Hej!
Första inlägg:)
Ska montera ett par Noro Fix Trend duschdörrar i ett badrum med målat tätskikt på väggen och klinker på golvet, och övergången utgörs av en klinkerrad längst ner på väggen.
När aluprofilen ska monteras har jag alltså en 10centimeters ”klack”, längst ner som skapar en 7-8mm glipa mot väggen om profilen står i lod. (Hoppas bild och min förklaring är tydlig nog.)
Hur löser jag detta? Att montera snett, icke i lod känns inte bra, även om dörren har viss justermån.
Har ni något tips på mellanlägg eller liknande? En extra aluprofil?Silikon?
Ge upp?
 
  • Hörn av badrum med målade väggar och blå klinkergolv samt svart klinkerrad på väggens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att du helt enkelt får fila/såga ur motsvarande i profilen. Alternativet är väl att sätta profilen med 7-8mm distans på övriga ställen och sen silikon, vilket kan se rätt blaffigt ut.
 
Det går väl att såga ut aluminiumprofilen mot väggen? Annars finns det till åtminstone vissa modeller påbyggnadslister (fast de brukar vara flera cm breda för att t.ex. klara en rörgenomföring).

Borrar du faste dem borde du ju annars kunna göra mellanlägg av något lagom tjockt rostfrutt/aluminum och sedan lägga silikon eller fog som döljer. Men det beror ju på hur profilen ser ut mot väggen.
 
Tack för svar!
Ja, att såga ur funkar nog. Kändes lite lurigt med tanke på hållfastheten med en dörr som svänger i profilen. Men det är så pass lite att det nog inte påverkar.
 
BirgitS
Du kan ju alltid höra med Noros kundtjänst om de har några bra förslag eller tvärtom säger att du inte får göra på något vis: https://www.noro.se/kundservice
 
  • Gilla
betamax
  • Laddar…
Enligt anvisningarna får det att såga ut för utanpåliggande rör upp till 35mm från vägg. Så att kapa en glipa längst ner på 7-8mm är ingen fara alls. Finns gott om utrymme innan gångjärnen!
 
  • Gilla
betamax
  • Laddar…
B betamax skrev:
Hej!
Första inlägg:)
Ska montera ett par Noro Fix Trend duschdörrar i ett badrum med målat tätskikt på väggen och klinker på golvet, och övergången utgörs av en klinkerrad längst ner på väggen.
När aluprofilen ska monteras har jag alltså en 10centimeters ”klack”, längst ner som skapar en 7-8mm glipa mot väggen om profilen står i lod. (Hoppas bild och min förklaring är tydlig nog.)
Hur löser jag detta? Att montera snett, icke i lod känns inte bra, även om dörren har viss justermån.
Har ni något tips på mellanlägg eller liknande? En extra aluprofil?Silikon?
Ge upp?
B betamax skrev:
Hej!
Första inlägg:)
Ska montera ett par Noro Fix Trend duschdörrar i ett badrum med målat tätskikt på väggen och klinker på golvet, och övergången utgörs av en klinkerrad längst ner på väggen.
När aluprofilen ska monteras har jag alltså en 10centimeters ”klack”, längst ner som skapar en 7-8mm glipa mot väggen om profilen står i lod. (Hoppas bild och min förklaring är tydlig nog.)
Hur löser jag detta? Att montera snett, icke i lod känns inte bra, även om dörren har viss justermån.
Har ni något tips på mellanlägg eller liknande? En extra aluprofil?Silikon?
Ge upp?
hej. Hur funkade det att kapa hörnen på dushdörrarna jag har samma huvudbry och hittade din fråga från 2019
 
Vi sågade ur i aluprofilen för klinkern som jag kommer ihåg. Är inte på plats för att kolla just nu:)
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.