Tjena.

Ska bygga en köksinredning och då behövs en massa maskiner, en av dessa är en såg som sågar rakare än en banankurva.

Plyfa blir materialet, troligen 19mm såvida inget händer.

Jag är nybörjare på detta och min fråga är helt enkelt vilken som passar bäst för att såga skivor i olika storlek. Helst fullstorlek så jag slipper kladda med en sänksåg.

Köpa en stor gjutjärnssåg begagnad gör jag gärna men det är ju också en väldigt begränsad marknad så en billigare ny är därför alternativet om ingen sådan dyker upp. Så sådana kommentarer behövs helt enkelt inte :)

Någon av dessa nedan, eller liknande. Vet inte skillnaden mellan dessa tre olika sorters sågar så någon får gärna berätta mer om dom.
Budget sådär ca 15k.

https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/trasagar/justersagar/duab-justersag-ts250

https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/trasagar/duab-panelsag-ps250
 
Denna typ av fråga diskuteras ganska ofta och bilden jag fått är att du behöver upp i högre nivå än dessa maskiner om de ska bli bättre än ett sänksågssystem.
Jag har aldrig använt en riktig formatsåg men jag har platsbyggt kök och det ställer mycket höga krav på precision och repeterbarhet om det ska gå smidigt.
 
nanowire nanowire skrev:
Denna typ av fråga diskuteras ganska ofta och bilden jag fått är att du behöver upp i högre nivå än dessa maskiner om de ska bli bättre än ett sänksågssystem.
Jag har aldrig använt en riktig formatsåg men jag har platsbyggt kök och det ställer mycket höga krav på precision och repeterbarhet om det ska gå smidigt.

Ja det finns ju en del trådar om just DUAB och liknande. Men kan inte hitta något om just vad skillnaden är mellan dessa sågar.

Det är ju som du säger, krävs en hel del för att det ska gå smidigt. Men har man ställt in den en gång och det blir bra så kan man såga många skivor på en gång.
Det är mycket diskussion kring det men det verkar vara ungefär noll som faktiskt ha använt en utan det är ju mer det vanliga: "Bättre med en 400kg såg från 1980 som kommer leva för evigt"

Säger inte att man har fel när man säger så, man har troligen rätt. Men frågan är ju mer att jämför mellan dessa två. Den ena är bättre, men hur mycket sämre är den andra och är den tillräckligt bra.

Bättre/sämre är ju enbart relevant när man kan jämföra hur mycket skillnaden är. Annars betyder det ju ingenting.
 
nanowire nanowire skrev:
Denna typ av fråga diskuteras ganska ofta och bilden jag fått är att du behöver upp i högre nivå än dessa maskiner om de ska bli bättre än ett sänksågssystem.
Jag har aldrig använt en riktig formatsåg men jag har platsbyggt kök och det ställer mycket höga krav på precision och repeterbarhet om det ska gå smidigt.
Men ja, jag håller med dig på alla plan.

Försökte köpa en SCM igår men någon minut efter jag frågade om nummer för handpenning så blev den såld.
Så därför vill jag ha lite koll på backup-sågar om det inte går att få tag i en 400kg gjutjärnsklump :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.