Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
R
Betalar fakturan:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Muhrman och 62 till
  • Laddar…
Hus tomte
Betalar
 
  • Gilla
Muhrman och 8 till
  • Laddar…
Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.

Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
 
  • Gilla
  • Haha
Muhrman och 62 till
  • Laddar…
sysmali
ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Säljer hönsen.
 
  • Haha
  • Gilla
[SH] och 34 till
  • Laddar…
Betalar fakturan och jag har beställt en LLVP för att få ned elförbrukningen. Det har tidigare svidit att ta den investeringen, nu är det ett lätt beslut. Den bhar betalat av sig redan efter 4--5 år, med årets priser efter mindre än 3 år.
 
  • Gilla
Joan12 och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Betalar och äter nudlar resten av månaden samt ber till gudarna atr detta blåser över snart.
 
  • Gilla
AnnikaME och 10 till
  • Laddar…
Betalar och tar ett extraknäck.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Säljer hönsen.
Det är väl grannens höns man ska sälja isåfall (obs, skämt för de som hängt på forumet länge)
 
  • Gilla
  • Haha
Kickan42 och 50 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Betalar och äter nudlar resten av månaden samt ber till gudarna atr detta blåser över snart.
Blåser gör det allt, är ju storm i Sverige just nu...
 
  • Haha
  • Gilla
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Går off-grid i April med 132kWp solpaneler. Och en isolerad container full med LiFePO4 batterier.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
em72 och 19 till
  • Laddar…
Betalar. Precis som jag brukar göra när elräkningen kommer.

Att den senaste räkningen var väldigt hög är väl ungefär som att få en oväntad verkstadsräkning om bilen gått sönder, det är bl.a för såna här mer eller mindre oförutsedda utgifter som jag har en buffert.

Sen måste jag naturligtvis se över mitt elavtal och sätta mig in ordentligt i hur man bäst bör göra för att försöka undvika liknande "chock"-räkningar i fortsättningen. En dyrköpt lärdom men dock en lärdom.
 
  • Gilla
CISCO 74 och 34 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Går off-grid i April med 132kWp solpaneler. Och en isolerad container full med LiFePO4 batterier.
Och du klarar vintern på det? Imponerande i så fall.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 9 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Betalar. Precis som jag brukar göra när elräkningen kommer.

Att den senaste räkningen var väldigt hög är väl ungefär som att få en oväntad verkstadsräkning om bilen gått sönder, det är bl.a för såna här mer eller mindre oförutsedda utgifter som jag har en buffert.

Sen måste jag naturligtvis se över mitt elavtal och sätta mig in ordentligt i hur man bäst bör göra för att försöka undvika liknande "chock"-räkningar i fortsättningen. En dyrköpt lärdom men dock en lärdom.
Men då fasta elpriser nu kommer att höjas kraftigt (enligt Bixias vd) så är ju fasta elpriser inte en framkomlig väg längre...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och du klarar vintern på det? Imponerande i så fall.
Göteborg så snön ligger sällan länge. Men kommer behöva komplettera med eldning under dessa månader så att batteribanken kan reserveras för hushållselen.

Jag kan inte ändra Sverige energipolitik, dock så kan jag ändra min egna. En dröm vore att mata ner överskottselen 30 meter ner marken vid huset (40m blålera) och bygga ett växthus runt huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
sagabelami och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.