Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Malones insats för 35 år sen när det gäller mRNA-teknik
U.S Patent Number: 5,589,466 45) Date of Patent: Dec. 31, 1996
INDUCTION OF A PROTECTIVE IMMUNE RESPONSE IN A MAMMAL BY INJECTING A DNA SEQUENCE

Inventors: Philip L. Felgner, Rancho Santa Fe, Calif.;
Jon A. Wolff, Madison, Wis.
; Gary H. Rhodes, Leucadia, Calif.
; Robert W. Malone, Chicago, Ill.,
Dennis A. Carson, Del Mar, Calif.
Assignees: Vical Incorporated, San Diego, Calif.; Wisconsin Alumni Research Foundation, Dane, Wis.

Att påstå att han "äger" patent är ju lite missvisande, är dev inte bolaget Vical Inc som är ägare?
Jag vet inte, jag bara Googlade lite:thinking:
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
KristinaRT
D Dilato skrev:
U.S Patent Number: 5,589,466 45) Date of Patent: Dec. 31, 1996
INDUCTION OF A PROTECTIVE IMMUNE RESPONSE IN A MAMMAL BY INJECTING A DNA SEQUENCE

Inventors: Philip L. Felgner, Rancho Santa Fe, Calif.;
Jon A. Wolff, Madison, Wis.
; Gary H. Rhodes, Leucadia, Calif.
; Robert W. Malone, Chicago, Ill.,
Dennis A. Carson, Del Mar, Calif.
Assignees: Vical Incorporated, San Diego, Calif.; Wisconsin Alumni Research Foundation, Dane, Wis.

Att påstå att han "äger" patent är ju lite missvisande, är dev inte bolaget Vical Inc som är ägare?
Jag vet inte, jag bara Googlade lite:thinking:
Fast mRNA är inte DNA, men idén är snarlik
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag bara läste lite i Abstract
A method for delivering an isolated polynucleotide such as DNA or RNA...
....
. The method can be used to ....provide an immune response upon in vivo translation of the polynucle otide,..

Jag erkänner att jag inte begriper i detalj vad det betyder eller om det ens är relevant för diskussionen.. jag bara tyckte det kunde vara intressant.

https://patentimages.storage.googleapis.com/21/e6/b5/3b42bf1ca61b83/US5589466.pdf
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag bara läste lite i Abstract
A method for delivering an isolated polynucleotide such as DNA or RNA...
....
. The method can be used to ....provide an immune response upon in vivo translation of the polynucle otide,..

Jag erkänner att jag inte begriper i detalj vad det betyder eller om det ens är relevant för diskussionen.. jag bara tyckte det kunde vara intressant.

[länk]
Visst är det intressant. Det visar att Malone var med där i begynnelsen och att man redan då såg i potentialen i tekniken. Gör det honom till uppfinnare av mRNA-vaccinerna? Nej.
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det man tror, är att alpha uppstod i en cancersjuk patient i England med kraftigt nedsatt immunförsvar. Detta gjorde att hon var covidsmittad (och sjuk) väldigt länge och på det viset hade viruset lång tid att mutera till Alpha. Omikron tros ha uppstått i en patient med obehandlad HIV. Även här var immunsystemet kraftigt nedsatt och kunde viruset vara aktivt i kroppen väldigt länge. Här är man dock inte lika säker som för alpha.
Låter märkligt att dom kunnat spåra att mutationen uppstod hos en viss individ. Om nu omikron uppstod i en HIV-patient, så tyder det på att man får en mildare variant om någon med HIV får smittan. Låter märkligt.
 
S SnickareHobb skrev:
Om nu omikron uppstod i en HIV-patient, så tyder det på att man får en mildare variant om någon med HIV får smittan. Låter märkligt.
Det är inte den slutsatsen man kan dra. Det man säger är att viruset kan vistas relativt ostört i en kropp en längre tid om den har nedsatt immunförsvar och viruset kan då relativt ostört under längre tid lära sig och hitta nya sätt att sprida sig etc. (Mutera sig).

Omikron-mutationen följer ett vanligt mönster i viruspandemier där viruset ”urvattnas” i allvarlighet över tid men blir bättre på att sprida sig (så det inte dör ut) likt traditionella förkylningar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Låter märkligt att dom kunnat spåra att mutationen uppstod hos en viss individ. Om nu omikron uppstod i en HIV-patient, så tyder det på att man får en mildare variant om någon med HIV får smittan. Låter märkligt.
När det gäller omikron är det en hypotes och det finns även två andra hypoteser. Det krävs vissa exceptionella omständigheter för att en ny variant ska skilja sig mot närmast föregående varianter med så väldigt många mutationer.

En av de andra hypoteserna är att covid har under lång tid gått runt i en begränsad grupp av människor med just ingen kontakt med omvärlden. Den tredje kommer jag inte ihåg.
 
BirgitS
timmelstad timmelstad skrev:
Omikron-mutationen följer ett vanligt mönster i viruspandemier där viruset ”urvattnas” i allvarlighet över tid men blir bättre på att sprida sig (så det inte dör ut) likt traditionella förkylningar.
Vi ska inte glömma att alfa innebar högre risk för allvarlig sjukdom än tidigare varianter och att delta ytterligare ökade den risken. Det är alltså inte omöjligt att nästa variant orsakar ökad risk för allvarlig sjukdom. När virologerna etc. har pratat om en övergång till förkylningstyp så gäller det på typ 10 års sikt, samt att det inte alls är säkert att det blir så.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
En kul snutt i ämnet. :)
 
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
B
Är det någon som vet vart man hittar exakt statistik för dessa siffror från FHM? Vore intressant att ser hur många % av avlidna som är vaccinerade. Ser ju vid en anblick och ett överslag se ut att ligga runt vaccinationsgraden.. Bara jag som inte hittar?

Stapeldiagram över avlidna bekräftade fall per vecka, indelade i ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Vet inte heller varför dom skulle behöva bara rädda för viruset resten av livet, finns ju betudligt värre saker att vara rädd för än detta viruset. . Men enligt dig skulle ju dom vaccinerade barnen inte behöva vara det. Så jag uppfattade ditt inlägg att alla ovaccinerad skulle behöva vara rädda resten av livet.
Vaccinerade och ovaccinerade barns rädsla (eller orädsla) för att få covid-19 är inte ömsesidigt uteslutande.
 
P
harry73 harry73 skrev:
För mig är det tydligt att skribenten har en felaktig bild av hur farlig viruset är på riktigt (inte så farligt) och hur stor effekt vaccinet har på överlevnadschansen (inte så mycket eftersom sjukdomen inte är så dödlig)
Visruset är tillräckligt farligt för att det ska vara värt att vaccinera sig, för de allra flesta Så har det varit hittills, åtminstone.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag förstår hur du menar, risken att avlida är liten oavsett om man är vaccinerad eller inte.
På samma sätt kan man resonera med bilbälte. Risken att ens hamna i en olycka där bilbälte kan göra skillnad är väldigt liten, så det är itne stor skillnad i överlevnad om man kör med bälte eller inte. Trots det väljer jag att knäppa på mig bältet varje gång jag kör/åker bil.
Jag gör det numera även i bussar där möjligheten finns, detta efter att varit på ett föredrag med någon som jobbade inom ambulansverksamhet som visade att risken för skador eller liv är mycket längre med bälte även i bussen.
Ju säkrare trafikmiljön och bilarna blir desto mindre marginalnytta får man för varje tillförd säkerhetshöjande åtgärd men det är just den sammanlagda effekten av alla "små" säkerhetshöjande åtgärderna som har gjort att nya åtgärder tillför ganska lite extra säkerhet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Vad jag egentligen menar är att man kan presentera vilken information som helst på ett sätt som passar ens egna syften.

Tar vi Frederic Sinatra som dog i hjärtstillestånd efter att han varit Covidsjuk. Han förnekade att han var covidsjuk och hade han fortfarande kunnat kommunicera, hade han säkert förnekat att han fick ett hjärtstillestånd pga covid. Sedan dör folk i hjärtstillestånd hela tiden, så visst kan det även hända covidsjuka utan att det är pga covid. Ändå skriver median att han dog pga covid.
Tar vi då Betty White (pantartant) eller Bob Saget, de dog också i hjärtstillestånd. Både tog sin tredje dos ungefär 2 veckor innan. Båda var också pro-vaxx och familjen säger att det inte har med vaccinet att göra, detta tas även över av median. Bob Saget hade även covid (eller testade positivt) precis innan dödsfallet, men här skriver man inte heller att han dog i covid.
I princip all information vi får är vinklad, jag säger inte att det är fel information, men det är vinklat.

Det är rimligt att även folk som precis fick vaccinet kan dö av hjärtstillestånd, utan att det beror på vaccinet, men det är inte självklart att det är sant för Betty White eller Bob Saget.
Betty White blev 99 år, så det är nog bara kvällspressen som bluddrar om dödsorsaker.
Att "man" inte skriver att Bob Saget dog av vare sig vaccin eller covid är väl rimligt?
 
harry73
P pmd skrev:
Visruset är tillräckligt farligt för att det ska vara värt att vaccinera sig, för de allra flesta Så har det varit hittills, åtminstone.
Visst, här håller jag med om, men de allra flesta har också vaccinerat sig. Sedan får man acceptera att inte heller vaccinet är utan risker
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.