Hejsan jag och sambon är på väg och ska köpa en gård men det finns ett litet bostadshus på 52kvm som är extremt fuktskadat och egentligen bara är och riva sen finns oxå en lada som är fallfärdig funderar då på om man river huset får man bygga upp ett hus med samma mått osv på samma plats utan bygglov? Eller måste man ha de iallafall? Vi ska även riva ladan isåfall och bygga garage där men antar att vi då behöver bygglov?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Renovering behöver man inte lov för men du kan inte riva huset och bygga ett nytt, även det skulle se exakt lika ut. Det finns prejudikat på vad som är renovering och jag har för mig att du måste ha iaf delar av stommen uppe för.

Rivning kräver rivningslov och bygget bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Renovering behöver man inte lov för men du kan inte riva huset och bygga ett nytt, även det skulle se exakt lika ut. Det finns prejudikat på vad som är renovering och jag har för mig att du måste ha iaf delar av stommen uppe för.

Rivning kräver rivningslov och bygget bygglov.

Super tack :) jag har googlat på rivningslov men verkar bara som att de bara behövs i detaljplanerade områden
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
S silverli skrev:
Super tack :) jag har googlat på rivningslov men verkar bara som att de bara behövs i detaljplanerade områden
Du kan behöva göra en anmälan om rivning till kommunen även om inte rivningslov krävs. Kolla med din kommun innan ni påbörjar något.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Men se till att ha bygglov på det du vill bygga istället, innan du river. Finns en risk att du inte får bygga nytt alls. Men att det däremot går bra att riva och bygga nytt i samma lov.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.