Är det möjligt att byta ut ljusrör i dessa armaturer (det är inte LED) installerat idag mot just LED ljusrör?

Har fått information om att det inte är möjligt. Om det är så skulle jag vilja veta vilken typ av LED ljusrör och eventuellt delar som möjliggör detta.
 
  • En tänd lysrörsarmatur monterad på en vägg med grå rörkonstruktion bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns LED-rör som går att sätta direkt rakt in , då ska det följa med en adapter som sätts in i stället för gilimtändaren , dom finns på billiga varuhusen
 
Det går inte sätta LED i moderna armaturer med elektronisk drivning.
Det måste vara gamla hederliga drosselarmaturer och drosseln kopplar man bort.
Och glimtändaren ersätter man (med en säkring)

Det GÅR sätta i nyare armaturer men då får man rensa och koppla om.

Protte
 
J jonaserik skrev:
Finns LED-rör som går att sätta direkt rakt in , då ska det följa med en adapter som sätts in i stället för gilimtändaren , dom finns på billiga varuhusen
Okej - Är detta värt att göra och får man samma effekt/livslängd osv. som att exempelvis byta ut hela armaturen mot något från denna tid?

Kluven här. Det är en hel del armaturer att se över, även baserat på övriga kommentarer ovan.

Menar du @Pucco att jag kan köpa såna du länkar till och få alla fördelar med LED med den befintliga armatur jag har installerat i taket utan att röra något annat?
 
NU finns det en del att tänka på, när det gäller befintliga armaturer , hur gamla är dom vilken kondition är dom i , framförallt så får rörhållarna mycket stryk och har en förmåga att fastna, då när röret vrids så går en del i småbitar. Kan finnas som reservdel men inget att rekommendera om dom är så. Då har nog armaturen passerat bäst före datum.
 
Hur är det med elektroniken för LED-rören när den trycks in i dessa?
Brukar vara den som tar stryk av värme.
Själv bytte jag armaturer i snickarrum och garage till LED.
 
Det är nog samma sak med all elektronik, för varmt inte bra, men i en armatur så luftar det lite och rören kyls av. Det är inte som med vanliga lysrör att bli riktigt varma då dom inte genererar mer än några % av det.
 
Okej - Tack för svaren. Ska försöka se över ifall jag kan köpa LED lysrör och byta i dessa armaturer jag har utan att behöva göra något mer. De är ganska luftiga som ni ser på bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.