AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du få fram alla detaljer måste du få trärent. Folk målar för tjockt.
Så är det. Men det är som alltid en avvägning arbete kontra resultat. Eller ja, är du dålig på att skrapa / slipa kan du skada detaljerna i din iver att få dem trärena.
 
X xLnT skrev:
Du borde sluta med rena påståenden.
Den som ska måla ser ju vilka förutsättningar objektet har, vi pratade tekniska faktorer för färgen.
Vad som gäller estetiskt är upp till beställaren/målaren att hantera och bestämma.
Håller fullständigt med dig. Det är ju även så att om man gör helt trärent så måste man vara extra noggrann med att isolera kvistar med scellack om man inte vill ha genomslag. Kan man (kunden) köpa att lister/profiler är lite igenmålade så kan det till och med vara en fördel att låta väl sittande gammal färg vara kvar ur det perspektivet men det är som sagt en smaksak och det finns inget rätt eller fel.

När det gäller att ta bort gammal färg i lister/profiler så kan man många gånger också göra mer skada en nytta om man inte är väldigt försiktig. Torrskrappning/slipning skulle jag inte alls rekommendera utan hellre varmluftspistol och speedheater, väl anpassade skrapor och slöa instrument.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Håller fullständigt med dig. Det är ju även så att om man gör helt trärent så måste man vara extra noggrann med att isolera kvistar med scellack om man inte vill ha genomslag. Kan man (kunden) köpa att lister/profiler är lite igenmålade så kan det till och med vara en fördel att låta väl sittande gammal färg vara kvar ur det perspektivet men det är som sagt en smaksak och det finns inget rätt eller fel.

När det gäller att ta bort gammal färg i lister/profiler så kan man många gånger också göra mer skada en nytta om man inte är väldigt försiktig. Torrskrappning/slipning skulle jag inte alls rekommendera utan hellre varmluftspistol och speedheater, väl anpassade skrapor och slöa instrument.
Dessa profiler syns oftast inte pga någon klåpare som målat med 18 lager färg.

Gamla dörrprofiler framträder efter borttagning av flera lager färg, verktyg syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dessa profiler syns oftast inte pga någon klåpare som målat med 18 lager färg.

[bild]
Nä, men de har ju åas legat skyddade så du kan få fram dem hundra år senare. Tänk om någon klåpare fått för sig att göra dem trärena för 30 år sedan och satt skarapmärken och slipat ner de skarpa skärningarna. Då kunde du aldrig restaurerat dem så fint :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Håller med Anders om att det oftast är bättre att skrapa helt trärent om det är ett föremål med fina detaljer. Men man måste inte göra det för att färgen ska bita, bara för att få ett perfekt resultat.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju också lägga in i debatten att man raderar historiken om man skrapar trärent.

Vårat hus skrapades trärent innan vi flyttade in och därmed raderades också all vetskap om vilken färg som suttit på huset tidigare eftersom man inte heller dokumenterade detta.


Men ja, gamla dörrar med plastfärg på hade jag också skrapat trärent. Med försiktighet.
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Man kan ju också lägga in i debatten att man raderar historiken om man skrapar trärent.

Vårat hus skrapades trärent innan vi flyttade in och därmed raderades också all vetskap om vilken färg som suttit på huset tidigare eftersom man inte heller dokumenterade detta.


Men ja, gamla dörrar med plastfärg på hade jag också skrapat trärent. Med försiktighet.
Lämpligen lämnar man en färgtrappa.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Resultatet blir absolut bäst om man gör trärent innan man börjar måla med linoljefärg! Det är också vitsen med att få maximal nytta av färgens goda egenskaper att hålla i evighet och skydda träet mot mögel och röta. Det skyddet avgörs av första lagret! Tar man inte bort all färg kan den också synas igenom på så sätt att det blir matta eller blanka fläckar. Med det är upp till var och en vad man vill ha för resultat.

Jag tog bort alla lager av dålig färg med varmluft och särskilt formade skrapor och sist slipning. Profilerna syntes inte innan av all färgklet. Har nu alla snickerier i villan på 240 kvm målade med linoljefärg, .
Vi använde Gysinges till att börja med för 28 år sedan men gick för 25 år sedan över till Kulturhantverkarnas https://www.linoljebutiken.se/. Vi har funnit Kulturhantverkarna vara i särklass bäst. https://kulturhantverkarna.se/sv/ Märkligt att de inte nämns i artikeln. Vår veranda som består av hundratals profiler och ligger i full solgass ser fortfarande nymålad ut efter 19 år. Då grundade jag den trärena ytan med varm linolja. Sedan linoljegrund och därefter tre lager.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om förra ägaren använt plastfärg måste man det. För det ska bli som nytt iaf

[bild]
Riktigt snygg nyans. Vet du vad det är för färgkod?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
GGARD GGARD skrev:
Riktigt snygg nyans. Vet du vad det är för färgkod?
Tack, det är 1500n glans 15
Väggen har 500n
 
  • Gilla
GGARD
  • Laddar…
G Gulavillan1916 skrev:
Resultatet blir absolut bäst om man gör trärent innan man börjar måla med linoljefärg! Det är också vitsen med att få maximal nytta av färgens goda egenskaper att hålla i evighet och skydda träet mot mögel och röta. Det skyddet avgörs av första lagret! Tar man inte bort all färg kan den också synas igenom på så sätt att det blir matta eller blanka fläckar. Med det är upp till var och en vad man vill ha för resultat.

Jag tog bort alla lager av dålig färg med varmluft och särskilt formade skrapor och sist slipning. Profilerna syntes inte innan av all färgklet. Har nu alla snickerier i villan på 240 kvm målade med linoljefärg, .
Vi använde Gysinges till att börja med för 28 år sedan men gick för 25 år sedan över till Kulturhantverkarnas [länk]. Vi har funnit Kulturhantverkarna vara i särklass bäst. [länk] Märkligt att de inte nämns i artikeln. Vår veranda som består av hundratals profiler och ligger i full solgass ser fortfarande nymålad ut efter 19 år. Då grundade jag den trärena ytan med varm linolja. Sedan linoljegrund och därefter tre lager.

Just röta och mögel brukar ju inte vara ett jätteproblem innomhus, men ute håller jag med dig. Har själv skrapat ett stort hus rent från 190 års färglager för att få en bra grund att måla på.

Nyfiken på vad du tycker är fördelarna med just kulturhantverkarnas färg? Jag har använt Gysinge, Allbäcks, Ottossons, Engwall och Claesson och nu senast Wibo med varierande resultat, men har rätt bra koll på vad jag tycker fungerar bäst utvändigt och invändigt, men alltid öppen för nya intryck!
 
X xLnT skrev:
Skrapa av det värsta, slipa kanterna så det blir jämnt och slipa över hela lätt.
Sen målar du det som om det vore trärent.

Färgen kommer bita oavsett, sliperiet är för att det ska bli jämn yta (dvs rent kosmetiskt).
Ok! Linoljefärgen biter ändå, oavsett vad det finns för färg under alltså? Verkar vara någon form av lackfärg då den är ganska blank. Vet inte om det är oljefärg eller ej.

Kommer ta en stund detta hehe. Det är ett gammalt bord med snyggt slitage även på bordsskivan. Man ser var folk har vilat armarna på bordet genom åren. Och allt det "mjuka" i ådringen är bortslitet, som på borstade golv. Får bli semesterprojekt.
 
emmschen emmschen skrev:
Ok! Linoljefärgen biter ändå, oavsett vad det finns för färg under alltså? Verkar vara någon form av lackfärg då den är ganska blank. Vet inte om det är oljefärg eller ej.

Kommer ta en stund detta hehe. Det är ett gammalt bord med snyggt slitage även på bordsskivan. Man ser var folk har vilat armarna på bordet genom åren. Och allt det "mjuka" i ådringen är bortslitet, som på borstade golv. Får bli semesterprojekt.
Ja, det biter fint, rugga ytan bara lite för säkerhetsskull. Det du ska vara försiktig med är alkalisk målartvätt, eftersom oljan förtvålas vilket ger sämre vidhäftning. Om du använt sådan redan, torka rent nogrannt med trasa du sköljer ofta.

Du kan testa om det är olje eller akrylatfärg genom att gnida med t-röd (löser akrylat) och lut (löser olja).
 
  • Gilla
emmschen
  • Laddar…
Jag brukar blanda i lite linoljelack när jag målar med linoljefärg. Tycker att det blir för matt efter ett par år annars. Speciellt våra vita dörrar.

Min erfarenhet av torkmedel (Ottossons Kobolt-Sirkonium) är att det fungerar väldigt bra. Tror att Ottossons möjligen har lite i från början? Jag har inte haft problem med att det blir flammigt. Faktiskt tvärt om, jag använde en hemgjord grå linoljefärg av zinkvitt och titanvitt med en gnutta kimrök. Det blev flammigt utan torkmedel men bra när jag blandade i torkmedel. Antar att det kan bero på vilket pigment det är i färgen?

Bland det jobbigaste med linoljefärg är att göra rent penslarna. Mellan målningarna funkar det bra att bara ställa dom i en hink vatten så torkar det inte, den kan stå i månader så länge det bara finns vatten kvar. Men slutrengöringen, fy! Jag måste testa det där med roller och bara använda pensel på slutet, det verkar skitsmart. Borde vara betydligt lättare att få rent penseln också om den inte är indränkt till roten.
 
K KungAnka skrev:
Bland det jobbigaste med linoljefärg är att göra rent penslarna. Mellan målningarna funkar det bra att bara ställa dom i en hink vatten så torkar det inte, den kan stå i månader så länge det bara finns vatten kvar. Men slutrengöringen, fy! Jag måste testa det där med roller och bara använda pensel på slutet, det verkar skitsmart. Borde vara betydligt lättare att få rent penseln också om den inte är indränkt till roten.
Jag ställer alltid mina penslar i rå linolja. Tycker att det fungerar ypperligt och vissa penslar har nog förvarats på det sättet i flera år utan rengöring. Om jag av någon anledning måste göra rent en pensel börjar jag med ett par varv terpentin efter noggrann urtorkning på papper. Terpentinet tunnar ju ur färgen och gör efterföljande rengöring med linoljesåpa så mycket enklare.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.