P pade68 skrev:
I dessa tider med höga elpriser så hade en bekant en intressant idé. Hans idé var att två grannar, den ena med fast pris och den andra med rörligt skulle dela på sina anslutningar och ta ut elen där den var som billigast.

Men den här tråden har tydligt visat att det inte finns lagliga förutsättningar för detta
Men… Bara för att… vad gäller om grannarna skulle dela på samma uppvärmningsslinga, det kan väl inte ha något med elföreskrifterna att göra. Eller är det olagligt att sälja hembakat bröd från egen ugn nu?
 
P pade68 skrev:
vad gäller om grannarna skulle dela på samma uppvärmningsslinga,
Du får dela värme med grannen, te x via en kulvert med vatten. Men för att dra el- och naturgasledningar mellan fastigheter krävs nätkoncession.

https://www.ei.se/bransch/koncessioner

Normalt sett är det den nätägare som är verksam i området som har koncession, sen kan det ges undantag för vissa specifika fall - Dock inte för att sälja vidare köpt el till grannen.

Ett nytt undantag från årsskiftet innebär att man ska kunna föra över egenproducerad el till grannar eller näraliggande fastigheter.
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
P pade68 skrev:
Men… Bara för att… vad gäller om grannarna skulle dela på samma uppvärmningsslinga, det kan väl inte ha något med elföreskrifterna att göra. Eller är det olagligt att sälja hembakat bröd från egen ugn nu?
Ja det är en intressant tanke. Det mesta av elen går ju till uppvärmning om man har värmepump. Är väl inget som förhindrar att man lägger en slang i en kulvert över tomtgränsen. En kraftigare värmepump som klarar två fastigheter kostar ju inte mycket mer men det tar nog ganska många år att tjäna igen investeringen ändå. Så ska man ha högre huvudsäkring också för att kunna köra dubbelt så stark värmepump. Skoj projekt som protestaktion förstås men kanske inte helt praktiskt :)
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
Mikael_L
P pade68 skrev:
I dessa tider med höga elpriser så hade en bekant en intressant idé. Hans idé var att två grannar, den ena med fast pris och den andra med rörligt skulle dela på sina anslutningar och ta ut elen där den var som billigast.

Men den här tråden har tydligt visat att det inte finns lagliga förutsättningar för detta
Nej så är det ju, tyvärr. Man kan ju överväga att inte vara laglydig, men det är en helt annan diskussion.

men ...
Det kanske går att trixa ...
P pade68 skrev:
Men… Bara för att… vad gäller om grannarna skulle dela på samma uppvärmningsslinga, det kan väl inte ha något med elföreskrifterna att göra. Eller är det olagligt att sälja hembakat bröd från egen ugn nu?
Detta är nog svårt att se såsom olagligt, ty det är endast starkströmsledningen som gäller under koncessionsplikten.
Så att föra över mekanisk energi genom en roterande axel eller värmeenergi genom vatten är tillåtet.
Även så är svagströmledningar tillåtna, så upp till 120VA och 50VAC el 120VDC är möjligt att föra över per ledning, räcker nog till LED-belysning.

Bor man i parhus så tror jag också att det kommer i ett annat läge, ett internt nät inom samma byggnad lär vara ej koncessionspliktig.
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
Det är svårt att värma grannens hus med 120 VA... Däremot kan man ju tänka sig att grannarna säger upp sina elabonnemang helt och pengarna dom sparar bekostar en uppsäkring och rejäl bergvärmeanläggning hos dig.
Sen drar du svagströmskablar till grannarna (som begränsas till 120 VA) som dom kan koppla in belysning och mobilladdare på.
 
Liten lokal ”fjärrvärmeproduktion” kanske? Varför just gemensam värmepump.
Det är ju mycket besvär med att elda.
Och lokalt miljövänligt producerad el får man också dela nu då.
En lokal liten ångturbin och generator så man kan producera mådde värme och el?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej så är det ju, tyvärr. Man kan ju överväga att inte vara laglydig, men det är en helt annan diskussion.

men ...
Det kanske går att trixa ...

Detta är nog svårt att se såsom olagligt, ty det är endast starkströmsledningen som gäller under koncessionsplikten.
Så att föra över mekanisk energi genom en roterande axel eller värmeenergi genom vatten är tillåtet.
Även så är svagströmledningar tillåtna, så upp till 120VA och 50VAC el 120VDC är möjligt att föra över per ledning, räcker nog till LED-belysning.

Bor man i parhus så tror jag också att det kommer i ett annat läge, ett internt nät inom samma byggnad lär vara ej koncessionspliktig.
useless useless skrev:
Du får dela värme med grannen, te x via en kulvert med vatten. Men för att dra el- och naturgasledningar mellan fastigheter krävs nätkoncession.

[länk]

Normalt sett är det den nätägare som är verksam i området som har koncession, sen kan det ges undantag för vissa specifika fall - Dock inte för att sälja vidare köpt el till grannen.

Ett nytt undantag från årsskiftet innebär att man ska kunna föra över egenproducerad el till grannar eller näraliggande fastigheter.
Så en Axel över tomtgränsen och en motor/generator på andra sidan. Eller kan man kanske bara sätta upp en motor/generator på egen tomt, kalla det egenproducerad el och sälja vidare till andra. Skulle tro att lagstiftarna kommer att få ta beslutet en runda till om vi inte ska se en massa konkursade elbolag med fastpriserbjudanden.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så att föra över mekanisk energi genom en roterande axel
Nu fick du min hjärna att vandra iväg och spåna fram idéer.
Frågan är om det går att räkna hem effektförlusterna i motorer, växlar, generatorer m.m

Jag tänker mig en elmotor modell större som driver just en roterande axel som löper under ett antal fastigheter. Hushållen längs axeln har egna generatorer kopplade till axeln via en eller flera variatorer/automatväxlar.
Motorns hastighet bestäms sedan av förbrukningen på fastigheterna, signalkablarna är ju undantagna från nätkoncession.

Jag inser själv att det är ett otroligt dyrt system att både installera och att underhålla. Men med lagom doser av galenskap och rättshaverism kan motivationen ändå finnas.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Och lokalt miljövänligt producerad el får man också dela nu då.
Ja, det är tillåtet att dela lokalproducerad el utan nätkoncession (eller rättare sagt finns möjlighet att ansöka om undantag numera). Men det är bara halva regelverket. Det finns ju andra regler som reglererar skatter, moms, elcertifikat, etc om man är elproducent - I dag finns det ett undantag då man producerar mindre än man förbrukar och därmed kallas mikroproducent. Så det är inte säkert att det blir lönsamt ändå att producera och sälja vidare flera hundra MWh per år.
 
useless useless skrev:
I dag finns det ett undantag då man producerar mindre än man förbrukar och därmed kallas mikroproducent.
Gränsen för att klassas som mikroproducent begränsas av effekt och säkringsstorlek.
Producerar man mindre än man förbrukar får man 60 öre/kWh skatteåterbäring.
Momsredovisning startar vid 30’000kr.
 
Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut, men säljer man mycket el till flera grannar så är jag ganska säker på att skatteverket eller någon annan myndighet tycker att man ska köpa elcertifikat och betala energiskatt.
Men om man sköter det snyggt och matar in lite mindre än man själv förbrukar på elnätet så är det säkert ingen som märker att 50 MWh försvinner åt ett annat håll...
 
P pade68 skrev:
I dessa tider med höga elpriser så hade en bekant en intressant idé. Hans idé var att två grannar, den ena med fast pris och den andra med rörligt skulle dela på sina anslutningar och ta ut elen där den var som billigast.

Men den här tråden har tydligt visat att det inte finns lagliga förutsättningar för detta
Om man tar omvägen via en värmepumpslösning och bara delar värme så tycker jag man hamnar inom vad som faller inom lagens ramar.
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
Om man ställer sig enkla frågor som Hur mycket får jag producera eller Hur mycket får jag betalt för min sålda el så är det rätt svårt att hitta svaren.
Skatteverket har gjort ett ganska bra jobb med sina sidor, men vissa detaljer är otydligt beskrivet som tex 60 öres skatterabatten och vad en mikroproducent är.

Om grannens elförbrukning helt plötsligt försvinner kommer nog lokala nätägaren att undersöka varför…

Det blir nog väldigt svårt driva elenergiförsäljning utan att det blir näringsverksamhet av det.
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut, men säljer man mycket el till flera grannar så är jag ganska säker på att skatteverket eller någon annan myndighet tycker att man ska köpa elcertifikat och betala energiskatt.
Men om man sköter det snyggt och matar in lite mindre än man själv förbrukar på elnätet så är det säkert ingen som märker att 50 MWh försvinner åt ett annat håll...
Utgångläget blir alltid vara att hålla sig inom vad som är lagligt, frågar blir sedan mer en bedömning av om det kan anses vara etiskt accepterat/korrekt. Att t.ex. utarma fast-pris-leverantörer (om effekten skulle bli den) vilket skulle förstöra för dem som behöver en sådan, kanske inte gör att man sover bättre på natten. Fast-pris-avtal som jag har numera är egentligen något väldigt konstigt, varför ska jag betala mindre för elen när jag behöver den som mest, samtidigt som alla andra behöver mycket el? Jag har hört att man i Danmark bara kan teckna fastprisavtal men jag kan ha fel där
 
P pade68 skrev:
I dessa tider med höga elpriser så hade en bekant en intressant idé. Hans idé var att två grannar, den ena med fast pris och den andra med rörligt skulle dela på sina anslutningar och ta ut elen där den var som billigast.

Men den här tråden har tydligt visat att det inte finns lagliga förutsättningar för detta
Lagligt, nej.
Smart, ja. Bara man ser till att man gör det så att det inte är uppenbart att man gör det. Flytta de 50% av effekten som används på mitten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.