Hej,

Vi har ett relativt nybyggt hus (2018) och varje vinter uppkommer sprickor mellan tak och vägg likt bilden. Just denna spricka är ganska grov, ca 5 mm, och varje vår när sprickan går ihop är jag där och pillar med akrylfog och färg.
Dock återkommer sprickan varje år så min fundering är vilken tid som är den bästa att laga?
Är det nu på vintern när sprickan är som störst eller på sommaren när den har gått ihop?

tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Martin
 
  • En inomhusbild som visar en grov spricka i hörnet där taket möter väggen i ett nybyggt hus från 2018.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Martin Meriwall Martin Meriwall skrev:
Hej,

Vi har ett relativt nybyggt hus (2018) och varje vinter uppkommer sprickor mellan tak och vägg likt bilden. Just denna spricka är ganska grov, ca 5 mm, och varje vår när sprickan går ihop är jag där och pillar med akrylfog och färg.
Dock återkommer sprickan varje år så min fundering är vilken tid som är den bästa att laga?
Är det nu på vintern när sprickan är som störst eller på sommaren när den har gått ihop?

tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Martin
köp tec7, använd inte latex de håller ingenting. Tec7 är väldigt starkt men även flexibelt! Lägg en tjock sträng tec7. Då kan det röra sig bakom fortfarande men inte spricka igenom (förhoppningsvis).

hade lagat de nu på vintern så du kan få in lite massa i sprickan
 
  • Gilla
Martin Meriwall
  • Laddar…
Felet är att listen är övermålad. En ny list löser problemet, är den lite bredare döljer den även tidigare färgskarvar. Det ska inte fogas eller målas över mellan list och vägg - då blir det såhär.

Jag tar alltid bort lister vid golv och tak innan jag målar eller tapetserar. Då slipper jag detta problemet. En målare på ackord hade tapetserat några mm upp på listen, det går fortare men är fult (subjektivt).
 
  • Gilla
Martin Meriwall
  • Laddar…
Remsa & tec7 + spackel å färg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.