Vi håller på att kolla lite efter tomter. vid ett alternativ så lutar det ganska ordentligt(iaf den kortaste vägen) upp till den plats vi tänkt bygga huset på.
Frågan är om det är möjligt att anlägga väg upp till huset den vägen eller om vi blir tvungna att dra den en båge runt för att minska lutningen?
Satellitbild över en tomt med markerad lutningsprofil som indikerar en sluttning mot byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som kan ge ett svar?
 
Claes Sörmland
Jag får det till lutningen 1:5,3 Det är rejält brant. Har en väg som är 1:7 här och den är inte rolig på vintern men helt körbar under normala förhållanden.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag får det till lutningen 1:5,3 Det är rejält brant. Har en väg som är 1:7 här och den är inte rolig på vintern men helt körbar under normala förhållanden.
Tack!
Men det är inget som skulle sätta käpparna i hjulen för ett eventuellt förhandsbesked?
 
Maalox
Jag har ej svar på din fråga. Men gällande garageuppfart så vill jag minnas mig läst att nämnden kan finna det problematiskt om det sluttar mer än 1:10. Detta pga halkrisk ut mot väg. Men återigen, detta är garageuppfart. Kan vara så att väg skiljer sig.

Hör av dig till kommunen och stäm av? Dom kan säkert hjälpa.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag får det till lutningen 1:5,3 Det är rejält brant. Har en väg som är 1:7 här och den är inte rolig på vintern men helt körbar under normala förhållanden.
Om man ska räkna bort meterna närmast utfarten till allmänväg(de vill man ju ska vara plan så man kan stanna utan att riskera att glida ut på vägen) så är det nog närmare 1:5
 
N noone70 skrev:
Tack!
Men det är inget som skulle sätta käpparna i hjulen för ett eventuellt förhandsbesked?
Hur brant får en uppfart vara?
"); display: inline-block; height: 24px; width: 24px; margin-top: -1px; transform: rotateZ(-180deg);">

Från nätet tex en garageuppfart bör inte vara brantare än 1:10.

Kolla med den kommun som utfärdar förhandsbesked. Finns jätte mycket på nätet om detta. Men som sagts, brant är inte roligt av flera orsaker. När jag byggde mätte jag upp med 2 "pinnar" med snöre emellan och enkel laser olika lutningar så ser man i verkligheten hur brant tex 1:5,3 är det är väldigt brant
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Hur brant får en uppfart vara?
"); display: inline-block; height: 24px; width: 24px; margin-top: -1px; transform: rotateZ(-180deg);">

Från nätet tex en garageuppfart bör inte vara brantare än 1:10.

Kolla med den kommun som utfärdar förhandsbesked. Finns jätte mycket på nätet om detta. Men som sagts, brant är inte roligt av flera orsaker. När jag byggde mätte jag upp med 2 "pinnar" med snöre emellan och enkel laser olika lutningar så ser man i verkligheten hur brant tex 1:5,3 är det är väldigt brant
Får väl bli serpentinväg upp då:rofl:
 
Vi har c:a 1:8 och ca 15 meter lång och det behöver snöröjas, saltas och grusas ordentligt, men gör man det så är det inga problem.

För oss är nedfart värre än upp pga risk för halka, så se till isf att risken för skador vid halka/avåkning är låga.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Har ni småbarn i vagn som ni går på promenad med? Äldre släktingar eller vänner som kan komma gående? Man ska väl även kunna gå och cykla på ett säkert sätt på vägen om det är det enda sättet att komma till huset. Då känns det väldigt brant.
 
Var ute och kollade på tomten i dag
Den dragning på vägen jg tänkt mig kräver en terrängbil 11/13 (inte mig emot men frun skulle inte gilla det) med diffspärren på för att ta sig upp :)

blir en alternativ väg som är dubbla sträckan (och sen kommer man upp där det är lite längre), så det kommer bli ca 1:8 som värst
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.