Ska bygga om denna gamla butikslokal till lägenhet som jag ska hyra ut och skulle gärna villja ha några förslag på planlösning !

Lokalen har senast varit frisörsalong och har ett stort rum och sedan väldigt små rum efter ena väggen toan är liten så det går ej att bygga dusch där inne i dagsläget. köket litet så det måste göras om.

byggnaden är 8,3mX10m kortsidan vätter mot "vägen" som jag försökte rita med lasermus på tvivelaktigt underlag!. =)

Jag har lite egna ideer om att riva och bygga nya väggar men det vore kul att höra andras ideer först!

så spara min bild och kladda lite på den och visa hur ni tänker!

Ps. jag gillar när et är svårt att säga vart köket slutar och vardagsrummet börjar!

163159lagenhet80kvm.jpg
 
Hur många sovrum vill du att det ska bli?
Jag skulle i alla fall sätta ett nere i högra hörnet, så långt från vägen som möjligt.
Kan man utnyttja entren mot gatan som köksingång/altandörr med uteplats framför? Eller är det bättre att lägga entren mot gatan och köket mot den andra entren?
Jag skulle nog av praktiska skäl sätta badrum och toalett där gamla pentryt och toaletten är.
Vardagsrumemt skulle nog hamna mot gatan.
 
pinebar skrev:
Hur många sovrum vill du att det ska bli?
Jag skulle i alla fall sätta ett nere i högra hörnet, så långt från vägen som möjligt.
Kan man utnyttja entren mot gatan som köksingång/altandörr med uteplats framför? Eller är det bättre att lägga entren mot gatan och köket mot den andra entren?
Jag skulle nog av praktiska skäl sätta badrum och toalett där gamla pentryt och toaletten är.
Vardagsrumemt skulle nog hamna mot gatan.


Tack för svaret!

Jag vet inte vad som är bäst? 2 sovrum? får kan man begära mer i hyra då?

Iden om att byta plats på pentry och wc var inte alls dum! om man tar bort den nuvarande väggen mellan wc och entre.
 
Det bästa råd jag kan ge dig är att "tänka målgrupp". Vilka människor kommer att vilja bo här? En ung barnfamilj? Ett pensionärspar? Nyinflyttade som letar villa? Studenter som delar lägenhet? Någon som vill ha ateljé eller hemmakontor?

Ska lägenheten ha uteplats och tillgång till trädgård? Var ska de boende parkera bil? Var ska de ha sitt förråd, elmätaren och sin soptunna? Vilken blir deras väg till och från lägenheten?

Pinebar har redan påpekat hur detta med vägbuller påverkar planlösningen. Väderstreck, insyn och utsikt ska du också fundera på.

Hyran beräknas per kvadratmeter. Inte på antal rum man lyckas klämma in. Men med en god planlösning blir förstås lägenheten lättare att hyra ut. En bostad på mellan 70 och 80 kvm brukar motsvara tre rum och kök.

För övrigt skulle jag tro att du behöver bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.