Eller nysvensk…
 
Maria T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fel och fel...de här småkommunerna (sett till befolkningen) som ligger en bit ifrån större städer och domineras av industri, har relativt sett låga fastighetspriser. Det är inte så illa att den som säljer ett hus efter några år behöver gå med förlust, men det är inte den explosionsartade prisutvecklingen uppåt som det är i storstäderna. Vinsten blir inte så stor.
Är befolkningstalen stabila eller sjunkande i en kommun finns inte den prisdrivande efterfrågan på bostäder som det gör i storstäderna. 'Alla' vill bo i Stockholm, 'en och annan' vill bo i Lessebo. Den som vill bo i Lessebo är väl dessutom undersköterska eller lastbilschaufför och inte IT-säkerhetskonsult.
Min ironi syntes inte och det är mitt fel (svårt att skriva ironiskt så det tolkas rätt) - jag undrade alltså på riktigt, hur en så stor bostad kan säljas så (allt är relativt) billigt. Och det var mitt dåliga skämt att undra hur illa ställt det är med orten.
Att det är "illa ställt" med flera orter, inklusive Stockholm, Malmö, Göteborg med omnejder, det matas i oss varje dag via media, sen kan en välja att läsa eller inte.
Jag är född i Stockholm, min man i en förort till samma stad, ingen av oss är IT- eller säkerhetskonsulter eller har andra - som jag tolkar av dig - högavlönade yrken, men vill inte flytta härifrån p g a närhet till de få släktingar vi har.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Maria T
F fribygg skrev:
Den som vill bo i Lessebo är väl "Fryslort"
Som uska eller chaufför skaffar man väl inte den ytan?
Att vara en fryslort är att frysa även när det är +22 grader inomhus, jag gör det p g a de sjukdomar jag har och har ingenting med val av yrke att göra. Ska nog ändra tillbaka till "gurkodlare" som jag hade tidigare så att det inte missförstås av flera.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min ironi syntes inte och det är mitt fel (svårt att skriva ironiskt så det tolkas rätt) - jag undrade alltså på riktigt, hur en så stor bostad kan säljas så (allt är relativt) billigt. Och det var mitt dåliga skämt att undra hur illa ställt det är med orten.
Att det är "illa ställt" med flera orter, inklusive Stockholm, Malmö, Göteborg med omnejder, det matas i oss varje dag via media, sen kan en välja att läsa eller inte.
Jag är född i Stockholm, min man i en förort till samma stad, ingen av oss är IT- eller säkerhetskonsulter eller har andra - som jag tolkar av dig - högavlönade yrken, men vill inte flytta härifrån p g a närhet till de få släktingar vi har.
Jag tänkte samma sak, jag kan få 3 sådana hus för min lgh. Det är lite stört.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Skönt att kunna sätta sig vid skrivbordet i pannrummet (?) när man vill fylla i månadens gireringsordrar.

[bild]
Det är nya kontoret för hen som blivit ”befordrad” lite åt sidan
 
  • Gilla
  • Haha
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den som vill bo i Lessebo är väl "Fryslort"
Som uska eller chaufför skaffar man väl inte den ytan?
Svårt att veta vilka yrken de har som väljer att köpa just det huset, jag tänkte på de som köper hus i Lessebo i största allmänhet. Dock går det att konstatera att ett par bestående av en usk:a och en lastbilschaufför (om de är fast anställda och kreditvärdiga) skulle kunna köpa just det aktuella huset om de ville! De hade inte kunnat köpa motsvarande hus i Stockholm, eller ens i Kalmar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Problemet med inlandets avfolkningsbygder är väl just att det inte lönar sig att investera där. Husen i sig kanske inte tappar i värde, men att byta tak eller renovera ett badrum får man aldrig igen pengarna för. Och då blir stora hus vansinnigt dyra i drift.

En småort mitt i skogen, knappt ens nära Växjö, Sveriges i sig kanske mest perifera större stad. Det är inte mycket som talar för.
 
Absolut största felet med Leasebo är ju pappersbruket..

Luktar prutt i hela samhället :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Violina Violina skrev:
Absolut största felet med Leasebo är ju pappersbruket..

Luktar prutt i hela samhället :rolleyes:
Även idag? Känns som det bara är vid problem som pappersbruk med kemisk massa luktar. :)

Vet att Iggesund har det ryktet :p
Vi har pappersbruken i Skutskär och Bomhus på andra sidan ”viken”, har de problem och vinden är fel så kan de lukta, men tror det hänt 2 gånger på de åren vi bott här. :p
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med inlandets avfolkningsbygder är väl just att det inte lönar sig att investera där. Husen i sig kanske inte tappar i värde, men att byta tak eller renovera ett badrum får man aldrig igen pengarna för. Och då blir stora hus vansinnigt dyra i drift.

En småort mitt i skogen, knappt ens nära Växjö, Sveriges i sig kanske mest perifera större stad. Det är inte mycket som talar för.
Men många bor kvar i huset till de dör, å i det perspektivet är ett tak i Lessebo och i Stockholm lika dyrt. Få lyckas få med sig bostadens vinst till himlen. ;) Dock kan det vara svårare att låna till takbytet i Lessebo misstänker jag.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Ja, tar man ingen hänsyn till det ekonomiska värdet är jag med på att ett stort hus i glesbygd kan bli attraktivt. Min poäng är bara att det ger en uppenbar inlåsningseffekt vilken sänker efterfrågan.

Om man verkligen ska bo någonstans hela livet är också svårt att avgöra på förhand.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, tar man ingen hänsyn till det ekonomiska värdet är jag med på att ett stort hus i glesbygd kan bli attraktivt. Min poäng är bara att det ger en uppenbar inlåsningseffekt vilken sänker efterfrågan.

Om man verkligen ska bo någonstans hela livet är också svårt att avgöra på förhand.
Absolut, tvingas man flytta förlorar man kanske det man lagt ned.
Om det blir en temporär prisdipp i Stockholm och man tvingas sälja just då kan det även vara negativt då det ofta är så mycket pengar och hög belåningsgrad. Och höga räntor.

Har för mig min mormor och morfar var uppvuxna ganska nära Lessebo, var i de trakterna om somrarna som barn. De bodde dock inte där permanent och jag känner ingen där, men personligen skulle jag gärna bo så. Men jag tror inte jag kan försörja mig i Lessebo. å andra sidan skulle jag nog kunna köpa huset kontant om jag sålde villan i Stockholm.
Äntligen har nog distansarbete och digitalt arbetssätt slagit igenom, så kanske dessa orter kan leva upp igen när folk som vill bo på landet (ja, det passar inte alla, men många vill faktiskt hellre bo på landet än i storstad) och ändå kan ha ett hyfsat kvalificerat jobb.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
många vill faktiskt hellre bo på landet än i storstad
Det tror jag också, men landsbygden är stor och vissa delar mer attraktiva än andra. För min del tror jag att set krävs mer än ett fint hus för att locka de flesta, och därvidlag ligger Lessebo synnerligen off utöver att det, som @Violina så poetiskt uttryckte det, luktar prutt.
 
  • Älska
Violina
  • Laddar…
jag tror dom flesta familjer skulle vilja bo på landet men som vi har pratat om för i tråden så är det inte själva platsen som är felet det är utbudet på resturanger kulturliv sport listan blir lång till och med bristen på skolor och sjukvård som sätter stop


här nere har det ändrats totalt sen covid priserna på hus max 3 timmar bort från stor städerna har börjat stia igen fler och fler flyttar ut på landet men här finns det mer av det som saknas oftast på den svenska landsbygden som jag nämnde plus snabb tåg och flygplatser även på landsbygden som man kan ta sig över hela eu nästan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.