tjena alla kingar!

finns det någon king där ute som har en rekommendation på takstolar till mitt ladhus. 15,6x4,8m (plattans mått)

spännvid: 4,8m (grundens yttermått)
45graders vinkel
inga bärande innerväggar

va tror ni?
 
Du måste lämna lite fler uppgifter om du vill ha något användbart svar. Antal våningar, mått på höjden. Vad menar du med ladhus? Varför behövs det ett förhöjt väggliv?
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du måste lämna lite fler uppgifter om du vill ha något användbart svar. Antal våningar, mått på höjden. Vad menar du med ladhus? Varför behövs det ett förhöjt väggliv?
Missade vägglivet. det ska vara på 700mm. Men i övrigt borde väl det inte spela någon roll? Varför är antal våningar relevant? mått på höjden står väl i relation till vinkel och spännvidd? eller har jag fel?

Med vänlig hälsning
 
Det framgår inte om det är ett enplanshus eller högre. Är det ett nybygge? Som eventuell svarare vill man inte sitta och gissa. Förhöjt väggliv brukar kräva en snedsträva som förbinder takfot med stödbenets nederdel, ungefär som vid en gammaldags sk Svensk takstol. Med så begränsad spännvidd och 45° lutning kan du annars klara dig utan stödben.
 
J justusandersson skrev:
Det framgår inte om det är ett enplanshus eller högre. Är det ett nybygge? Som eventuell svarare vill man inte sitta och gissa. Förhöjt väggliv brukar kräva en snedsträva som förbinder takfot med stödbenets nederdel, ungefär som vid en gammaldags sk Svensk takstol. Med så begränsad spännvidd och 45° lutning kan du annars klara dig utan stödben.
aaah okok. det är ett nybygge. entreplan plus vindsvåning
 
  • Ritning av ett hus med entréplan, allrum, kök, sovrum, badrum och trappa till vindsvåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av entreplan i ett nybyggt hus med utmärkta rum och ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en skiss
 
  • Skiss av en byggnadssektion med måttangivelser för en takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man inte göra väggarna 70 cm högre och få bättre stöd för högbenet utan att "det förhöjda vägglivet" kalvar utåt.

Protte
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kan man inte göra väggarna 70 cm högre och få bättre stöd för högbenet utan att "det förhöjda vägglivet" kalvar utåt.

Protte
Hmm är inte riktigt med på hur du menar?
 
Det enda som saknas är en hanbjälke (kan ersättas med ett stålstag). Vägglivet bör vara en del av ytterväggen i bottenvåningen annars kan inte takstolen se ut på det viset. Det är vad Protte menar.
 
Det blir ju infästningen av mellanbjälklaget som blir kritisk, mellanbjälklaget fungerar som hanbjälke och håller ihop huset och motverkar högbenets tryckkraft utåt.

Protte
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Man bör även ha en hanbjälke högre upp för att reducera dimensionerna på högbenen.
 
okok! jag tror jag fattar. Såhär? så att stommen fortsätter ner i till syllen?
 
  • Ritning av en väggsektion i ett hus med måttangivelser, visar stomme ner till syll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis ett sådant hus jag har.

Protte
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Just så.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Har börjat skissa lite på stomme och mötet mellan takstolar. Hur skulle ni har gjort?

Jag tänker att man bygger dom på backen och vinchar upp dom på stommen. fäster man dom med vinkeljärn bara? eller vill man ha en kil mellan hammarband och överliggare?
 
  • CAD-skiss av trästommen och takstolar i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av husstomme och takstolar med en illustration av en person inne i strukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.