Hej, jag söker en klyvsåg främst för att klyva plank och brädor till ytterpanel. Tex till 170x22. Bor i södra Dalarna
Någon som har tips?
 
Ska du såga till egna brädor, eller handlar det om att justera några vid till exempel fönster?

Eftersom du skriver torrklyv gissar jag på det första, hur många meter räknar du med att det blir?
 
Det förstnämnda, normallånga brädor 4,6-5m. Har flera byggnader på gården som behöver ny panel. Därför tror det lönar sig att köpa egen klyv
 
Det beror på vad slags dimensioner av virke du har tillgång till att börja ifrån?
 
H heimlaga skrev:
Det beror på vad slags dimensioner av virke du har tillgång till att börja ifrån?
Jag ska såga eget och torka i 2 eller 3 tum, sedan torrklyva är tanken. Bredd upptill 170mm. Så klyven bör klara åtminstone 170mm i klyvhöjd
 
Minisågverk med bandsåg, fixar ju allt från rundstock till bräda.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tycker du skall såga till färdigt mått. Det blir bättre kvalitet på det viset.

-Breda tvåtums plankor får ofta torksprickor som kan gå halvvägs igenom och torrklyver man dem till två bräder får man en spricka rätt igenom den ena.
-Dessutom får du bättre måttnogrannhet då du sågar till färdig dimension. Torrklyver du ett rakt snitt genom en koppad planka blir ena brädan tjockare på mitten än i kanterna medan den andra blir tjock i kanterna och tunn på mitten.
-Dessutom blir alla ytor likadana då du sågar till färdigt mått. Man svänger ju kärnsidan utåt då man brädslår och det blir litet snyggare om ytan är ungefär likadan på bräderna.

Det är bara storindustrin i Sverige som har fått för sig att såga tvåtums plankor och torrklyva. Såvitt jag vet gör de så bara för att inte behöva ställa om sågverket för olika dimensioner. De går ju från rundstock till plankor på en genommatning. Fräser bort bakanen och klyver upp blocket med ett antal sågklingor. Drygt att ställa om.
Sedan har marknadsföringsavdelningen fått i uppdrag att sälja de undermåliga bräderna som bättre kvalitet.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Finns det fler åsikter här :) ?
 
J johan5588 skrev:
Finns det fler åsikter här :) ?
Hej, det sågas i grova dimensioner, strös och torkas. Därefter hyvlas virket innan klyvning. När det gäller läkt och mindre reglar kan det klyvas direkt i hyvel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.