Hej

Har en IVT Greenline HTC7 från 2004 (tror jag) som har börjat stoppa och larma om "Motorskydd komp" när det blir kallare, typ minusgrader! Räcker med att bara trycka på "Kvittera knappen", så startar den igen, någon gång har vi även fått "Pressosat låg" efteråt som också bara går att kvittera. Behöver alltså inte återställa något motorskydd "under skalet".

Någon som har idé om varför detta börja ske? Pumpen är ju till åren, är det helt enkelt åldern som tar ut sin rätt?
 
spök i styret
 
Hur menar du då?
 
ja om det inte finns/går att återställa något motorskydd, så kanske det är fel i styrningen till maskin.
 
Se efter så det inte är för dåligt med KB (köldbärare )
 
Ja köldbäraren är svår att se, behållaren är vit och själva medlet genomskinligt, så det är går inte se hur mycket det är! Det verkar dock finnas, byttes för ungefär två år sedan, vid en service.
Tidigare var medlet blått och syntes tydligare!
 
Det verkar kunna finnas flera olika anledningar.

Vi fick sånt på vår CTC luft/vatten. Tillkallade tillslut en servicekille, han pillade på något, bytte nån grej och fakturerade, sen funkade pannan igen. Så det är inte nödvändigtvis något man kan fixa själv.
 
Hade en servicekille här som tog 2500:- för att konstatera att han inte visste vad felet var och tyckte pumpen var "gammal"...
 
S StefNo skrev:
Hade en servicekille här som tog 2500:- för att konstatera att han inte visste vad felet var och tyckte pumpen var "gammal"...
Undrar för vilken tjänst du betalat…
 
S StefNo skrev:
Hej

Har en IVT Greenline HTC7 från 2004 (tror jag) som har börjat stoppa och larma om "Motorskydd komp" när det blir kallare, typ minusgrader! Räcker med att bara trycka på "Kvittera knappen", så startar den igen, någon gång har vi även fått "Pressosat låg" efteråt som också bara går att kvittera. Behöver alltså inte återställa något motorskydd "under skalet".

Någon som har idé om varför detta börja ske? Pumpen är ju till åren, är det helt enkelt åldern som tar ut sin rätt?
Fick du någon ordning på motorskyddet? Jag har samma problem. Fysiska motorskyddet MB1 löser inte ut. Men styrningen bestämmer sig för att "Nu ska motorskyddet slås på" och stänger av kontaktorn CK1 till kompressorn + larmar. Det sker när VP stänger av kompressorn efter att ha gjort värmevatten. Jag har VVC som går på varje timme och gör varmvatten, men när det är klart så löser inget motorskydd. Detta kan ske mellan 0-5 ggr per dygn.
 
Hej!

Nja, det löste sig endast med att hela "kontroll (styr) enheten" byttes ut.
Enligt firman som gjorde det jobbet var det ovanligt, men inte första gången de hört om detta.
 
S StefNo skrev:
Hej!

Nja, det löste sig endast med att hela "kontroll (styr) enheten" byttes ut.
Enligt firman som gjorde det jobbet var det ovanligt, men inte första gången de hört om detta.
Tack för svar StefNo!
Jag har just lånat en ny styrbox av en granne som jobbar med värmepumpar. Ska byta imorgon. Hoppas på samma positiva resultat som du fick.

Tack! // Ove
 
S StefNo skrev:
Hej!

Nja, det löste sig endast med att hela "kontroll (styr) enheten" byttes ut.
Enligt firman som gjorde det jobbet var det ovanligt, men inte första gången de hört om detta.
Vad kostade kalaset?
 
Runt 9500:- ink jobbet.
 
  • Gilla
Ove Beijer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.