Vi behöver byta frånluftsvärmepump. Enklast är väl att byta till en ny flvp, men nu behöver jag tips på vad vi ska välja. Har för närvarande en Nibe fighter 310 och efter att den brakat ihop hoppas jag att vi nu framför allt kan hitta något mer tystgående. Pumpen står av bullerhänseende dumt till i tvättstugan centralt på bottenvåningen, under sovrum, och jag kommer eventuellt bli galen av ljudet om vi får något lika brötigt. ;) Prioriterat för oss är alltså bullernivåer i första hand, därefter energiförbrukning.
Huset: 1,5 plan, 129 kvm.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
 
En luft-vattenvärmepump med en frånluftsmodul. Om du nu kan dra rör från inneenhet och ut till utedelen?
Då får du kompressorn utomhus.
 
Har läst mig till att många rekommenderar det. I detta fallet: för att bullret hamnar utomhus istället eller?
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Frånluftsmodulen till NIBE luft/vatten innehåller en liten kompressor. Alltså kompressor både inne och ute. Frånluftsmodulen kan vara viktig vid nybygge men annars räcker det med en vanlig kanalfläkt för att sköta ventilationen om man har en luftvattenvärmepump. PS De nya kompressorfötterna till 310P är betydligt bättre än de gamla och minskar oljudet.
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
I Ikiara skrev:
Vi behöver byta frånluftsvärmepump. Enklast är väl att byta till en ny flvp, men nu behöver jag tips på vad vi ska välja. Har för närvarande en Nibe fighter 310 och efter att den brakat ihop hoppas jag att vi nu framför allt kan hitta något mer tystgående. Pumpen står av bullerhänseende dumt till i tvättstugan centralt på bottenvåningen, under sovrum, och jag kommer eventuellt bli galen av ljudet om vi får något lika brötigt. ;) Prioriterat för oss är alltså bullernivåer i första hand, därefter energiförbrukning.
Huset: 1,5 plan, 129 kvm.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Vi har en Nibe 360P (13 år). Lät mer och mer… Kontaktade servicefirma och var beredd på utbyte, men det räckte med att byta fyra gummiupphängningar. Nu är den i det närmaste tyst 40 decibel…
Sovrum ovanför. Men…om det stör i rummet ovanför går det att ljudisolera i efterhand genom att spruta in ljudisolering, cellulosafibrer i mellangolvet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.