K kfransson skrev:
Jag har också Brännö kamin och ska lägga golv under. Plockade försiktigt loss all täljsten så att kaminen blev hanterbar. Alla stenar är lösa så det gick fint. De sitter bara med några byglar och plåtbkeck.
Sedan lossade jag skorstenanslutningen ( tre skruvar) Översta täljstenen kunde jag inte få bort eftersom skorstenen är "nedsänkt" i den vid den ursprungliga monteringen så den fick hänga kvar. Sedan var det bara att "slajda" undan kaminen efter att jag sett till att hänga upp skorstenen i några spännband.
Hej!
Har samma dilemma som du hade. Hur löste sig allt sedan?
Vi har en stor plåt under våran som vi vill få bort. Satte du tillbaka en plåt under igen?
 
I mitt fall var plåten lagom storlek och passade bra. Så efter att jag lagt nytt golv så lade jag tillbaka plåten och sedan kaminen ovanpå.
 
K kfransson skrev:
I mitt fall var plåten lagom storlek och passade bra. Så efter att jag lagt nytt golv så lade jag tillbaka plåten och sedan kaminen ovanpå.
Ok!
När du höjde upp skorstenen, gjorde du det från taket eller inifrån? Vår verkar vara fixerad uppåt, kanske i yttertaket…(?) (1-plans villa)
Tack för svar!
 
Det satt en liten plåt upp mot innertaket som jag tog bort. Sen kunde jag fästa ett par spännband den vägen i mitt mellanbjälklag (1,5-plans hus), som bilden visar. Sådana spännband man har för lastsurrning typ.
Med spännbandens spännare en kunde jag pumpa upp skorstenen en liten bit. Det behövs ju bara en knapp cm eller så, så att man får undan kaminen.
 
  • Gilla
Mickepickepö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.