Hej! Första inlägget för mig, men jag har läst många trådar och lärt mig mycket av forumet.

Min familj köpte ett tegelhus byggt 1935 för ca 6 månader sen, 2 olika besiktningsmän var här och kollade och tyckte att huset var i fint skick.
Självdrag som ventilation.

Nu under vintern så tycker jag att det är ganska fuktigt inomhus och framförallt på vinden.
Det har tilläggsisolerats i golvet på vinden vid något tidigare tillfälle, men luftspalten är väl så där.

Jag var uppe idag och kollade lite, och såg ett par fläckar som jag inte riktigt kan placera vad det är. Bifogade bilder.

Det finns lite ytligt vitmögel på vinden ovanför där badrummet är. Dessa fläckar är på samma ställe.

Ska tilläggas att när vi flyttade in fanns det ytligt mögel på vinden, och jag gick loss med Mögelfri över hela vinden. Det blev bättre då, men nu under vintern har det kommit tillbaka framförallt ovanför badrummet på övre plan.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Svamp? Kåda? Det är ett hårt material. Träet runtomkring är hårt, och visar inte mer fukt än på andra stället på vinden, men hjälp av en fuktmätare.

Tack!
 
  • En närbild på en träyta med en amberfärgad, hård substans i en spricka, eventuellt kåda eller mögel, på vinden av ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunaktig fläck på vindens träbjälke med tilläggsisolering i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som kåda? Är det åt söder? Blir varmt när solen ligger på, och då kommer kådan.
 
  • Gilla
FMagnus
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tycker det ser ut som kåda? Är det åt söder? Blir varmt när solen ligger på, och då kommer kådan.
Ja jag är inne på det också, detta är nästan helt norr. Gammal råspont. Troligtvis ej utbytt.
 
Den 1:a ser definitivt ut som kåda. Den andra ser ju ut som nått som runnit ut, men jag skulle nog säga kåda på den också.

Men inte nån sorts angrepp eller röta i alla fall, så inget farligt.
 
  • Gilla
FMagnus
  • Laddar…
Tack,
H Henrik.S skrev:
Den 1:a ser definitivt ut som kåda. Den andra ser ju ut som nått som runnit ut, men jag skulle nog säga kåda på den också.

Men inte nån sorts angrepp eller röta i alla fall, så inget farligt.
ja precis den lilla biten ser definitivt ut som kåda. Hård. Men den andra ”fläcken” är lite skum. Jag får hålla koll på det.
 
Japp. Kåda.
 
  • Gilla
FMagnus
  • Laddar…
Se till att täta i taket så fukt från badrummet inte ställer till mer problem.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till att täta i taket så fukt från badrummet inte ställer till mer problem.
ja tätning är ganska tveksamt. Tilläggsisolerat med väldigt tveksam ångspärr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.