A Avemo skrev:
En riktig vedpanneinstallation borde kunna ge både bättre komfort och lägre vedförbrukning. Men att tjäna på det rent ekonomiskt är kanske optimistiskt.
En riktig vedpanneinstallation för ofta med sig att man måste bygga teknikutrymme/pannrum att hysa panna och tankar i, det är svårt att räkna hem vedpanna när man inser att den behöver ha 10m2 eller mer och att det nog kostar 25000kr/m2
 
F fribygg skrev:
En riktig vedpanneinstallation för ofta med sig att man måste bygga teknikutrymme/pannrum att hysa panna och tankar i, det är svårt att räkna hem vedpanna när man inser att den behöver ha 10m2 eller mer och att det nog kostar 25000kr/m2
Nu har ju TS både tankar o utrymme i källaren?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får ni de höga temperaturerna i hela huset eller bara lokalt där eldstaden står?
Hela huset, köket får högst temperatur givetvis men det sprider sig i resten av huset snabbt.

Varmvattnet är separat genom elpatron, liten beredare som räcker gott till oss dock.

Betalar 8000 kr för 20 kubik så det är inte mycket pengar tycker jag.
 
C Chris.B skrev:
Hela huset, köket får högst temperatur givetvis men det sprider sig i resten av huset snabbt.

Varmvattnet är separat genom elpatron, liten beredare som räcker gott till oss dock.

Betalar 8000 kr för 20 kubik så det är inte mycket pengar tycker jag.
Kan ni inte installera en 3-vägs shunt mellan ack-tanken och radiator systemet som styrs trådlöst.
typ detta
3-vägs shunt
https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/laddutrustning/shunt-tv-3s-r25-kvs-6/
med denna på kopplad
https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/laddutrustning/thermomatik-ec-home-wl-tradlos/

Då ställer ni in kallare temp till radiatorerna medan ni eldar.
då stänger automatiken via shuten av cirkulationen till radiatorerna och vattnet cirkulerar endast tillbaka till acktanken.
Sen då ni eldat klar sätter ni upp tempen ni vill ha och och sakta men säkert ökar automatiken shunten för att ta värme från acktanken.

Jag har iaf gjort så med mitt system... fast jag behöver inte sänka tempen till radiator shuten iom att jag laddar ack-tanken med en LVVP istället för att elda på bostadsvåningen.
 
Vad har du för styrning av radiatorvattnet? För att minska hur varmt det blir vid eldning så bör radiatorerna inte värma under pågående eldning. För att det skall fungera så behövs en inomhusgivare till shuntautomatiken, termostater på radiatorerna eller att manuellt ställa ner shunten när du eldar. Beroende på hur det ser ut idag kan det finnas utrymme för förbättring där.
 
Det jag tänkte mig var nått sånt här:
( byt ut kamin mot LVVP så har du mitt system )

Handritad skiss av ett värmesystem med kamin, ackumulatortank, radiator och 3-vägs shunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tusen tack för förslag och input. Tänker att jag tar med mig detta när jag pratar med det företag som hjälpt oss tidigare.
Tack!
 
En dotter till mig har ungefär samma system i sin lägenhet, kökspanna, 500 liter ack, shunt osv. Det funkar helt ok faktiskt även fast lägenheten är på 120 m2 men det bygger på att ha inomhusgivare som sopar igen radiatorerna när dom eldar, annars blir det stekhett av strålningen från pannan, dom funderar på att komplettera med luftförflyttare i vissa rum för att ta reda på värmen lite bättre under eldning men är i övrigt nöjda. Tilläggas bör att dom har en LLVP som lastar av vid gynnsam utetemp. Själv har jag 2500 liter ack och en panna på 35 kW i källaren så vi kan elda var tredje dag om vi vill resa bort, men att bygga om från spispanna till vedpanna kostar kanske mer än det smakar även om jag personligen hade gjort den prioriteringen (ved-nörd, eldar i allt som är lämpat för det). Ni kan nog få till nått bra av det ni har
 
Jag har haft (och till viss del har) en väldigt liknande lösning. VKamin (20+kw), 500l tank, laddomat, thermomatic ec shuntstyrning, elpatron, solfångare. Hade exakt samma problem med värme till rummet. Problemet är ofta att kaminer/pannorna som är avsedda för bostadsutrymmen endast går optimalt under kortare tider och när de inte gör det ger de mer värme till bostadsutrymmet och generellt lägre effekt och effektivitet än angivet. Jag räknade med efter nästan 10 års eldande att kanske 50-60% av effekten går till vatten och resten till rummet. Det fungerade dock bättre om man har ngn form av basnivå i tanken, jag brukar ha 40c, innebär helt enkelt att patronen går in några Tim med 3kw på natten.
Solfångare är en gudsgåva om man eldar, några m2 heatpipes (400%+ Mer effektiva än celler) tar bort alla behov av eldning och el mellan april/maj tom sept/okt i södra Sverige.

Jag har nu byggt om systemet och adderat en lvp som går mot utekurva för grundvärme (istället för elpatron) och skall byta vkaminen mot en wamsler kökspanna, solfångarna är kvar. Då kan man själv välja när man vill ta bort elbehovet och lvp pumpen är tyst april till okt.
En nyckel i att ha flera energislag och särskilt när man eldar är att ha en automatisk shunt mot radiatorerna. Då spelar det ingen roll om man har 40c eller 80 i tanken man får oavsett ett effektivt system.
 
  • Gilla
Mseli och 2 till
  • Laddar…
T
Har du plats i källaren så sätt in en riktig vedpanna (normalt 30-50 kW ber. på husstorlek) och sätt in fler tankar. Installationen är ganska enkel och panna, tankar och annat dräller det av på blocket som genier slängt ut till förmån för "bekvämare" värmesystem. En 5-10 tusen kan du få ett bra system för sen gör du jobbet själv och får räkna på ett par tusenlappar i rör och kopplingar.
Se bara till att du har nåt decennium till godo från tillv.år., livslängden på en kvalitetspanna är ca 20 år. Kaminen kan du komplementelda med och även dra till vvb-tank. Vid högre utetemp. är det nämligen mer ekonomiskt att elda i kamin än i panna och då är bra att ha en vm-kamin mot vvb.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Har du plats i källaren så sätt in en riktig vedpanna (normalt 30-50 kW ber. på husstorlek) och sätt in fler tankar. Installationen är ganska enkel och panna, tankar och annat dräller det av på blocket som genier slängt ut till förmån för "bekvämare" värmesystem. En 5-10 tusen kan du få ett bra system för sen gör du jobbet själv och får räkna på ett par tusenlappar i rör och kopplingar.
Se bara till att du har nåt decennium till godo från tillv.år., livslängden på en kvalitetspanna är ca 20 år. Kaminen kan du komplementelda med och även dra till vvb-tank. Vid högre utetemp. är det nämligen mer ekonomiskt att elda i kamin än i panna och då är bra att ha en vm-kamin mot vvb.
Tack! Ska kolla upp detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.