Funderar på att skaffa solpaneler på taket. Min nuvarande elförbrukning ligger på ca: 10 000 kwh uppvärmning via bergvärme. Tänker skaffa elbil. Så givetvis kommer min förbrukning att öka. Undrar då om det är fördel att även installera batteri?
 
A arvid53 skrev:
Funderar på att skaffa solpaneler på taket. Min nuvarande elförbrukning ligger på ca: 10 000 kwh uppvärmning via bergvärme. Tänker skaffa elbil. Så givetvis kommer min förbrukning att öka. Undrar då om det är fördel att även installera batteri?
Beroende på vem du frågar får du olika svar, jag har valt utan.
Finns bra solcellsgrupper på fb där detta dryftas dagligen.
 
A arvid53 skrev:
Funderar på att skaffa solpaneler på taket. Min nuvarande elförbrukning ligger på ca: 10 000 kwh uppvärmning via bergvärme. Tänker skaffa elbil. Så givetvis kommer min förbrukning att öka. Undrar då om det är fördel att även installera batteri?
Tror inte det är ekonomiskt lönsamt att sätta in batteri
batteri ligger på ca 100 000 kr (ekl stöd) för 10Kwh och då kan du använda ca 70-80% av det
blir svårt att räkna hem det.

fördelen skulle kanske vara att du på vintern kan ladda batteriet från nätet när strömmen är billigare och använda senare på dagen när den är dyrare, men 7-8 Kwh är ca 2 timmar för mig just nu.
 
A arvid53 skrev:
Funderar på att skaffa solpaneler på taket. Min nuvarande elförbrukning ligger på ca: 10 000 kwh uppvärmning via bergvärme. Tänker skaffa elbil. Så givetvis kommer min förbrukning att öka. Undrar då om det är fördel att även installera batteri?
Det beror mestadels på hur mycket du kommer att kunna ladda elbilen från batteriet om jag förstått det rätt.
Typ att under sommaren laddas batteriet och på kvällen då du kommer hem laddas elbilen från batteriet istället för att köpa den elen. Samt att under vintern kunna köpa elen till batteriet de timmar de är billigast för att sen använda dessa ur batteriet för att ladda bilen.
Men om detta lönar sig??? ingen aning

Batteri till huset lönar sig aldrig ens med dagens bidag.
Om kapaciteten skulle öka till det trippla på batterierna och kosta en tredjedel mot dagens (inl bidrag) så först kan det vara intressant ur hussynvinkel
 
M MrDizzy skrev:
Det beror mestadels på hur mycket du kommer att kunna ladda elbilen från batteriet om jag förstått det rätt.
Typ att under sommaren laddas batteriet och på kvällen då du kommer hem laddas elbilen från batteriet istället för att köpa den elen. Samt att under vintern kunna köpa elen till batteriet de timmar de är billigast för att sen använda dessa ur batteriet för att ladda bilen.
Men om detta lönar sig??? ingen aning

Batteri till huset lönar sig aldrig ens med dagens bidag.
Om kapaciteten skulle öka till det trippla på batterierna och kosta en tredjedel mot dagens (inl bidrag) så först kan det vara intressant ur hussynvinkel
Bilen behöver typ 40-60kw från husets batteri
Och så skall huset få lite det innebär att du behöver behöver 7 st a 100 000 batteri pack.
Ser inte ekonomi i det.
 
Martin Hallin Martin Hallin skrev:
Bilen behöver typ 40-60kw från husets batteri
Det räcker väl med 3-5 kW om man laddar hela natten?
 
Ni behöver lägga till ett ”h” och prata om energi kWh så förstår ni nog varandra bättre…
 
Så sant 40-60Kwh skulle det ha stått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.