BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att huset ligger nära vägen. Vad är det för avstånd mellan tomtgräns och hus?

Vad finns det för regler att följa i detaljplanen, finns det prickmark, hur nära vägen får du bygga t.ex.?
Det är de avstånd jag skrev ovan, vi skulle behöva få bygga ca 0,86 m2 på prickmark med de mått vi har idag - i en kil till höger. Vi kan såklart anpassa helt för prickmarken också.

Huset ligger vid gaveln till garagehuset ca 8,60 m från tomtgräns och i andra hörnan till vänster (vid tilltänkt tillbyggnads ände) 10,5 m från tomtgräns
 
A AnBjaBoo skrev:
Överväldigade respons - ingen som ser det här och har byggt till som vi tänker på långsida med pulpettak på enplanshus?
Jag er mera nyfiken på vilken arkitekt ni anlitar? Du för gärna PMa mig om du vill tipsa. Jag har ett hus från 1972 som jag funderar på att "omgestalta" en aning. Tak, fasad fönster osv.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag er mera nyfiken på vilken arkitekt ni anlitar? Du för gärna PMa mig om du vill tipsa. Jag har ett hus från 1972 som jag funderar på att "omgestalta" en aning. Tak, fasad fönster osv.
Det gör jag så gärna när jag väl ha en! Har jobbat i branschen men det var länge sedan, har lagt ut ett gäng förfrågningar. Turligt (för dem) verkar många ha mycket att göra! Vi bor i Nacka i Sthlm.
 
Hemmakatten
Jag har också bott i ett 60-talshus. Ett stort arkitektritat hus med två förskjutna huskroppar och fyra halvplan i betong och sten. Älskade det huset. Från början var det spritputs som blivit smutsig och bruna fönster, vissa med fönsterluckor.

Anlitade arkitekt för "omgestaltning" som det heter på arkitektspråk. Slutresultatet blev fantastiskt, ett helvitt hus, vita fönster, stuprör och markiser, med grönsvart tak med 60-talsinspirerad grön mosaik runt entré och på balkong. Även trädgården fick sig ett litet uppsving. Blev faktiskt även ett reportage i ett inredningsmagazin (arkitekterna var unga och "på"). Vi blev så nöjda att samma arkitekter ritade vårt nya hus efter detta.

Det är mycket viktigt att man ger arkitekten fria händer. Givetvis efter det man pratat ihop sig om vilka funktioner man vill ha i huset, vilka färger gillar, hur man rör sig i huset, vilka rum man är mest i, uteplatser, kostnadsnivå mm. En bra arkitekt ger alltid ett "mervärde" och bättre lösningar än man själv aldrig ens tänkt på.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnBjaBoo och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har också bott i ett 60-talshus. Ett stort arkitektritat hus med två förskjutna huskroppar och fyra halvplan i betong och sten. Älskade det huset. Från början var det spritputs som blivit smutsig och bruna fönster, vissa med fönsterluckor.

Anlitade arkitekt för "omgestaltning" som det heter på arkitektspråk. Slutresultatet blev fantastiskt, ett helvitt hus, vita fönster, stuprör och markiser, med grönsvart tak med 60-talsinspirerad grön mosaik runt entré och på balkong. Även trädgården fick sig ett litet uppsving. Blev faktiskt även ett reportage i ett inredningsmagazin (arkitekterna var unga och "på"). Vi blev så nöjda att samma arkitekter ritade vårt nya hus efter detta.

Det är mycket viktigt att man ger arkitekten fria händer. Givetvis efter det man pratat ihop sig om vilka funktioner man vill ha i huset, vilka färger gillar, hur man rör sig i huset, vilka rum man är mest i, uteplatser, kostnadsnivå mm. En bra arkitekt ger alltid ett "mervärde" och bättre lösningar än man själv aldrig ens tänkt på.
Kul! Har du visat upp huset (bilder) ngnstans före - efter som går att se idag? Omgestaltning är ju precis vad vi tycker att vårt hus är värt. Sålde vi det idag skulle det nog rivas för att istället bygga 300 fräscha kvadrat, vi bor i ett sådant område. Vi behöver inte den storleken och vi värnar om att behålla och inte bara riva.
 
A AnBjaBoo skrev:
Här är diverse bilder. Garaget är inte ett garage (ändrat på 80-talet) och i vinkeln på baksidan finns sedan 80-taket ett tak (som vi tänker bygga in/glasa in). Väggen mellan kök och vardagsrum är öppnad.

Vi ser det inte som ett alternativ att flytta köket. Delvis pga kostnaden, vi vill heller inte ha tex vardagsrum mot gatan, vi har superfina vävspända tak i sovrum + vardagsrum från 60-talet, vattenburen golvvärme i hela huset med mera.

Utbyggnaden som vi tänker den idag "sticker ut" ca 3,6 m från fasaden vilket är ungefär 2 meter utanför "garage"-huset om det hjälper att få till proportionerna. Tanken är att öppna upp där fönstret vid matplatsen är och där komma ut i det nya matrummet. Ger insynsskydd att behålla vägg till köket och det närmaste en efterlängtad punschveranda jag kan komma tänker jag. Hallväggen är i dagsläget tänkt att gå nästan hela vägen fram till badrumsfönstret vilket blir ca 7,3 m i total bredd för utbyggnaden.
[bild] [bild]

Och vi ska ta in arkitekt men jag uppskattar alla tankar och idéer här - både tycke och smak och konkreta erfarenheter.
Förstod inte helt varför ni vill bygga ut men spontant ser det bäst ut, med tanke på vädersträck och husform att bygga igen rutan bakom garaget. Det finns många sätt att göra det på rent tekniskt men ett slutresultat där huvudbyggnadens tak så att säga förlängs och garagetaket införlivas i huvudtaket.

Ni får då ett rum i sydvästläge och kan bygga en "punchveranda" i anpassad stil över hörnet i sydväst. Den skulle kunna utformas som burspråk (med de komplikationer för tak som det innebär) eller som något indragna glaspartier över hörn. Säg i huseväggens innerliv.
 
Såg nu att Gammelnörden föreslagit något liknande samt att det ligger en knalle precis väster om garaget så partier/veranda runt hörn är nog onödigt. Jag tror dock att man med fördel håller takfoten i gamla linjen. Vill man ha takhöjd går det förmodligen att lösa på insidan med annan uppbyggnad av taket. Saxtakstol eller helt annat typ av avbärning som bygger mindre.
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Såg nu att Gammelnörden föreslagit något liknande samt att det ligger en knalle precis väster om garaget så partier/veranda runt hörn är nog onödigt. Jag tror dock att man med fördel håller takfoten i gamla linjen. Vill man ha takhöjd går det förmodligen att lösa på insidan med annan uppbyggnad av taket. Saxtakstol eller helt annat typ av avbärning som bygger mindre.
Tack!

Vi har idag en matyplats anno -64 där fyra personer får plats men den som sitter ytterst måste maka in sig för att den som sitter innanför ska komma förbi..trångt helt enkelt!

Enda sättet att bygga ut annat än framåt är direkt bakåt pga carport, berg och hus byggt nära grannen åt andra hållet.
 
En uppdatering för de intresserade ;-) och inte minst för mig själv. Vi hittade en firma som har arkitektkunskap men främst är konstruktörer. Rätt eller fel men det kändes bra att anlita dem. Vid besök tog det ungefär 5 minuter att gå från idén om pulpettak till sadeltak - så så får det bli! Känns bra att vara flexibel i hjärnan ändå.

Vi är nu ngn dag från att bestämma oss och vårt största dilemma har varit öppna mer mellan kök och matplats eller inte. Vi har bestämt oss för att inte göra det. Dels pga insynen det ger dels pga av att vi vill kunna ha stök i köket som vi inte ser från matplatsen. Vi har kvar dagens köksfönster men med ett fast industrifönster ist så vi ser ut men os och disk inte syns/känns in i matrummet.

Firman vi anlitat kom på den smarta idén att ta upp en skjutdörr mellan hall och matplats samt att dra in entrén. Vi behöver allt utrymme vi kan få men detta kändes helt rätt. Ljust trä i entrénischen gör att vi får in lite ljus och träkänsla och därmed inte behöver köpa en 50 000 sek trädörr :).

På ritningen är matplatsfönstren enbart 60 cm från golv vilket vi tycker är för lågt - idag har vi 80 cm vilket är bra men föreslår ist 75 cm upp till karm. Pga att fönstren då (som på bild är 150*180) känns för fyrkantiga funderar vi på att ist ha 4 fönster á 100*165..
 
  • 3D-modell av ett hus med sadeltak, svart fasad och ljusträ i entrén, tillsammans med flera fönster och skjutdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök med köksö och barstolar, vitt skåp, samt matplats med fönstervy över havet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett tomt rum med matplats, skjutdörr till hall och industrifönster i gråtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett svart enfamiljshus med sadeltak och blandade fönsterstorlekar mot en gräs- och himmelsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på att matplatsen är mot gatan håller jag med om att fönstren inte bör vara så låga. Men att ha en fönsterpost i mitten är lite synd - det finns en anledning till varför arkitekter föredrar ett udda antal fönster i en fönstervägg. Skulle ni kunna minska bredden på fönsterväggen alternativt ha fem fönster?
 
1 16386 skrev:
Med tanke på att matplatsen är mot gatan håller jag med om att fönstren inte bör vara så låga. Men att ha en fönsterpost i mitten är lite synd - det finns en anledning till varför arkitekter föredrar ett udda antal fönster i en fönstervägg. Skulle ni kunna minska bredden på fönsterväggen alternativt ha fem fönster?
Aha att man hellre har 5 fönster än 4? Vi KAN ju ha 3 fönster också - också utan "vägg" emellan (menar du det?) men upplever att det på vårt hus känns mer omodernt med upplevelsen av fyrkantiga fönster än rektangulära?
 
Med fönstervägg menar jag fönstren. Ni tänkte ju placera dem tätt intill varandra, med minsta möjliga avstånd. Arkitekterna har räknat med ca 480 cm, ni tänkte ca 445 cm (min gissning om ca 15 cm mellan varje fönster). Om ni istället tar fem sidohängda fönster om 80 cm blir den totala bredden ungefär mittemellan ert förslag och arkitekternas.
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.