pacman42 pacman42 skrev:
Men då fasta elpriser nu kommer att höjas kraftigt (enligt Bixias vd) så är ju fasta elpriser inte en framkomlig väg längre...
Det är väl sånt man får försöka sätta sig in i. Än så länge är jag fast i mitt nuvarande elavtal. Mitt elbolag har tre månaders uppsägningstid och så får jag se vad som kan bli efter det.
 
A
sysmali sysmali skrev:
Säljer hönsen.
Sälj hellre grannens, de är de riktigt dyra kräken.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
A
måste jag spara mer än jag redan gör på förbrukningen..
Så slår jag av strömmen och använder värmeljus..
tvätta och diska går ju i balja...

Nä men jag betalar min relativt låga räkning och sedan går jag vidare i livet
 
F
A AxelJa skrev:
Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.

Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
har du nåt ner bevis för det än ”han sa att” så är det ju underbart.
 
  • Gilla
3asyMan och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Norges Facebook-grupp som kräver ett maxpris på 50öre/kWh har 600.000 medlemmar. Sveriges motsvarighet har 30.000 medlemmar.

Slutsatsen: Norrmän kommer bestrida. Svensken kommer att betala. Conny kommer koppla förbi i elskåpet. Agda kommer sälja smycken.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Muhrman och 12 till
  • Laddar…
Jag minns förresten när jag var ung och fattig och "hängde" elmätaren, för att få ner elräkningen till ett minimum. Det var en nödlösning men dock en lösning på höga elräkningar.

Men såna elmätare finns inte längre och så var det ju rätt olagligt också så det är tur att den möjligheten inte erbjuds nu.

Hoppas för övrigt att ingen behöver ta lån för att betala elräkningen. Det blir dyra kWh i såna fall.
 
F
V vik_tor skrev:
Göteborg så snön ligger sällan länge. Men kommer behöva komplettera med eldning under dessa månader så att batteribanken kan reserveras för hushållselen.

Jag kan inte ändra Sverige energipolitik, dock så kan jag ändra min egna. En dröm vore att mata ner överskottselen 30 meter ner marken vid huset (40m blålera) och bygga ett växthus runt huset.
läste om ett Finskt företag som experimenterade med lagrad värme i sandmagasin i marken. Dom fick upp det i 600 grader eller nåt sånt.

Jag har tänkt samma tanke som dig, ett sjuhelvetes växthus över hela tomten och magasinerad värme som håller det på 20 grader hela vintern.

Hur mycket batterier har du? Och kommer det att löna sig att gå off-grid? Med så mycket batterier så kunde du nästan görs business på att nättanka dom under blåsiga delar av vintern då elen kostar 21 öre och sälja som helvete när det kostar 300-900 öre.
 
  • Gilla
Karlsson Lysekil
  • Laddar…
Betalar, kallställer rum som vi inte vistas i dagligen, stryper självdraget, installerar kamininsats för att hjälpa till med uppvärmning och mysfaktor.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
H
Betalar.
Livet går vidare som vanligt, räkningen är glömd när man signerade i internetbanken.
Snart ny månad med nya räkningar.

Ska man gå runt och tänka på allt sånt här då får man ju inget annat gjort heller.
Tur dieseln är billig iallafall.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
3asyMan och 15 till
  • Laddar…
M
Ger folk som erkänner att de röstat på miljöpartiet ett blått öga!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Magnusalsjon och 24 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
måste jag spara mer än jag redan gör på förbrukningen..
Så slår jag av strömmen och använder värmeljus..
tvätta och diska går ju i balja...

Nä men jag betalar min relativt låga räkning och sedan går jag vidare i livet
Samma här , man betalar och får försöka se till att det finns ved att elda.
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Samma här , man betalar och får försöka se till att det finns ved att elda.
Jajemän.
vet i mina yngre dagar att far hade problem vid jul ett år att betala..
Då syrran och hennes familj varit hos oss i en vecka.. i det rummet va det enbart elvärme..
Och de ville ha varmt..
Så då betalade jag detta..
Jag var väl runt moppeåldern.. Men hade sålt så pass med svartgrisar att jag kunde betala utan problem.. året efter drog jag in vattenburet dit.. Så allt går att lösa bara man vill.
 
  • Gilla
  • Älska
Carl.Alm och 8 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Betalar.
Livet går vidare som vanligt, räkningen är glömd när man signerade i internetbanken.
Snart ny månad med nya räkningar.

Ska man gå runt och tänka på allt sånt här då får man ju inget annat gjort heller.
Tur dieseln är billig iallafall.
Att inte engagera sig samhällsproblemen och köpa sig loss från problemen är ju helt klart det smidigaste man kan göra. Önskar att jag hade en sådan personlighet då det skulle gett mig mer tid över.
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Att inte engagera sig samhällsproblemen och köpa sig loss från problemen är ju helt klart det smidigaste man kan göra. Önskar att jag hade en sådan personlighet då det skulle gett mig mer tid över.
KBT? Vi människor har relativt stor förmåga att programmera om oss själva, men det kräver genuin vilja och mycket jobb.
 
  • Gilla
jonjoh och 1 till
  • Laddar…
H
V vik_tor skrev:
Att inte engagera sig samhällsproblemen och köpa sig loss från problemen är ju helt klart det smidigaste man kan göra. Önskar att jag hade en sådan personlighet då det skulle gett mig mer tid över.
ja men herregud, finns annat som är mer viktigt, typ vilka strumpor jag ska ha på mig.
Jag orkar inte snåla och sluta duscha, eller skita på jobbet bara för jag inte vill tända lampan hemma på dass.
Jag lever och förbrukar ström som vanligt.
Men jag slösar inte heller för den delen.
Mitt val och då är det bara att betala.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.