Hej
Har förstått att detta med gipsskivor i badrum är ett omdiskuterat problem.
Vi har en skånelänga på sydkusten där vi just nu bygger badrum. Byggaren förslog träreglar med gipsskivor på väggen eftersom den inte är rak. Våra skånska vänner flög i taket när de fick höra detta och gjorde korstecken, och sa Absolut inte träreglar och gipsskivor i ett badrum! De jag pratat med här i Stockholm verkar tycka att det är så man renoverar badrum. Golvet är bara lagt betong på sten typ, inget underarbete i form av singel, tvättad sten eller dyl vad vi kunnat se.
Hur ska vi tänka? Detta är ett sommarhus så vi vill inte lägga ner hur mycket pengar som helst, men ändå få det bra gjort. Någon nämnde att man kan ha stålreglar i botten, så skyddar man från fukt underifrån. Min pappa föreslog att vi kan dränera huset runtom då marken sluttar mot vårt hus från grannens tomt. Vad finns det för andra alternativ? Vad säger ni som vet?
Hälsningar
Trött-på-badrumsrenovering
 
Klart man kan ha gips i badrum, och ännu mer klart att man kan ha träreglar. Men under vissa omständigheter är gipsen olämplig. I duschzon är det ofta en god idé att använda fibercementskivor istället, och framför allt om det är mot yttervägg med en diffusionsplast bakom skivan. Sedan tycker jag att man ska välja tätskiktet lite med omsorg och använda ett som har ett bra ångmotstånd. Som det ser ut nu verkar Deitermanns system ligga bra till på den fronten.
 
Gipsskivans vara eller inte vara i våtrum är omtvistat...
Det snackas endel om att helt gå ifrån gips i badrum och köra med nån typ våtrums minerit... Jag personligen anser att det slabbas på för lite med tätskiktet... Men jag vet att många offentliga beställare typ Sisab och dylikt har skrotat gips i våtrum... Likaså plywood, och träreglar...
 
Ja, gipsen kommer totalförbjudas i de nya PER's branschregler, vilket är en vansinnig överdrift. Kommer gälla fullt ut från nästa sommar.

För fortfarande det blir vansinnigt onyanserat att säga att man kan ha gips eller inte i badrum. Det beror ju på så många faktorer om det fungerar. Några meter från våtzonen fungerar gips alltid, skulle till och med sannolikt fungera helt utan tätskikt. Och är tätskiktet tillräckligt tätt så fungerar det naturligtvis utmärkt även i duschzon. Att reglerna blir så svepande beror sannolikt på att BKR och de andra inblandade har ett lågt förtroende för byggarnas kunskaper om de underliggande tekniska problemen och deras förmåga att klara mer nyanserade regler. Antagligen med rätta, är jag rädd.
 
Jag lånar tråden en gnutta... Hoppas det går fint?

Angående detta problem med gips mellan tätskikt och plast i yttervägg.

Håller på att sätta upp dubbelt gips på väggarna och innan jag sätter gips på ytterväggen har jag tre alternativ:

1. Riva ner gipset och ta bort plasten i väggen. Jobbigt!
2. Borra en massa hål i gipset (och plasten). Mindre jobbigt!
3. Skita i det och köra på som man "alltid" har gjort. Inte jobbigt alls! (Men lite osäkert)

Jag funderar på alternativ 2.
Det verkar vara en ok kompromiss?

Vad tror panelen?

/Knut
 
Ska du ha dusch eller bad mot sagda yttervägg? Om inte så är det inga som helst bekymmer att bara gipsa på utan åtgärd.

Annars är jag tveksam till om du kommer få vettigt med hål i plasten utan att fullständigt mosa gipsen.. Så många minuter tar det ju inte att plocka ner och sätta upp en eller två skivor där duschen är, jag hade nog valt det alternativet.
 
Jag ska ha både dusch och badkar mot denna yttervägg.

Jag skulle gärna plocka ner gipset om det inte var så att det är spikat med maskin. Sitter som f-n. Blir nästan bara mos av skivkanterna när man försöker.

Men det känns som om det är rätt att se till att få bort plasten. Det är ju inte så ofta man gör om ett badrum fullständigt.

Kanske är lika bra att göra det ordentligt...

Tips på hur man får "dän" spikad gips utan att masakera den totalt?

/Knut
 
Men det är väl bara att riva gipsen och sätta upp ny i så fall.. Det är inte många kronor det skulle kosta.

Jag har aldrig hört talas om att någon försiktigt demonterar gips för att sätta upp den igen, det är ett billigt material.
 
Hur gör man då om det är liggande råspånt på ytterväggarna som löper in i angränsande rum också. För o komma åt plasten alltså.. Har ingen lust att börja riva utifrån
 
Då föreslår jag att man behåller plasten och väljer ett tätskikt med högt ångmotstånd.
 
Har beställt allt vad som ska behövas från MIRA produkter. Är det bra Grejer. Försäljaren av kaklet sålde dom produkterna. Är det bra ångmotstånd o lättarbetat
 
Det vet jag inte. Antagligen är det ett alldeles vanligt tätskikt i det avseendet.
 
Med andra ord borde det duga vad det gäller ångmotstånd.
 
Nej, med andra ord duger det antagligen inte alls vad gäller ångmotstånd. Inte om diffusionsplasten är kvar i väggen.
 
Vad ska man ha då... ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.