Hej! Ska köpa ett hus men är väldigt okunnig på mycket inom större renoveringar. Har läst besiktningsrapporten och det framkom att det finns påväxt i vindsutrymmet (bifogar bild).

Nu till min fråga; hur omfattande är det att fixa en sån här grej, Är det "bara" att lokalisera felet på pannorna och yttertaket och åtgärda det, för att sedan byta takstolen isolering och innertaket? Förstår att man kan hitta fler otäckheter när man väl är där och börjar härja, men rent teoretiskt - funkar det att fixa problemen utan att byta hela taket?
 
  • Kollage av fyra bilder som visar taket och vindsutrymmet med mögelpåväxt och en skadad takpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av det vi ser på bilderna, så behöver d et inte vara så illa. Fuktskador på vinden kan bero på många saker. Läckor i taket eller kondensoroblem är vanligt.

Det läcker alltid upp en del varm fuktig luft ifrån bostaden till vinden. Där kan fukt en fällas ut som kondens på kalla ytor. Det påverkas av brister i ångspärren (en plastfolie ) och/eller för dålig ventilation på vinden.

Det vi ser på bilderna är svårt att avgöra orsaken till. Men av bilderna ser det inte så allvarligt ut. Man måste givetvis få stopp på det. Laga läckan i taket, eller förbättra ventilationen. Det kan finnas andra åtgärder. Men någon takstol ser inte ut att behöva bytas. Skadan på boardskivan ser ut som gränsfall. Kan ev behållas. Men man måste få stopp på angreppet. Det är möjligt att skadorna är mycket mer omfattande än jag utläser ur bilderna.

Rörhållaren ser jag inget uppenbart fel på. Mer än att den är gammal. Hela badrummet är troligen rätt gammalt, och kommer att behöva bytas i närtid (dyrt).
 
R Rebecca Johansson skrev:
Hej! Ska köpa ett hus men är väldigt okunnig på mycket inom större renoveringar. Har läst besiktningsrapporten och det framkom att det finns påväxt i vindsutrymmet (bifogar bild).

Nu till min fråga; hur omfattande är det att fixa en sån här grej, Är det "bara" att lokalisera felet på pannorna och yttertaket och åtgärda det, för att sedan byta takstolen isolering och innertaket? Förstår att man kan hitta fler otäckheter när man väl är där och börjar härja, men rent teoretiskt - funkar det att fixa problemen utan att byta hela taket?
Välkommen till forumet!

Det är svårt att avgöra enbart utifrån bilderna. Även om man inte behöver byta precis hela taket är det ändå en rätt stor del man måste riva bort för att komma åt att byta allt som är dåligt.

Jag tycker det ser ut som om bärläkten ligger direkt mot underlaget; det är ingen ströläkt emellan. Någon mera takkunning kanske har synpunkter på det?

Varför ligger det isolering i rullar på vinden? Är huset inte färdigbyggt?

Det är en bild från ett badrum med. Är det något problem med badrummet också?
 
H hempularen skrev:
Av det vi ser på bilderna, så behöver d et inte vara så illa. Fuktskador på vinden kan bero på många saker. Läckor i taket eller kondensoroblem är vanligt.

Det läcker alltid upp en del varm fuktig luft ifrån bostaden till vinden. Där kan fukt en fällas ut som kondens på kalla ytor. Det påverkas av brister i ångspärren (en plastfolie ) och/eller för dålig ventilation på vinden.

Det vi ser på bilderna är svårt att avgöra orsaken till. Men av bilderna ser det inte så allvarligt ut. Man måste givetvis få stopp på det. Laga läckan i taket, eller förbättra ventilationen. Det kan finnas andra åtgärder. Men någon takstol ser inte ut att behöva bytas. Skadan på boardskivan ser ut som gränsfall. Kan ev behållas. Men man måste få stopp på angreppet. Det är möjligt att skadorna är mycket mer omfattande än jag utläser ur bilderna.

Rörhållaren ser jag inget uppenbart fel på. Mer än att den är gammal. Hela badrummet är troligen rätt gammalt, och kommer att behöva bytas i närtid (dyrt).
Tusen, tusen tack för det utförliga svaret! Känns lite läskigt att köpa hus när man själv inte har kunskap om ämnet, men skam den som ger sig :) Var tydligen sprickor i plastmattan vid rörhållaren, och badrummet är som du säger gammalt så det behöver renoveras. Takfönstret i badrummet läckte tydligen också så det blir väl ett omfattande jobb.

Kan man få någon hjälp med dessa grejer med husförsäkringen? Eller täcker inte försäkringsbolaget skador som dokumenterats innan husköp?
 
Det är ingen ströläkt på boardtak, reglarna ligger dikt an sen ska skivorna hänga av sin egen tyngd så det blir en glipa mellan takstolarna, en riktig skitkonstruktion.
 
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Det är svårt att avgöra enbart utifrån bilderna. Även om man inte behöver byta precis hela taket är det ändå en rätt stor del man måste riva bort för att komma åt att byta allt som är dåligt.

Jag tycker det ser ut som om bärläkten ligger direkt mot underlaget; det är ingen ströläkt emellan. Någon mera takkunning kanske har synpunkter på det?

Varför ligger det isolering i rullar på vinden? Är huset inte färdigbyggt?

Det är en bild från ett badrum med. Är det något problem med badrummet också?
Jo, som jag förstått är det färdigbyggt så jag vet ärligt talat inte varför :thinking: vi har inte varit i huset och kollat ännu (planerar att slå in en stöt och försöka köpa innan officiell visning, men ska försöka få till en privat visning så det är skönt att få lite kött på benen härifrån innan :D).

Det är en spricka i mattan vid rörfästet, ett gammalt badrum. Fönstertaket i badrummet läcker tydligen också :crysmile:(y) det finns tydligen två badrum varav det andra är nyrenoverat så jag antar att mam inte använder detta till mer än toalett. Men det är bara mitt egna antagande förstås som ändå inte ändrar faktum om skadan :)
 
R Rebecca Johansson skrev:
Kan man få någon hjälp med dessa grejer med husförsäkringen? Eller täcker inte försäkringsbolaget skador som dokumenterats innan husköp?
Nej, försäkringen täcker inte sådana skador.
 
Med ett sådant underlag som masonite under takpannor utan tätt skikt som tex råspont(träpanel) och takpapp kommer vatten leta sig in direkt om tex en tegelpanna ligger lite snett, alltså en livsfarlig konstruktion om man inte punktmarkerar taket utvändigt och invändigt vid regnoväder :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med ett sådant underlag som masonite under takpannor utan tätt skikt som tex råspont(träpanel) och takpapp kommer vatten leta sig in direkt om tex en tegelpanna ligger lite snett, alltså en livsfarlig konstruktion om man inte punktmarkerar taket utvändigt och invändigt vid regnoväder :(
Okej, så det bästa är väl troligtvis att lägga om hela taket mao för att få det hela ordentligt gjort på en gång?:oops:
 
Kanske, undersök noga först, behöver inte vara det men man ska vara medveten om att det behöver bevakas noga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, undersök noga först, behöver inte vara det men man ska vara medveten om att det behöver bevakas noga.
Okej stort tack (y)(y)
 
Jo detta är inte en optimal takkonstruktion. Men det har byggts hundratusentals hus med denna och liknande konstruktioner. Så detta hus ör inte ”unikt dåligt”.
 
  • Gilla
Rebecca Johansson
  • Laddar…
Det kan bli dyrt om hela taket behöver läggas om. Ta dit en takläggare för bedömning och offert innan köpet blir slutgiltigt, om ni kan. T.ex. om ni kan få en besiktningsklausul i kontraktet just med tanke på att det är ett känt fel som kan behöva vidare utredning. Det kan dock vara svårt om ni samtidigt vill köpa innan visning.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det kan bli dyrt om hela taket behöver läggas om. Ta dit en takläggare för bedömning och offert innan köpet blir slutgiltigt, om ni kan. T.ex. om ni kan få en besiktningsklausul i kontraktet just med tanke på att det är ett känt fel som kan behöva vidare utredning. Det kan dock vara svårt om ni samtidigt vill köpa innan visning.
Tack för tips! Ja, alltså visningen är nästa helg så huset kom ut på marknaden väldigt snabbt. Vi är rädda för att priset kommer skena iväg vid en budgivning vilket varför vi vill försöka förhandla oss till en försäljning innan officiella visningen. Men utan kunskap och kort om tid känns det minst sagt som en utmaning :rofl: vill man lägga 4.5 miljoner på ett sådant hus strax utanför Uppsala när det kan bli dyra konstader för att fixa upp, är ju frågan :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.