Hej!
Har precis gjort det häääärliga jobbet med att bila och gräva ur halva källaren, där det ska bli badrum och gillestuga.
Det är utgrävt ca: 30cm, lagt geoduk sen 10 cm singel. Sen kommer det 10cm cellplast och sen gjutkaka ca: 10cm. Nu till min fråga

Bör man padda singeln för att få en jämnare yta att lägga isoleringen på?
Eller funkar det lika bra ändå.

En annan sak jag funderade på , jag har sett att en del har lagt geoduken under singel och en del över singel (Själv har jag laggt den längst ned , alltså under singelbädden) spelar detta nån större roll hur man gör?

/Svante
 
du har gjort rätt som la duken längst ned. Dukens ändamål är att hindra att olika matrial blandas. Därmed ska den ligga mellan underlag och singel.
 
Har du lagt singel? Man brukar väl använda makadam?
Man paddar iaf makadam för att den ska packas ihop och bli fastare. Ytan blir då också slätare. Om du får samma effekt på singel vet jag inte. Har en känsla av att den bara kommer att flytta på sig om du paddar.
 
Vi kanske ska förtydliga det då att med singel avses naturlig sten och med makadam avses krossad sten.

Många kallar dock all sten i run 8-32 mm storlek för singel och makadam är då samkross så jag utgår från att det nog är krossad 8-16 eller dylikt som har använts
 
Fel av mig, makadam är det....
Så man bör alltså padda till det hela. Tänkte man kunde slippa ett moment, men rätt ska va rätt.

Tack för svaren
 
Näe, det är inte lätt med alla termer man måste behärska. Grus som grus, tycker man i början, tills man ska beställa och säljaren börjar rabbla beteckningar och kornstorlekar...
 
Mikael_L
l3itch skrev:
Fel av mig, makadam är det....
Så man bör alltså padda till det hela. <klipp>
Låter vettigt, det kan ju sjunka lite annars.
 
Det finns som sagt en risk att det kan röra sig annars och det kan ju vara obra med rör och golv osv
 
Jag hade en gjutare hemma hos mig som ska hjälpa till med gjutningen, han tyckte det var lite överkurs att padda då det bara ligger 10 cm makadam, vad säger ni om det?

Sen en liten annan fråga...När jag ska lägga isolering, ska denna ligga även mot yttermuren? och i så fall hur högt ska den gå upp på väggen? Jag menar att golvkakan ska väl ligga mot ytterväggen för att typ "få fäste" i något annars ligger den ju och flyter. Eller spelar det inte någon större roll att isolera där.
Jag kommer att sätta upp plåtregel och regla upp nya innerväggar.
 
Golvkakan bör inte ha fäste mot muren, den ska kunna sjunka litegrann utan att då hänga i muren. Och vissa lägger en tunn friglit upp mot muren för att åstadkomma detta och att bryta eventuell köldbrygga samtidigt.
 
jon_h skrev:
Golvkakan bör inte ha fäste mot muren, den ska kunna sjunka litegrann utan att då hänga i muren. Och vissa lägger en tunn friglit upp mot muren för att åstadkomma detta och att bryta eventuell köldbrygga samtidigt.
Är 5cm frigolit lagom? Väggarna kommer ju bygga ca: 10cm (70 regel + osb+gips+kakel) så frigoliten kommer ju inte synas
 
Det blir säkert alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.