Hej,

Tycker man läser titt som tätt om folk som har problem med uppreglade golv och/eller ingjutna syllar på oisolerade betongplattor.

Jag äger själv ett sånt hus, byggt 75 med nedgjutna spikreglar, luftspalt, isolering, golvspån, övergolv men detta verkar faktiskt ha fungerat utmärkt i snart 50 år.

Men efter allt man läst här är det lätt att stressa upp sig och nästan känna ett tvång att riva ned till betongen och riva ut de trycka reglarna mm när jag nu ska renovera rummen på nedervåningen.

Eftersom det av naturliga själ mest skrivs om problem på detta forum skulle jag vilja veta hur många här som har liknande hus/konstruktioner och som inte heller stött på några problem under årens lopp och som kan lugna mig lite :)
 
145 lax efter rot för att byta ytterväggssyllar. Väntar på offert från två andra företag.
 
T Trasan3 skrev:
Hej,

Tycker man läser titt som tätt om folk som har problem med uppreglade golv och/eller ingjutna syllar på oisolerade betongplattor.

Jag äger själv ett sånt hus, byggt 75 med nedgjutna spikreglar, luftspalt, isolering, golvspån, övergolv men detta verkar faktiskt ha fungerat utmärkt i snart 50 år.

Men efter allt man läst här är det lätt att stressa upp sig och nästan känna ett tvång att riva ned till betongen och riva ut de trycka reglarna mm när jag nu ska renovera rummen på nedervåningen.

Eftersom det av naturliga själ mest skrivs om problem på detta forum skulle jag vilja veta hur många här som har liknande hus/konstruktioner och som inte heller stött på några problem under årens lopp och som kan lugna mig lite :)
Jag känner igen det där med att bli uppstressad av alla problem man läser om här.

Står själv i dagsläget med att göra iordning ett rum på 25 kvm i källaren som har uppreglat golv sedan 1971. Det ligger ett plankgolv som jag snart rivit lös och kommer att återmontera. På plattan ligger vanlig isolering som luktar ordentlig källare, reglarna har massor med underlägg av diverse träbitar och masonite.
Nu när jag plockat bort nästan hela golvet och isoleringen så ser reglar och underlägg ut som det varit monterat nyligen men det är 50 år sedan.
Jag tänker behålla reglarna som dom ligger, skruva fast dom i plattan med byggvinklar men plocka bort alla underlägg och allt organiskt material som har kontakt med betongen.
En skön känsla att se att inget mögel eller fukt varit aktivt under så lång tid.
 
N Nora. skrev:
145 lax efter rot för att byta ytterväggssyllar. Väntar på offert från två andra företag.
Byta inifrån eller utifrån?
 
Z ZipLock skrev:
Byta inifrån eller utifrån?
Utifrån. Ytskikt inomhus kommer alltså att inte påverkas enligt företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.