Hej
Jag har nyss fått min specialbeställda ackumulatortank från Extuna, den hamnade på 5 m3. I diskussion med dom så blev det deras så kallade skiktningstank där jag har två värmeslingor (en högt upp och en långt ner) för att ta ut värme till radiotorerna och golvvärmen.

Nu när jag tänker närmare undrar jag ifall jag gjorde rätt som ändrade mig i sista stund och gick till att använda slingor till värmesystemet i stället för tre uttag direkt i tanken. Nu är det ju så att det är tämligen lätt att ändra och vill därför få råd av er i forument. (Slingorna kan ju användas till ev solvärme i en möjlig framtid)

Frågor som jag har pga slingorna:

1. Med slingor i värmesystemet så får man ju ett slutet system och då borde det också krävas en anslutning till ett expansionskärl ?

2. Ger slingorna en bättre skiktning än att ha tre uttag i tanken? I båda fallen tänkte jag använda mig av bivalenta shuntar för att styra värmeuttaget.

Det finns säkert fler saker att tänka på och jag är tacksam för alla synpunkter/råd som jag kan få innan jag bestämmer mig.

MVH
Lennart
 
1. Ja man får ha två expansion, ett litet till radiator/gv-vattnet och ett stort till tanken.

2. Nej, varför slingor? Hur gör du tappvarmvatten?
 
1. ok då blev det som jag trodde även om det inte var det jag önskade.
2. Tappvarmvattnet har jag en slinga i botten och en förrådsberedare i toppen.

Att det blev slingor var att tillverkaren av tanken rekommenderade detta och jag tänkte attt det borde bli bättre i och med att man inte får någon omrörning av vattnet, men det kanske är mer problem med att göra på detta sättet.

I vilket fall som helst skickar en bild på hur hela tanken ser ut och hur borde jag nu använda alla anslutningar på bästa sätt?
Att skapa en tlll anslutning är ingen stor sak så det kan jag tänka mig att göra om det skulle behövas.
 
  • Ack tank spec del 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ack tank bild del 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar fortfarande varför dom rekommenderade slingor? Har du kulvert till huset eller så? Då finns det ju en vits med slingorna.

Annars skulle jag parallellkoppla dom två nedre slingorna till förvärmning tappvarmvatten.

Sätta ett mittutag till bivalenta shuntar till gv o element. Eller använda ett termometeruttag till detta.
 
denna tank tror jag inte är godkänd för 1,5 bars tryck, därav slingorna för värmen.
om den inte är godkänd för trycket så kommer den att sträva att bli rund eller kanske explodera/spricka!
 
Nej, jag har ingen kulvert och detta är deras sk skiktningstank. Det blir nog att göra som du säger att ta upp en extra anslutning för mittuttag.

Eftersom jag nu har två slingor som ej används till något vilket är bäst att göra att använda dom för tappvatten eller för eventuell solvärmeproduktion.
Tycker att jag med nuvarande lösning redan har en bra tappvarmvattenproduktion.
 
Pellefant, tanken är konstruerad för ett beräkningstryck på 1,5 bar och har en hel del stag för att kunna klara av detta. Beslutet att ta till slingorna var bara för att få till skiktningen som jag förstod det.
 
Skulle nog göra som Mats säger el använda slingorna för ev framtida solfångare..
Kör du båda slingorna i botten pararellkopplade så kan du ha (om du inte har det förstås) dubbla blandningsventiler så du tar vv bara i botten först..
 
jag undrar om det blir någon större skillnad på skiktningen om man tar värmen via slingor, vattnet i tanken kyls ju ner i toppen och "faller" mot botten fast det inte pumpas något vatten in o ut i tanken. men om man tar värmen direkt ur tanken ska man kanske ha så lågt flöde som möjligt för att inte "spola runt" vatten i onödan
 
Teoretiskt tycker jag att slingor borde vara bättre av just den anledningen som du skriver, Pellefant, men jag har ingen praktisk erfarenhet.
Är det någon som har slingor i värmeuttagsdelen och kan berätta om det verkar vara en bra lösning eller ej.

Om nu slingorna skall användas till solvärme, skall man avvara båda för det eller bara den nedre eller den övre?
För en novis som jag så tycker jag det verkar bäst att spara den nedre för solvvärme eftersom jag då får en större flexibilitet med att hantera värmedifferensen, kan ha låg flödeshastighet och på så vis åstadkomma högre temperaurdifferens, vad tror ni om detta?
 
kanske båda slingorna? om man har antingen en shunt eller vv-blandningsventiler och styr det varmaste vattnet från solen till toppen och sen efterkyler det i botten, och är det inte nog varmt går det direkt till botten. dvs omvänt mot när man har 2 slingor för tappvv?
 
pellefant skrev:
kanske båda slingorna? om man har antingen en shunt eller vv-blandningsventiler och styr det varmaste vattnet från solen till toppen och sen efterkyler det i botten, och är det inte nog varmt går det direkt till botten. dvs omvänt mot när man har 2 slingor för tappvv?

Båda slingorna bör helt klart användas då det är en tank på 5m3 som ska värmas, Det finns solfångarstyrningar som växlar mellan slingorna..

Att köra mot botten blir nog mest bara 5 m3 ljumet vatten men med en styrning som växlar mellan slingorna kan toppen (mindre vattenvolym) hållas på t.ex 60°
Då jobbar den mot toppen vid behov o övrig tid mot en lägre temp o större vattenvolym vilket gör att du får ut mer av solfångarna...
 
Ok 2:an och pellefant väljer jag att använda mig av solvärme så blir det båda slingorna det förstår jag nu, tack för förklaringen

Dock lutar jag åt att använda slingorna som planerat för värmesystemet då jag
pratade med tillverkareni dag. Han menade på att jag skulle använda mig av slingorna för värmesystemet och att det var betydligt viktigare än att använda mig av tex dubbla blandningsventiler för tappvarmvatten.

Jag är beredd att hålla med honom, det går jut åt betydligt mer värme än vad det går åt tappvarmvatten eller är det något jag missar?
 
Skillnaden är att med tappvarmvattnet är man tvungen att skilja det från vattnet i tanken.

Det finns ingen fördel ur skiktningssynpunkt att skilja tank och radiatorvatten åt. För att kunna överföra värme från utsidan av slingan till insidan av den samma krävs en temperaturskillnad. Det betyder att slingan kommer att kyla tanken efter hela dessa höjd.

När man istället leder returvattnet in i botten av tanken hamnar det kalla just i botten där man vill ha det.

Sen tillkommer de kostnader och problem ett extra expansionkärl innebär.

Om man av nån anledning (tex kulvert, trycklös tank mm) måste skilja systemen åt får man ta sämre skiktning och extra krångel men vad är fördelen i ditt fall?? Jag ser bara nackdelar!
 
Matss skrev:
För att kunna överföra värme från utsidan av slingan till insidan av den samma krävs en temperaturskillnad. Det betyder att slingan kommer att kyla tanken efter hela dessa höjd.
Detta innebär således att alla lösningar av värmeväxlartyp mer eller mindre motverkar skiktning i urladdningsfas, väl? Detta blir väl således svaret på din ursprungliga fråga Hur uppnå bästa skiktningen i en ackumulatortank --> Genom att inte använda värmeväxlarteknik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.