Jag håller på att planera renovering av en bod/förråd som kommer bli gästrum/kontor/förrådsdel.

Det mesta börjar falla på plats i planeringen men funderar över ventilationen, idag finns ett ventil som sitter lite lägre på väggen och en som sitter lite högre och bildar väl lite självdrag i hela utrymmet. Men min tanke är att den högra större delen skall vara kontor/gästrum och ha en tätare dörr samt den vänstra delen skall vara bod/förråd.

Tanken är att det skall vara konstant uppvärmt för att kunna vistas där. Jag funderar på om jag skall sätta in en liten LLVP där jag markerat med grönt istället för elradiatorer som sitter idag. Men funderar då på om det är lönt att sätta t.ex. en ventilationskanal med t.ex. gradstyrd fläkt mot förrådsdelen för att kunna flytta en del av värmen där inifrån till den delen? Jag tänker att jag kommer ha ett litet element i förrådsdelen också men om jag sätter in en LLVP så vill jag ju sprida den värmen så gott det går då jag vill hålla dörren stängd mellan utrymmena.

Sedan tänker jag en tilluftsventil i bägge utrymmen (de orange pilarna) och sedan frånluftsventil i förrådsdelen, alternativt kanske jag borde sätta det i gästrummet också? Men vet inte om det behövs ifall jag sätter en kanal mellan rummen?

Ytan är ca 10m2 för förrådsdelen och ca 18m2 för gästrummet.
Röda markeringarna är dörrar, blå fönster.

Schematisk ritning av en bod med planerad ventilation, inklusive position för LLVP, dörrar och fönster.
Ett annat alternativ jag tänkte på med är om jag sätter en frånluftsfläkt i förrådet och bara en vanlig kanal mellan utrymmena utan fläkt och på så vis skapar ett sug dit och även säkerställer att luften byts ut?

Några andra tankar eller är jag på rätt spår? :)
 
BirgitS
G gojaa skrev:
Ett annat alternativ jag tänkte på med är om jag sätter en frånluftsfläkt i förrådet och bara en vanlig kanal mellan utrymmena utan fläkt och på så vis skapar ett sug dit och även säkerställer att luften byts ut?
Det är ju så man gör i boningshus, enkla ventiler i rum där man är länge och sen utblåsfläkt i andra rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.