Är det någon som har erfarenhet av gräsarmering?
Skulle gärna se bilder på olika varianter av armering. tyckte utbudet var lite dåligt på internets bilder...

tänkte bygga en halvcirkelformad trappa i fyra steg framför min entre där steg 1 har en diameter på:
steg 1: 1.2m
steg 2: 1.8m
steg 3: 3.8m
steg 4: 4.4m

då märker ni att det blir en ganska stor yta mellan de mittersta stegen.
på den ytan som blir tänkte jag ha gräsarmering. även översta steget tänkte jag armera. eventuellt tänkte jag använda ihåliga murblock som steg, då kan jag odla i dem oxå. men det kanske inte kommer fungera i praktiken..

är det bra eller dåligt med gräs överhuvudtaget?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Att du ska ha bevuxen yttertrapp - närmast huset? I så fall tror jag inte på idén - så mycket skräp man iså fall drar med sig in. Eller hade du tänkt lägga den armerade trappen framför entrétrappan/entrésteget?
 
Jag tror inte heller på gräsarmering framför entrén. Det kommer inte att växa så mycket gräs där med det höga slitaget.

Har sett en hel del rätt shyssta gräsarmeringsstenar i de stora betongfirmornas kataloger. Det går ju att använda gatsten också om man lägger de i glesare förband.

/Kalle
 
De ihåliga murblocken skulle kanske fungera om du använder fin grus/sand som fyllning. De som kommer utanför "gångstråket" kommer att fyllas med gräs samt att de går att odla i som du sade. De som ligger inom stråket kommer att hållas gräsfria men riskerar också att bli farliga snubbelhål efterhand man sparkar bort fyllningen.

Det snyggaste i ditt fall hade nog varit att kombinera granitkantstenar (svängda) och ett glest förband av smågatsten eller de ännu mindre kvartsstenarna (löss, kattskallar, knott och allt vad de nu kallas). Då får du en stor fogyta där man kan så in gräs eller kryptimjan eller nåt annat fint. Vädersträck gör ju stor skillnad på resultatet dock.

/Kalle
 
bra tankar!

helt rätt angående om man verkligen ska ha armering eller inte, det finns ju alternativa lösningar som gatsten etc. återkommer nog om jag kommer på andra lösningar, trappan kommer inte att byggas än, då det är alldeles nydrenerat. den lär väl sjunka lite inne vid huset då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.