Fairlane Fairlane skrev:
Det anser jag inte. Rapporten är inte så efterfrågad, den är efterfrågad av dig, och endast dig.

Varför skulle någon ta sig tid att plocka fram allt till dig igen???
.
Föra att komma framåt i frågan så klart :)

Jag vet ju så klart att den inte finns men så länge ni hävdar att den gör det begär jag nu för 7e gången att länka den.

Vore det verkligen för mycket besvär? Jag har ju postat minst 10 studier som visar att munskydd fungerar.

Det finns väl fler som läser tråden än jag. Är de inte värda att få veta "den sanning" som du vet?
 
MaxHugo
Ulltand Ulltand skrev:
Föra att komma framåt i frågan så klart :)

Jag vet ju så klart att den inte finns men så länge ni hävdar att den gör det begär jag nu för 7e gången att länka den.

Vore det verkligen för mycket besvär? Jag har ju postat minst 10 studier som visar att munskydd fungerar.

Det finns väl fler som läser tråden än jag. Är de inte värda att få veta "den sanning" som du vet?
Fungera om du använder det på rätt sätt. Ska du följa dom reglerna, så är det lika bra att ha det på hela tiden. Tror inte det hade blivit populärt
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hetl rätt det kan man inte ta upp. Så den danska studien måste vi bortse ifrån. Men om man trots alla tar upp den (Brigitt) så är det galet fel att hävda att den hävdade att smittspridningen kunde öka pga munskydd.

Så släpp den danska studien och titta på 50 andra som visar (inom rimligt statistisk osäkert) att munskydd fungerar
Så om vi då bortser från den danska studien, fast din senaste länkade metastudie inte gör det, så vad återstår då från den metastudien:

5 studier om munskydd varav 2 anses vara av ändå sämre kvalitet än den danska och ska den danska förkastas måste förstås dessa 2 också förkastas.
Kvarvarande 3 studier anges som samma kvalitet som den danska, så om den danska förkastas pga. för dålig kvalitet så bör ju även dessa 3 studier förkastas.
Således inga återstår.

Ulltand Ulltand skrev:
Så släpp den danska studien och titta på 50 andra som visar (inom rimligt statistisk osäkert) att munskydd fungerar
Väldigt underligt att den senaste metastudien inte tar upp dem. Kan det vara för att de inte har tillräcklig kvalitet?

Ulltand Ulltand skrev:
Du fattar men i den danska studien så landar det på det mest sannolika skyddet är 15 -20%
Nej, man kan inte veta vad som är mest sannolikt när man bara har ett resultat med stort konfidensintervall. Det värde man får fram behöver inte alls vara det mest sannolikt eftersom det mest sannolika är just det som gäller i verkligheten och det känner man inte till.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Har inte tidigare varit i denna tråd men ser tyvärr att tonen och den tråkiga attityden liknar de andra "Corona" trådarna i forumet. Beror förmodligen på att det till stor del är samma användare! Själv är jag inget fan av munskydd men behöver ha det när jag är på kontoret (inte vid arbetsplatsen - skrivbordet). Varför använder tandläkare och andra läkare normalt sett munskydd vid undersökningar/behandlingar/operationer? Är det för att skydda sig själv eller patienten?
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Varför använder tandläkare och andra läkare normalt sett munskydd vid undersökningar/behandlingar/operationer? Är det för att skydda sig själv eller patienten?
Patienten
Inte så bra att om det kommer droppar från munnen eller näsan ner i patientens mun eller operationsöppning.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Patienten
Inte så bra att om det kommer droppar från munnen eller näsan ner i patientens mun eller operationsöppning.
Precis som när man hostar nyser eller talar. Små vätskedroppar som innehåller stora mängder coronavirus sprids via utandningsluften. Dessa små droppar kan färdas långt och håller sig svävade i luften ganska länge. @Texan

Risken för att bli smittad och sannolikt också risken för hur sjuk man blir eller att avlida förhåller sig starkt med virusmängden man andas in.

Det är därför munskydd ger ett skydd och det stora skyddet får man när de som är sjuka använder dem. I praktiken då alla måste ha dem i publika sammanhang.

Man kan få ett bra skydd också som frisk bärare av munskydd men då bör man gå upp i kvalité till så kallade FFP2 eller FFP3 klassade munskydd.

Däremot är det en myt att corona smittar från ytor genom hudkontakt osv. Så det där med att tvätta händerna saknar praktiskt betydelse för spridningen av Corona. Men det hindrar till del andra sjukdomar som tex vinterkräksjukan. Det är också därmed ofarligt att pilla på munskyddet då smittan sprids via luften till andningsvägarna. Eller som en känd virolog uttryckte det. "man måste pilla sig bra länge och djupt i näsan för att överföra smittan från ett finger"
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Risken för att bli smittad och sannolikt också risken för hur sjuk man blir eller att avlida förhåller sig starkt med virusmängden man andas in.
För över ett år sen skrevs det om resultatet från en studie som visade att mycket lite inandade virus gav en lindrig sjukdom men hade man väl kommit över en tröskelnivå så påverkade halterna inte längre förloppet. Jag har för mig att den utgick från vårdpersonal under första vågen som inte alltid var så bra skyddad i alla länder och man kunde inte se någon skillnad på sjukdomsförloppet beroende på hur exponerade de hade blivit.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Munskydd fungerar inte bara i kollektivtrafiken. De fungerar i Riksdagen också!

""Smittrisken avgörs av hur väl verksamheten har varit organiserad för att alla skulle kunna undvika trängsel – i och utanför kammaren – och om alla till exempel bar munskydd, förklarar Joakim Dillner.

Det hade gått ut en uppmaning till alla på plats att bära munskydd och hålla avstånd, berättade talman Andreas Norlén i ett skriftligt uttalande tidigare på torsdagen.

– Sedan hade de väl knappast munskydd när de talade, men det är väl mer än två meter från talarstolen till åhörarbänkarna så det är nog inte så att de har smittat någon just i det ögonblicket, det tror jag inte, säger Joakim Dillner."" //DN
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane
Tja, det fungerar att använda munskydd både i riksdagen och kollektivtrafiken, det tror jag alla är överens om.

Det som är mer kluvet är om det gör någon nytta för smittspridningen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, det fungerar att använda munskydd både i riksdagen och kollektivtrafiken, det tror jag alla är överens om.

Det som är mer kluvet är om det gör någon nytta för smittspridningen.
Jasså? Varför tror du då att man rekommenderar munskydd, dålig andedräkt?

Kluvet för smittspridningen? Ja du och Tegnell kanske tycker det. Nästan alla andra vet att det fungerar.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jasså? Varför tror du då att man rekommenderar munskydd, dålig andedräkt?

Kluvet för smittspridningen? Ja du och Tegnell kanske tycker det. Nästan alla andra vet att det fungerar.
Man kan ju tänkas rekommendera det dels för att man tror det och dels för att visa handlingskraft.

Klart att det är kluvet när bevisen för att det ger effekt är så svaga.
Det betyder inte att det inte fungerar, utan bara att det inte är bevisat. Det är skillnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kluvet för smittspridningen? Ja du och Tegnell kanske tycker det. Nästan alla andra vet att det fungerar.
Tegnell vet att den mesta smittspridningen sker i hemmet och på jobbet. Ska munskydd ha en bra effekt på smittspridningen så är det alltså i hemmet och på arbetsplatser man borde kräva munskydd. Det blir väldigt svårt att kontrollera om folk har munskydd i sina egna hem, och det vet Tegnell, precis som han vet att vi inte har någon bra kontrollapparat för att kunna ha tvingande munskyddsregler. Därför nöjer man sig med rekommendationer som t.ex. munskydd i kollektivtrafiken.

Munskydd hjälper, det vet till och med Tegnell.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaM910/omikron-vacker-nya-krav-pa-munskydd
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Tegnell vet att den mesta smittspridningen sker i hemmet och på jobbet. Ska munskydd ha en bra effekt på smittspridningen så är det alltså i hemmet och på arbetsplatser man borde kräva munskydd. Det blir väldigt svårt att kontrollera om folk har munskydd i sina egna hem, och det vet Tegnell, precis som han vet att vi inte har någon bra kontrollapparat för att kunna ha tvingande munskyddsregler. Därför nöjer man sig med rekommendationer som t.ex. munskydd i kollektivtrafiken.

Munskydd hjälper, det vet till och med Tegnell.
[länk]
Precis. Det där är ju inte raketforskning att förstå. Att munskydd funkar i sak är inte märkligt. Det är att få dom att användas rätt och vid rätt tillfällen ( tex i hemmet för att det skulle ha någon påtaglig effekt) för att påverka spridningen generellt som är problemet. Det förstår alla som inte har en personlig beef med FHM. Sedan kan man nog tänka sig att ju mer smittsamt ett virus är desto mindre verkan ger ett från början undermåligt använt skydd. Även om det borde vara mer nödvändigt med ett bättre sådant.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju tänkas rekommendera det dels för att man tror det och dels för att visa handlingskraft.

Klart att det är kluvet när bevisen för att det ger effekt är så svaga.
Det betyder inte att det inte fungerar, utan bara att det inte är bevisat. Det är skillnad.

Men ingen tycker att bevisen är svara länge! Alla länder och organisationer säger ju numera att munskydd gör skillnad. Det på basen av alla studier som genomförs.

De enda jag kommer på som inte vill rekommendera munskydd annat än i Riksdagen, På bussen och alla som Besöker sjukhus är FHM är deras trogna följare. Men där är vi alla fall överens om att de fungerar :)
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Men ingen tycker att bevisen är svara länge! Alla länder och organisationer säger ju numera att munskydd gör skillnad. Det på basen av alla studier som genomförs.
Jodå, det finns många som tycker att bevisen är svaga. Sen finns det också de som håller på med "mest troligt" när en studie inte kan påvisa effektivitet, men det är bara folk som inte förstår statistik (även om de tror sig göra det). Samma personer tror också att munskydd är bättre än avstånd, vilket såklart är nonsens, åtminstone så länge man inte definierar vad man menar med avstånd. Just nu sitter jag till exempel hemma, alldeles ensam. Närmsta person kanske är grannen och lite beroende på var i sitt hus vederbörande befinner sig så kanske vi talar om 25-30 meter. Jag påstår, utan att ha studier som backar upp det, att det är mycket säkrare än 1 meters avstånd med munskydd.

Ulltand Ulltand skrev:
De enda jag kommer på som inte vill rekommendera munskydd annat än i Riksdagen, På bussen och alla som Besöker sjukhus är FHM är deras trogna följare. Men där är vi alla fall överens om att de fungerar :)
Som sagt, jag är på inget vis motståndare till munskydd, jag använde ett (typ FFP3) så sent som igår när jag skulle till ett ställe där det fanns risk att komma för nära folk. Jag höll ändå så stort avstånd det gick.
Det är däremot något helt annat än att det skulle ge effekt i stor skala överallt. Många av de studier du hänvisat till har så stora brister att de rimligtvis inte kan användas som bevis för effekten.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.