så vidare. Han använder material som riktiga hantverkare inte känner igen, själv hävdar han att det är det bästa som kan köpas för pengar.

Soliditeten / eget kapital i hans bolag är mycket låg, vilket kan antas bero på att det då blir meningslöst att stämma honom för det finns inga pengar att hämta.

En total katastrof, håll er borta från denna man.

Edit: Redigerat av moderator, personnamn redigerade.
 
Redigerat av moderator:
Hej,

Välkommen till forumet.

Du har i ditt första inlägg skrivit ett omdöme om ett företag. Vi vill gärna verifiera korrektheten i det du skriver. Därför är det viktigt att du läser forumsreglerna. Och vi vill att du fyller i din profil korrekt, det är ett krav om man skall skriva omdömen i forumet. Uppgifterna i profilen syns bara för oss som modererar.

Det vore också bra om du kan konkretisera några av de fel som firman har gjort. Lägg ex. upp bilder på de kapade rören osv.

Om du inte snarast fyller i din profil så måste vi radera ditt inlägg.

/moderator
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är kanske på sin plats att anonymisera privatpersonsnamnen också.
Firmanamnet är väl inte lika viktigt med tills vidare.


edit:
hepp, skedde medan jag skev. :)
 
Hej,

Ta gärna bort inlägget. Jag inser nu att det blir bättre med att vänta med en recension tills dess att har avslutat affären med honom.

Mvh
 
Hantverkare som jag anlitat och varit riktigt nöjd med:

Nilssons bygg och fastighetsservice i Kungälv
(Utför jobb på västkusten)
Har byggt takkupa på mitt gamla 1900 tals hus, byggt till 30m2 bytat yttertak och ytterpanel. Snickarna jag hade var mycket lyhörda och bollade gärna olika lösningar även för att få jobbet utfört på ett prisvärt o bra sätt. Kom alltid 06:55 och släppte inte verktygen förens 16:00 samt korta raster. Jag hämtade löpande material till dom under dagen då de tyckte att det var onödigt att de skulle behöva lämna bygget om det inte var nödvändigt. På fakturan stämde timmarna och materialet exakt.
Hade jag ork kvar när dagen var slut så fick jag alltid några arbeten att utföra under kvällen alternativt fixa mer material till morgondagen om der inte fanns på plats.

Fystad El Munkedal
Kom med kort varsel i samband med byggarbeten och utförde önskade elarbeten såsom nyinstallation i samband med utbyggnad. Jobbet utfördes snabbt proffsigt och effektivt, de kom även med synpunkter såsom installation av ytterbelysning mm som jag inte tänkt på. En i mitt tycke mycket prisvärd firma.
 
  • Gilla
Daniel666 och 3 till
  • Laddar…
Joel Hellbergs bygg AB östra Husby

Det här blir en lång recension men jag kommer ändå inte få med allt. Summan är att jag inte rekommenderar det här företaget. Vissa fel kunde åtgärdas andra inte men jag känner mig lurad och nedanstående är några av anledningarna. Jag har försökt att vara så saklig som möjligt och inte skriva saker som att han ljög om små saker, för där står ord mot ord men dessa saker jag tagit med kan inte argumenteras emot. Vidare har jag inte heller valt att ta upp saker som jag blev lovad och där löften inte hölls eftersom även det blir ord mot ord.


Fel som åtgärdades:

Parkettgolv la dom 3 gånger innan det blev bra.

Fasaden rev och satte dom upp 3 gånger.

Alla foder dörrar och fönster sattes två gånger för att det va både fult och snett.


Fel som inte kunde åtgärdas:

Joel glömde golvvärme och skyllde på att rörmokaren inte hade gjort sitt jobb. Må så vara men Joel stod för planeringen vilket gjorde att vi inte har element i badrummet. Ingen golvvärme som var planerat och rören går hej vilt för att jobba runt hans misstag.


Fönster och dörrar skulle monteras på ett väldigt speciellt sätt då dessa var specialbeställda. Instruktioner medföljde men dessa följdes ej.


Mycket småsprickor och och småskador både här och där i hela bygget. Allt från dörrar och fönster med små skador. Till små jack i fönsterbrädor.


Priset och räkningen. Vi fick ett pris och under byggets gång frågade jag flera gånger hur vi lång till och fick hela tiden höra att vi ligger bra till och att det förmodligen kommer bli billigare än planerat. Så sent som två veckor innan slutdatum (som inte var slutdatum för det var så mycket fel) sa Joel att vi har inte nåt upp till det avtalade priset och det kommer bli billigare än vad vi planerat. När slutfakturan kom var den först på nästan 50% mer än avtalat. Och där började en lång process med att få ner till avtalat pris och sen få ersättning för de fel som gjordes.


Planeringen var så dålig att dom oftast inte visste om dom skulle komma dagen efter eller inte. De satte upp plast över en dörr och sen kom inte tillbaka på två veckor. De var borta i veckor för att sen inte dyka upp för en jag undrar när dom skulle komma tillbaka. Olika gubbar blev satte på bygget vilket gjorde att den ena inte visste vad den andra gjorde.


Jag rekommenderar inte det här företaget. Detta företaget kanske kan göra andra saker men att bygga ut en gammalt hus det skulle jag säga att det kan dom inte.
 
V vill rekommendera takläggare Cotex Tak Göteborg. De utförde ett bra reparationsjobb med vårt tak. Då vi sökte efter takläggare upptäckte vi att det finns oseriösa företag, företag som endast gjorde helomläggningar av tak samt takläggare som inte återkopplade. Cotex Tak var oerhört serviceminded och proffsiga. Dessutom prisvärda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.