Jag funderar på att byta ut lysrören i badrummet till LED. Kollade runt lite hur man gör och det ska tydligen finnas en glimtändare som jag inte hittar i min armatur? Någon som vet hur man gör?
 
  • Öppen belysningsarmatur i badrum där lysrör ska bytas ut, med synliga kablar och inga glimtändare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen ljusarmatur i badrum visande lysrör och armaturens inre utan synlig glimtändare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä du har ingen glimtändare.
Ta en bild på din drivare.
 
Här kommer fler bilder.
 
  • Elanslutningar inuti en elcentral med etiketten VEDUM, blå och brun kablage syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt driftdon för lysrör märkt Helvar EL2x24s med anslutna kablar och etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garwin82
  • Laddar…
Du har en elektroniskt drivdon för T5-rör så det finns inga glimtändare.
Frågan är då bara vad som krävs för att få LED-rör att fungera. Kanske behöver drivdonet kopplas bort. Det ska framgå av installationsanvisningen.
 
Normalt används HF-drivdon (sådant som du har) till T5-lysrör, så det är troligt att T5-LED-lysrör kommer fungera med HF-drivdon, men som Bo sade innan så måste det kontrolleras.

Dock har jag inte sett att T5-LED-rör är speciellt vanliga i den vanliga handeln (Jula/biltema/...), men jag har å andra sidan inte letat så noga.
 
E
Anledningen till att det inte finns så många LED-substitut till T5 är för att det inte finns någon ekonomisk vinning i att ersätta vanliga T5-rör med LED.

Ett vanligt 28W T5-rör kostar ca 30kr, har en livslängd på 20-30.000h, och ett ljusutbyte på över 90lm/w.
Jämför det med ett motsvarande T5-LED som kostar 8-10 gånger så mycket, livslängden ligger på ca 50.000h och ljusutbytet på ungefär 140lm/w.

Än så länge finns det helt enkelt för liten efterfrågan eftersom de vanliga lysrören är relativt effektiva. Dessutom är vanliga T5-rör dimbara.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kolla på philips led tube t5, fungerar med befintligt hf don.
 
E Emil_K skrev:
det inte finns så många LED-substitut till T5 är för att det inte finns någon ekonomisk vinning i att ersätta vanliga T5-rör med LED.
När drivdonen har gått sönder så borde det dock vara lönsamt att byta till LED, eller?
 
Jag har en gäst-toa med 4 st inbyggda lysrörsarmaturer, två med 20W Rapid Start lysrör och två med 40 W RS lysrör. Det är alltså 30 år gamla armaturer men dom fungerar bra frånsett att dom ju brummar lite.Och det är ju ingen enkel övning att byta armaturer.

Så jag skulle gärna velat byta till tysta LED lysrör. När jag skulle välja LED-rör så kollade jag om det fanns någon glimtändare och det fanns det inte, så av det drog jag slutsatsen att det var elektroniska drivdon.
Så jag köpte Philips rör för HF.
Men dom tänder inte.
Och när jag tittar i armaturen så sitter det två drivdon i 20W armaturen och en kondensator, se bild.

XwFc4bDQn20ahBCUEREWNLm8krE7nD5reuIgVoLmAVuRf7KExm0xfb2boCGOFC8ZGqCJVLALjipZJ-4FEiJBQAKl1HaDCdAjwtmbFDdSLIKQvJt-2rY5riJy_XOtkgQ3iSaOkHWwj67c3AK3=s0-d-e1-ft

Uppenbarligen är det gammeldags elektromagnetiska drivdom men utan glimtändare.
Eftersom jag redan har köpt dyra nya rör för HF-don så undrar jag om det skulle gå att bygga om på något sätt så att jag kan använda de Philips rör jag köpt?
 
Det du har är ett startdon och en drossel det du behöver för HF rör är ett HF-drivdon som kostar några hundringar eller så skaffar du ett nytt startdon om det är det som är trasigt eller RS rör
 
Borde inte den lösa ledaren (N) isoleras?
 
udihow udihow skrev:
Borde inte den lösa ledaren (N) isoleras?
Eller så sätter man den lösa ledaren där den borde sitta så kanske man inte behöver byta lysrör? :rolleyes: :oops: :thinking:
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Mitt förslag är att rensa bort kondensator, tändarmojängen och drosseln.
ena av trådarna från vardera rörsockel kopplar du ihop, ska egentligen gå via vad som ser ut som glimtändare men är en säkring, finns säkringshållare som är mera låttinstallerade än glimtändarprylen. eller så hittar man tändarsockel.

Sedan har du två trådar kvar och de lägger du till inkommande fas och nolla.

Sedan kanske dina nya HF kompatibla LEDrör ändå inte fungerar men det fungerar med Biltemas LEDrör.

Protte
 
blackarrow blackarrow skrev:
Eller så sätter man den lösa ledaren där den borde sitta så kanske man inte behöver byta lysrör? :rolleyes: :oops: :thinking:
Jo den lösa ledaren är från kondensatorn och den lossade jag för att se om det gjorde någon skillnad, men det blev ingen skillnad, det ursprungliga RS lysröret tänder både med och utan kondensator, och det nya LED lysröret tände inte varken med eller utan kondensator.

Enda anledningen att jag rotar i detta är att armaturerna brummar lite, men jag börjar inse att det kommer att bli en dyr övning att bygga om till LED....
Och armaturerna är inbyggda i undertaket och kan inte enkelt bytas mot andra.
 
Vad kostar att göra min lösning? Det blir en massa grejor över.
Kondensatorn har inget att göra med driften av armaturen, den gör bara hela armaturen lite snällare mot elnätet.

Protte
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.