Om man vill måla nya furutak kritvita men tycker att det är för slabbigt med limfärg, vill undvika linoljefärg som gulnar, och inte kan tänka sig moderna plastfärger, finns det några alternativ kvar?
 
Äggtempera?
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Äggtempera?
Jag har målat tak med lacknaftabaserad grundfärg med stor framgång. Tyvärr är tillgången
numera mycket begränsad.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Äggtempera?
Har fått tips om äggoljetempera, men är lite orolig att den gulnar över tid med tanke på att de recept jag hittar innehåller 1 deciliter olja per ägg. Var det det du menade eller finns det någon variant utan olja?
 
K karln skrev:
Jag har målat tak med lacknaftabaserad grundfärg med stor framgång. Tyvärr är tillgången
numera mycket begränsad.
Alltså gammal klassisk grundfärg för snickerier då innan lösningsmedlen mer eller mindre förbjöds? Kanske kunde vara något - någon tanke om var man kan hitta? Utomlands kanske?
 
Alcro Kraft.
 
BIN spärrfärg och sedan Alcro Milltex RF funkar bra
 
krillek krillek skrev:
Har fått tips om äggoljetempera, men är lite orolig att den gulnar över tid med tanke på att de recept jag hittar innehåller 1 deciliter olja per ägg. Var det det du menade eller finns det någon variant utan olja?
Nä, det var den jag tänkte på, glömde bort bara exakt vad det hette :p
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Microkatten
Auro färg är en biologiskt nedbrytbar, diffusionsöppen färg som inte gulnar och funkar i innertak. Så påstår de i alla fall själva, jag har ingen egen erfarenhet av färgen.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Jag har målat mkt med auro tak- och väggfärg. Trevlig och lättmålad färg. Nu uppfattade jag ts som att det var trä tak? Auro gör snickerifärg nu också men den har jag inte testat. Det borde dock kunna vara ett alternativ för ts.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Auro färg är en biologiskt nedbrytbar, diffusionsöppen färg som inte gulnar och funkar i innertak. Så påstår de i alla fall själva, jag har ingen egen erfarenhet av färgen.
Tack för tips, men efter att ha kollat på färgen är den tyvärr inget alternativ eftersom ”lackfärgen” som rekommenderas till trä har glans 30 - jag söker ett helmatt alternativ.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har målat mkt med auro tak- och väggfärg. Trevlig och lättmålad färg. Nu uppfattade jag ts som att det var trä tak? Auro gör snickerifärg nu också men den har jag inte testat. Det borde dock kunna vara ett alternativ för ts.
Rätt uppfattat - det är ett trätak, men snickerifärgen blir för blank tyvärr.
 
krillek krillek skrev:
Rätt uppfattat - det är ett trätak, men snickerifärgen blir för blank tyvärr.
Som jag förstår det ska den vara halvblank, glanstal 30.

Om ni inte vill måla med moderna färger finns nog inget ytterligare alternativ som jag kan komma på.

Det skulle vara att pappspänna och måla med auro tak- och väggfärg. Den är helmatt. (Jag har läst om folk som målat den direkt på trä men det är inget färgtillverkaren rekommenderar.)

Finns det fönster i rummet som ska målas?
Vit/ljus linoljefärg och äggoljetempera gulnar när den målade ytan inte blir utsatt för dagsljus.
 
Microkatten
I Amerika använd(e)s mycket mjölk-/kaseinfärg, och har väl använts en del i Sverige också. Funkar på trä, ingen olja så den bör ju inte gulna, och matt som bara den! :D Inte heller den har jag tyvärr någon erfarenhet av, men t.ex. i denna rapporten finns en hel del info.

Läser som hastigast att man gärna grundar med limvatten, men exakt hur den skiljer sig från limfärg i beteende och hantering vet jag inte. Återkom gärna vad du kommer fram till, så kan jag också lära mig något! ;)
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
I Amerika använd(e)s mycket mjölk-/kaseinfärg, och har väl använts en del i Sverige också. Funkar på trä, ingen olja så den bör ju inte gulna, och matt som bara den! :D Inte heller den har jag tyvärr någon erfarenhet av, men t.ex. i denna rapporten finns en hel del info.

Läser som hastigast att man gärna grundar med limvatten, men exakt hur den skiljer sig från limfärg i beteende och hantering vet jag inte. Återkom gärna vad du kommer fram till, så kan jag också lära mig något! ;)
Väldigt spännande. Verkar inte så svårt att göra själv. Hittade dock pulver att blanda med vatten också. https://www.auro.se/tak-och-vaggfar...info/product/445-200-kalkkaseinfarg-751-3-kg/

Men det är väldigt mycket pulver att köpa om man bara vill testa hur det är att måla med. Kan vara värt att göra egen för att se hur det blir.

I texten liknas färgen med grädde. Det låter ju inte lika slabbigt som limfärg, det är ju mer som att måla med mjölk och väldigt skvättigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.