Bor i ett 1,5-planshus från 60-talet. På övervåningen finns två sovrum som används av barnen (respektive sovrum ca 4mx4m i storlek). Takhöjden på övervåningen är 210 cm. Sonen som nyss fyllt 15 år är i dagsläget 195 cm lång och jag tror inte han stannat i växten än. Jag undrar därför hur man vet om det går att öppna upp taket till nock och antingen behålla takstolarna fast helst så klart ta bort dom helt. Och sen är frågan vad en sån operation brukar kosta ungefär?
 
  • Gilla
loriculus
  • Laddar…
Då får du höja vägglivet och lyfta taket! Dyr operation om det bara är för takhöjden. Du har mellan 15-20cm grova takstolar och lite mindre isolering, tar du bort isoleringen blir det iskallt på vintern och bastu på sommaren :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då får du höja vägglivet och lyfta taket! Dyr operation om det bara är för takhöjden. Du har mellan 15-20cm grova takstolar och lite mindre isolering, tar du bort isoleringen blir det iskallt på vintern och bastu på sommaren :(
Betyder det att alla som ändrar innertaket har oisolerade tak? I dagsläget har vi oisolerade kattvindar som säkerligen är en bidragande orsak till att vi har rätt svalt på övervåningen på vintern och extremt varmt på sommaren. Dessutom är troligtvis vår gamla isolering i själva takdelen inte direkt tipptopp längre men den finns ju ändå där. Taklyft skulle egentligen vara suveränt bra för vi skulle vinna mycket yta, men tyvärr är det som du säger en väldigt dyr operation.
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
Jag tror inte att någon som ändrar innertaket skippar isoleringen. Ni kan ju alltid isolera kattvindsväggarna ordentligt så vinner ni en hel del komfort.
 
  • Gilla
intokadaja och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt vad Jonatan pratar om här, självklart isolerar man om man gör öppet i nock. Men du kan inte ta bort hanbjälkarna hur som helst, så troligen vinner du bara 2-3 centimeter, själva tjockleken på innertaket.
 
  • Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
Som Anna_H skriver så blir det nog väldigt krångligt att ta bort eller flytta hanbjälkarna. Det beror ju också på vilken typ av takstolar du har. Skall du göra ingrepp i takstolarna kommer du behöva ta hjälp av en byggnadskonstruktör till att börja med innan du tar in offerter från byggare.

För övrigt så är ju sannolikheten för att din son passerar 210 cm relativt obefintlig, tillväxttakten är normalt avtagande och din son växer förmodligen maximalt 7-8 cm till . Själv skulle jag bara låta det vara. Sonen flyttar förmodligen hemifrån inom 5-6 år och då skulle jag hellre ha pengarna på banken än i vindstaket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Som Anna_H skriver så blir det nog väldigt krångligt att ta bort eller flytta hanbjälkarna. Det beror ju också på vilken typ av takstolar du har. Skall du göra ingrepp i takstolarna kommer du behöva ta hjälp av en byggnadskonstruktör till att börja med innan du tar in offerter från byggare.

För övrigt så är ju sannolikheten för att din son passerar 210 cm relativt obefintlig, tillväxttakten är normalt avtagande och din son växer förmodligen maximalt 7-8 cm till . Själv skulle jag bara låta det vara. Sonen flyttar förmodligen hemifrån inom 5-6 år och då skulle jag hellre ha pengarna på banken än i vindstaket.
Men kan man inte snygga till takstolarna så den synliga delen ser ok ut och isolera närmare själva yttertaket så man i alla fall vinner takhöjd mellan dessa?
Nej, jag tror inte sonen blir över 210, men det är inte helt optimalt ändå att i princip slå huvudet i plafonden och inte kunna sträcka armarna det minsta uppåt (han kör VR) och tränar en del på rummet. Tvivlar starkt på att sonen kommer flytta om 5-6 år med tanke på rådande bostadssituation i Sthlm. :)
 
Börja med att mäta takstolarna, går kanske att se på kattvinden?
 
Tonåringar ligger väl ändå ner större delen av tiden ;)
Skämt åsido, mina grabbar är längre (197 respektive 199cm) och det funkar bra i sommarstugan där dörrvalv och dörrar bara är 200cm.
 
  • Haha
Skaalman och 1 till
  • Laddar…
Vi rev ner innertaket och isoleringen. Gjorde sen nytt golv över hanbjälkarna och ny isolering ovanpå det.
Takhöjden i rummet blev ca 20cm högre men takstolarnas hanbjälke sticker ju ner.
Rummet upplevs som luftigare nu.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
G Grantoppen skrev:
Takhöjden på övervåningen är 210 cm. Sonen som nyss fyllt 15 år är i dagsläget 195 cm lång och jag tror inte han stannat i växten än.
Min historia:
År 1975 köpte vi, min flickvän/sambo och jag, en gammal fiskarstuga i Göteborgs södra skärgård.
Den hade en tid varit affär, och därför var bostadsdelen, sovrum, vardagsrum och kök placerat på övervåningen.
Takhöjden var där 208 cm. Det var inga problem trots mina 188 cm i strumplästen, men däremot dörrkarmarna, som var ca 180 cm höga.
Det blev några smällar i pannbenet innan jag hade vant mig :dizzy:
Nåväl, vi byggde om, kök och vardagsrum i bottenvåningen, och endast tre sovrum och litet "sitting room" och liten toalett på övervåningen.
Och det funkade bra tills vi flyttade år 1998, efter 23 år med 208 cm takhöjd där uppe (och 220 cm där nere).
Då med bl.a. en 18-årig son, som var drygt 1,9 m lång.
Så om ni bara har koll på dörrkarmarnas höjd, så tror jag ni kommer att klara er till sonen blir så gammal att han flyttar hemifrån!
 
G Grantoppen skrev:
Bor i ett 1,5-planshus från 60-talet. På övervåningen finns två sovrum som används av barnen (respektive sovrum ca 4mx4m i storlek). Takhöjden på övervåningen är 210 cm. Sonen som nyss fyllt 15 år är i dagsläget 195 cm lång och jag tror inte han stannat i växten än. Jag undrar därför hur man vet om det går att öppna upp taket till nock och antingen behålla takstolarna fast helst så klart ta bort dom helt. Och sen är frågan vad en sån operation brukar kosta ungefär?
Snart flyttar sonen hemifrån, skulle det varit jag hade jag satt in de pengarna som det skulle kosta på ett konto så kan han köpa egen bostad istället
 
  • Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
Det går inte att jobba med golvet i rummet? Tänker om det går att sänka golvet litet och på så sätt få ut mer av takhöjden? Ibland kan det vara lättare och billigare än att jobba uppåt.

Annars är ju hållningen en billig lösning på kort sikt, men dålig på lång sikt
 
  • Illustration av korrekt och inkorrekt hållning med markerade ryggkurvor och förlust av höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Jennie For och 5 till
  • Laddar…
Kan det vara ett billigare alternativ att byta våningsplan/sovrum med sonen under tiden han bor hemma?
 
  • Gilla
isagel och 6 till
  • Laddar…
Vår grabb är 203 cm och har nog stannat upp nu. Tänker inte höja dörrposter eller innertak då han strax är utflyttad. Investera pengarna i något bättre skulle jag säga.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.