Hej!
Är på gång att köpa tomt och bygga hus som alla er redan har gjort eller funderar på :)

Pratade med min bank idag för att få lite förutsättningar inför kreditiv och tomtlån osv.
De kräver 15% av produktionskostnaden i eget kapital för att låna ut pengar och vill ha fullständig kalkyl för hela bygget (fullt förståeligt med kalkyl).

När han räknade på vad vi skulle få betala så fick han fram en siffra på 3 miljoner och därmed vill han att vi ska kunna kasta in 600 000. Det har vi inte.

Tomten kostar 1,1 miljoner och är på 3098 kvm. Allt mark/tomtarbete kostar oss 0:- i och med att min sambo är entreprenör inom åkeribranschen och även jag jobbar inom den så vi har väldigt många och bra kontakter. Vi kommer att göra grunden själva.


Tanken är ett Ä-byhus som grund med ganska många avdrag då vi planerar att göra mycket invändigt själva.
Ägir är det hus vi har räknat på.

Hur mycket är det rimligt att tro att allt ska kosta?

mvh Tessan
 
A
Begär in en offert från Älvsbyhus och räkna sedan bort det ni ska göra själva. Räkna in alla kostnader i övrigt såsom VA anslutning, elanslutning, teleanslutning, VVS, EL, Bygglovskostnader, försäkringar, pantbrev, lagfart m.m. så är ni en bra bit på väg.
 
Hur blir 15% av 3 mille 600 000?

Låter som en lite högre kontantinsats än vad många andra fått krav på sig.

Är dte möjligen så att ni bygger på en plats där värdet på det färdiga huset kan ifrågasättas?
 
Hej hopp
Ja alltså där vi vill bygga är ett attraktivt område och förmodat värde efter färdigt bygge om vi tittar på andra hus i området är nog en bra bit över 3 miljoner.

Jag tycker också att det är konstigt hur man kan få 15% att bli 600 000. Nu är kanske SEB inte heller den bästa banken att gå till för att få kreditiv eftersom de vill baka in tomten och hela kreditivet som ett och samma lån.

Måste man alltid lägga en kontantinsats för huset? Räcker det inte med att lägga kontantinsatsen för tomten?

Hrm, mycket att fundera på är det....
//Tessan
 
Mikael_L
Älvsbyhus har ju priser på sin hemsida:
Älvsbyhus prislista
Där kan man se att husen kostar mellan 800' och 1150', lite beroende på var i landet man bygger.
Sen kanske man får bättre pris om man får en offert, eller dyrare med lite tillägg, men grundpriserna har vi ju där iaf.

Men tre miljoner verkar uppåt väggarna, samt 600' på 3 mille är ju 20%, så ni måste nog prata lite mer med bank-killen, kanske hans chef med.
 
I och för sig är det sunt att man äger lite mer än gångjärnen till fönsterluckorna på sitt hus, men här verkar det vara rätt många missförstånd. Till att börja med blir 15% på 3 miljoner 450kkr. För det andra så låter det antingen som att ni diskuterat endast ett bottenlån (fullt förståeligt att 15% av husets värde inte ingår där), eller så misstror banken er förmåga att betala, och vill därför se till att ha en rejäl marginal vad gäller pantens storlek i förhållande till lånet. Men, i sådana fall hade det nog varit bättre om de sagt helt nej istället.

Kanske dags att prata med en annan bank, eller att begära ett nytt möte där ni kan lägga fram era kalkyler och visa att ert arbete mycket väl uppgår till 15% av husets värde, och att det därför inte skall vara några bekymmer.
 
Kontantinsatser brukar nog räknas på totalbeloppet, oavsett om man köper ett begagnat hus eller bygger nytt. Så vitt jag förstår så brukar banken ställa lite mer rigida krav på kontantinsats vidd nybygge, efterssom det då ofta finns en större risk att kostnaden drar iväg.

Men kravet låter lite överdrivet för er tycker jag. Nu skulle det ju också kunna vara så att banken tycker att ni hamnar farligt nära er gräns, alltså dert maximala belopp de kan tänka sig att låna ut med er ekonomi eller så. Det kan också påverka kravet negativt.

En faktor är ju hurpass tydliga ni varit om det låga markarbetspriset. Om ni verkligen kan få grunden mer eller mindre gratis så försvinner ju inte bara en stor kostnad utan även den absolut största risken. Det är ju på grunden som kostnaderna oftast sticker iväg.
 
Mikael_L
Ja med ett Älvsbyhus kan ju knappast någon annan kostnad sticka iväg. Om dom inte är rädda för att man planterar för många äppelträd då... :rolleyes:
 
Hej igen,
Ja alltså jag förstår inte varför de vill ha så mycket. Ska dit och träffa dem personligen i slutet på veckan.
Vi har ju bra inkomster båda två, och inga lån idag.

Men det som gnager mig lite är att han hävdar att det aldrig går att komma under 3 miljoner att bygga som totalpris.
Om vi skulle göra allt tomtarbete inkl. grund och alla anslutningsavgifter för el/tele, nedgrävning av tank och borrning av brunn utan att ta lån på det så måste det vä kunna gå att bygga under den summan??

/Tessan
 
flimate skrev:
Hej igen,
Ja alltså jag förstår inte varför de vill ha så mycket. Ska dit och träffa dem personligen i slutet på veckan.
Vi har ju bra inkomster båda två, och inga lån idag.

Men det som gnager mig lite är att han hävdar att det aldrig går att komma under 3 miljoner att bygga som totalpris.
Om vi skulle göra allt tomtarbete inkl. grund och alla anslutningsavgifter för el/tele, nedgrävning av tank och borrning av brunn utan att ta lån på det så måste det vä kunna gå att bygga under den summan??

/Tessan
När dom säger "går inte" - så skall man ju dels ta det med en nypa salt - dom vill väl undvika att folka har glädjekalkyler. Och dels räknar mna nog med att allt hyrs in - dvs inget eget arbete.

I slutändan brukar väl 10% av totalkostnaden krävas i kontantinsats. Mer om man inte vill ha topplån. Så värderas fastigheten till 3Mkr i slutändan, men ni har byggt den för säg 2 - då ligger ni ju bra till...

/K
 
Jag undrar om inte din bankman har rätt på punkten att det är svårt att komma under 3Mkr i Stockholms län. Er tomt kostar över miljonen. Av ditt inlägg får jag för mig att det handlar om egen brunn och tank för avloppet, men vad kostar anslutning av el & tele?

Bygglov med all pappersakrobatik runt det, tillsammans med kvalitetsansvarig, byggfelsförsäkring och den där cirkusen kan kosta uppemot 100kkr. Och även om ni har bra kontakter och en och annan gentjänst att få tillbaka, så får ni säkert betala för materialet i alla fall.

Ni kanske klarar er på 2,6 - 2,7Mkr, men det beror ju lite på vad ni väljer att inreda huset med, hur trädgården ser ut, om det skall vara garage till, vilken uppvärmning ni har etc.

Sedan är det alltid ett bekymmer att få igenom "eget arbete" av en typ som inte rimligen kan vara något annat än arbetsinsatser som egentligen är skattepliktiga, men som inte blir det. Det bästa brukar vara att inte betona och visa på sådant, utan lämna in en kalkyl där i alla fall en anständig summa för alla deljobben är upptaget, tillsammans med offerten från hustillverkaren, så att banken ser att här har man kalkylerat och tänkt till. Om sedan byggkreditiven inte behöver utnyttjas fullt ut så blir det en positiv överraskning på slutet.

Gå till banken, berätta att ni vill bygga, ni kommer göra "en del jobb själva" utan att precisera närmare, (de förstår säkert) och berätta om era ekonomiska förutsättningar. Be sedan banken presentera en lösning utifrån era förutsättningar, och inte enligt bankens schabloner.

Sedan får ni säkert komma tillbaka med en kalkyl utifrån bankens lösning, och till sist brukar de två mötas. Kom ihåg att man måste vara två för att dansa tango. Vill inte banken dansa med er, så finns det ingen tvingande lag. Vill ni inte dansa med den där banken, så finns det inget som tvingar er. Det är inte helt ovanligt att det tar ett par månader att sy ihop en finansiering för ett nybyggt hus.
 
Hej! Vi bygger ett Ägir på Värmdö i Stockholm. För oss kostar hus + tomt på 900 kvm 3.3 miljoner inklusive tillval, lagfart och pantbrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.