Hej!
Jag bor i ett radhus och har ett nybyggt förråd på ca 10kvm. Förrådet sitter i anslutning till huset men har tre ytterväggar (utelänga). Förrådet är isolerat och plyfaskiva på det. Har även ett garage som ligger diktan mellan två andra garage. Har ingen värme på i varken garaget eller förrådet men försöker hålla tempen över noll grader nu under vintern (0-6 C). Jag har inga textilier i varken garage eller förråd men verktyg, diverse elektronik, cyklar lite mat och dryck etc.

Nu till min fråga. Jag har runt 75-80% luftfuktighet i både garaget och förråd, finns det någon riks för att något tar skada vid så hög luftfuktighet? Är jag förtjänt av att sätta dit en luftavfuktare för att försöker få ner luftfuktigheten och isf, vart bör jag vara nöjd, vilket max luftfuktighet bör jag sträva efter?

Tack för all input jag kan få.

//W
 
Tomture61
W wasti skrev:
Hej!
Jag bor i ett radhus och har ett nybyggt förråd på ca 10kvm. Förrådet sitter i anslutning till huset men har tre ytterväggar (utelänga). Förrådet är isolerat och plyfaskiva på det. Har även ett garage som ligger diktan mellan två andra garage. Har ingen värme på i varken garaget eller förrådet men försöker hålla tempen över noll grader nu under vintern (0-6 C). Jag har inga textilier i varken garage eller förråd men verktyg, diverse elektronik, cyklar lite mat och dryck etc.

Nu till min fråga. Jag har runt 75-80% luftfuktighet i både garaget och förråd, finns det någon riks för att något tar skada vid så hög luftfuktighet? Är jag förtjänt av att sätta dit en luftavfuktare för att försöker få ner luftfuktigheten och isf, vart bör jag vara nöjd, vilket max luftfuktighet bör jag sträva efter?

Tack för all input jag kan få.

//W
Om du är rädd om byggnaderna och dina verktyg så är en luftavfuktare på sin plats .
En luftavfuktare med kompressor värmer upp samtidigt som den avfuktar , men den bidrar enbart med värme när den jobbar .
Vad har du för ventilation i byggnaderna ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du är rädd om byggnaderna och dina verktyg så är en luftavfuktare på sin plats .
En luftavfuktare med kompressor värmer upp samtidigt som den avfuktar , men den bidrar enbart med värme när den jobbar .
Vad har du för ventilation i byggnaderna ?
Tack för svar!
Jag har självdrag i garaget. I förrådet (som är nybyggt) har jag inte satt in ventilationen upp mot taket än. så där är det bara en dörr som är mindre tät. Ska man vänta att sätta in någon värme i förrådet tills man har satt in ventilationen. Det kommer vara självdrag även i förrådet.

//W
 
Tomture61
Värme + självdrag är bra mot en hög luftfuktighet .
Luftavfuktare kan jobba från +2 gr
Sorptionavfuktare kan jobba från 0 gr , med förbrukar normalt 4-5 ggr mer ström .
En del avfuktare har en liten kondensvatten uppsamlare , slang eller avlopp !
 
Vi har en kallgarage och eftersom vi är inte säker på om man ställer till med mer problem om man isolera garaget tak valde vi avfuktare.
Vi upplever att det var ett bra beslut. Vi läste mycket om det innan vi köpte avfuktare och när fuktighet är över 70% så börja metall rosta.
Och nu har vi inte lagt några verktyg längre i garaget :).
 
Mitt garage och förråd har ungefär samma temp och luftfuktighet och ville testa lite hur man kunde få ner luftfuktigheten. Mitt mål va att komma under 60% luftfuktighet. Köpte en avfuktare och satte in i förrådet. Satte att den skulle gå igång när det var >60%. Den gick och gick men inget hände, luftfuktigheten höll sig på 80%, tempen runt 5 grader (samma som i garaget). Så jag testade att sätta in ett litet element för att få upp värmen lite. Det räckte med att få upp tempen till runt 8-10 grader så skönt luftfuktigheten till önskade värden.

Så nu har jag med lite hjälp av home assistant, zigbee-sensor, ett billigt element och en smartplugg från ikea fått att den håller 10 grader varmt och under 60% luftfuktighet.
 
  • Skärmdump som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum med fokus på förråd och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
W wasti skrev:
Mitt garage och förråd har ungefär samma temp och luftfuktighet och ville testa lite hur man kunde få ner luftfuktigheten. Mitt mål va att komma under 60% luftfuktighet. Köpte en avfuktare och satte in i förrådet. Satte att den skulle gå igång när det var >60%. Den gick och gick men inget hände, luftfuktigheten höll sig på 80%, tempen runt 5 grader (samma som i garaget). Så jag testade att sätta in ett litet element för att få upp värmen lite. Det räckte med att få upp tempen till runt 8-10 grader så skönt luftfuktigheten till önskade värden.

Så nu har jag med lite hjälp av home assistant, zigbee-sensor, ett billigt element och en smartplugg från ikea fått att den håller 10 grader varmt och under 60% luftfuktighet.
Lite nyfiken på vilken luftavfuktare du köpte (märke / modell)
Helst ska ett utrymme man vill avfukta vara så tätt som möjligt , detta för att slippa avfukta resten av värden :D
Men samtidigt är en bra ventilation + värme en utmärkt väg för att få bättre luftfuktighet i en byggnad .
 
I vanliga fall brukar jag lägga på en och två tankar och googlingar innan jag köper en ny "pryl" men i detta fall blev det första bästa på Jem & Fix (denna). Än så länge är jag väldigt nöjd, den gör vad den ska (efter att ha gett den lite bättre förhålande genom att värma upp förrådet lite), den är relativt tyst även om jag har den i förrådet och den ser helt OK ut.

Jag har isolerat förrådet med Paroc 95mm. Än så länge har jag ingen ventilation som sagt men ska sätta dit en "vanligt" väggventil med tilluft och hoppas att detta räcker.

//W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.