Hej!

Skall snart börja skruva en väldig massa gisp, och undrar om ni här på forumet har några erfarenheter från olika skruvfabrikat att dela med er av.

Vilket fabrikat (Essve, Grabber mm)är bäst (jämnast kvalitet), eller spelar det ingen roll.

Jag kan inte köra med bandad skruv, eftersom jag inte har och inte har lust att köpa en dragare för det, så det är inget alternativ.

/Jonas
 
Jag gillar inte Grabbers skruv som ska ha bits PH2 reducerad. Tycker att de har en tendens att hoppa i spåret om man inte håller skruvdragaren helt rakt. Föredrar i så fall till exempel Essves skruv.

Ojämn kvalitet tror jag inte är ett problem med gipsskruv överhuvudtaget.
 
Då ska jag kolla in Essve. Får åka ner till Beijer och kolla lite...

Vet inte vilka fler som säljer Essve förutom Fredells.

/Jonas
 
Hilti säljer kanonskruvar för gips....Grabber tycker jag personligen sitter som en smäck....

Det är sällan skruven det är fel på... Ofatre traskig bits och taskig maskinförare....
 
Så länge du skruvar i trä är det ingen större skillnad på vilken skruv du använder. Det jag inte gillar är att alla gipsskruvar har Ph2-spår. Det är i mitt tycke det sämsta kryss-spåret. Jag har letat efter gipsskruv med Torx-skalle, men inte lyckats hitta dem. Jag vet att det finns, för jag har sett dem monterade. Men med plåtregel har jag gjort en överraskande erfarenhet.
 
Jag skulle skruva plåtregel och hade skaffat riktig proffs-skruv:fabrikatet Kartro räknas väl dit? Köpt i en proffsbutik dessutom. Bandad skruv och en burk med lösa skruv för säkerhets skull. Jag kör med skruvautomaten, men det går inte alls! Skruven biter inte, regeln viker sig och skruven kasar och drar sönder gipsen. Bort skruvautomat och fram med den vanlig skruvdragaren. Nytt försök med Kartros lösa skruvar, med exakt samma resultat. Det enda som funkade var att FÖRBORRA för gipsskruven. Snacka om trist.
Till slut tog Kartro-skruven slut, men jag behövde några till. Nu var proffsbutiken stängd, men Byggmax har ju generösare öppettider, så det fick bli en burk med Byggmax budgetskruvar. Full av missmod provar jag en Byggmax-skruv i plåtregeln, och DEN SKÄR SOM OM DET VAR SMÖR! Skruvarna går i hur lätt som helst, ingen förborrning, inga problem. Tjoff, tjoff, tjoff så var det klart.
Det intressanta är att det är andra gången jag gör en liknande erfarenhet. Fast det får bli en annan tråd.
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
zankan skrev:
Det är sällan skruven det är fel på... Ofatre traskig bits och taskig maskinförare....
Jag körde med Essves bits till Grabberskruven. Och det är inte en svår maskin att köra, tror nog jag klarar skruvdragare.
 
Har kört det som funnits tillgängligt för tillfället och har inte märkt någon större skillnad mellan t.ex. Grabber och gipsskruv från Byggmax. Sista rummen jag satte gips i körde jag med Byggmax-skruv och hade inga problem med dessa.
 
andersmc skrev:
Så länge du skruvar i trä är det ingen större skillnad på vilken skruv du använder. Det jag inte gillar är att alla gipsskruvar har Ph2-spår. Det är i mitt tycke det sämsta kryss-spåret. Jag har letat efter gipsskruv med Torx-skalle, men inte lyckats hitta dem. Jag vet att det finns, för jag har sett dem monterade. Men med plåtregel har jag gjort en överraskande erfarenhet.
Torxsbits gör montaget längre som moment än ph2 bits... Har dock inte sett någon gipsskruv med torx. Och jag skulle bli förvånad om gubbarna skulle vilja ha det om jag köpte sånt... Iofs så limmar vi gipsen då det är betydligt mildare för kroppen... Och går fortare vill jag påstå
 
Åkte förbi Fredells idag...

Åkte därifrån 255 svenska pesetas fattigare och en hink med 2000 Essve gipsskruv rikare.

Trevligt med 20% rabatt för att man är med i Villaägarna. :)

/Jonas
 
Inte den svarta oljiga skruven?
Får den på jobbet ibland kommer ej
ihåg märket.
Men efter en vända i snickarbältet är
krysset fullet med gipsdamm.

Mvh Putte
 
Den svarta är för stålregel tror jag.

Jag har köpt den blanka som är för gips mot trä.

/Jonas
 
Jag skulle då inte vilja ha torx till gipsskruven..
Hopplöst att behöva passa in bitsen i spåren, jag har svårt att tänka mig att det skulle gå lika fort att mata torx som att mata PH2.

Håller med om att det spelar mindre roll vad du väljer för fabrikat av skruv - MEN - se för guds skull till att få tag på ett riktigt bits. Nedsvarvat skall det vara så det inte slirar och så att skruven släpper lätt utan att bitsen blir kvar..!!
 
Styx skrev:
Jag skulle då inte vilja ha torx till gipsskruven..
Hopplöst att behöva passa in bitsen i spåren, jag har svårt att tänka mig att det skulle gå lika fort att mata torx som att mata PH2.

Håller med om att det spelar mindre roll vad du väljer för fabrikat av skruv - MEN - se för guds skull till att få tag på ett riktigt bits. Nedsvarvat skall det vara så det inte slirar och så att skruven släpper lätt utan att bitsen blir kvar..!!
Vad är då ett bra bits?

Jag är helt novis som byggare, men drog upp några gipsskivor idag med vanliga gipsskruv och PH2. Jag hann inte dra många skruvar innan bitset var nedslitet så jag bara slirade. Är väl kanske inte bara bitset det hänger på utan även dålig maskinförare :)rolleyes:) som någon sa, men vad ska jag ha för bits om jag inte vill slita ut dem på en gång??? Finns det bra/dåliga märken?
 
Bra bits är halva jobbet.
Själv föredrar jag den här modellen.
Phillips #2 smal längst upp till vänster i länken.
http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/Bits_051006.pdf
Det är från grabbers sida.
Tror hilti har en likvärdig.
Brukar följa med en del utav grabbers skruv paket.
Köper dom också lösa på flinks.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.