Hej forumet,
Jag och min sambo planerar på att köpa ett 1920-tals hus som fick sig en omfattande renovering under 60/70-talet.
Idag är det två lägenheter men vi ska då bygga om till en större villa. Det är ca 180 kvm stort fördelat på två plan plus ca 80kvm källare som idag är delvis gjuten.

Jag har renoverat två lägenheter sen innan under vägledning av en målare så måleribitarna känner jag mig rätt så trygg med. Byggmässigt så har jag mest varit med farsan när han renoverat hemma såsom reglat upp innervägg och gipsning av vägg etc..

Det som ska göras är väl i princip rubbet.

Lägga om tak
Dränera
Tilläggsisolera plus återställa fasad (sitter idag mexitegel ovanpå orginalfasad, antingen puts eller träfasad)
Större ytterdörr
Byta fönster
Sätta igen en ytterdörr
Riva betongaltan samt bygga ny altan
Dra om all el
Byta stammar
Installera fjärrvärme plus fiber
Två badrum
Kök
Nya ytskikt i hela huset
Bygga om trapphus (huset har idag en huvudentré till bottenvåning plus trapphus på baksidan med ingång 2 till bottenvåning samt en dörr till övervåningen.
Ta fram golv (sitter idag plastmatta ovanpå orginalgolven

Är säkert en jäkla massa mer som ska/kommer göras bla
Riva befintligt garage och bygga nytt
Inreda källaren

Jag tänker att jag ska utöka informationen när vi väll skrivit på papprena för huset så att allt är klart och då även lägga upp lite bilder.

Nu till mina inledande frågor.

1. Jag tänkte riva själv, till vilken nivå ska man riva om ovanstående ska göras om, ska jag riva ner till reglarna eller är det onödigt att riva ner gips och eventuella träskivor? Jag förstår att jag måste riva golv där stammarna går då dessa ska bytas ut. Elen är idag infälld så kan man nyttja befintliga kanaler eller ska det rivas ner och ersättas med nya?

2. Jag är lite orolig för asbest då det renoverades på 60/70-tal, finns det några givna give-aways på att det är t.ex limmat med asbest eller måste jag skicka in prover på alla orosmoment?

3. Vad för verktyg rekommenderar ni att man har hemma, då jag endast bott i lägenhet innan så är tillgången på bra verktyg skral.. Farsan hade egen firma på 90-talet så hans garage är välfyllt med äldre dock kvalitetsverktyg så möjligheten finns nog att låna en del därifrån men han bor 30 mil bort.. Så frågan är väl vad borde alla villaägare ha i verktygsväg och vad är vettigast att låna/hyra.

4. Källaren har inte gjuten platta under hela huset, ca 2/3 är gjutet, går det att bygga en jordkällare där det idag är ogjutet eller kommer det skapa fuktproblem?

Fortsättning följer, vi får idag 30/11 förhoppningsvis reda på om vi vinner budgivningen eller inte.
/Eric
 
Kul projekt, och hoppas ni vinner budgivningen.

Får man fråga vad du gissar renoveringen kommer gå på? Drömmer om ett lite liknande projekt :)
 
  • Gilla
GoofyGoof
  • Laddar…
S Småbruket skrev:
Kul projekt, och hoppas ni vinner budgivningen.

Får man fråga vad du gissar renoveringen kommer gå på? Drömmer om ett lite liknande projekt :)
Tack, nu har de andra budgivarna stannat så vi hoppas att det inte kommer in en smygare nu i slutet.

Jag har pratat lite med snickare som säger att vi nog ska räkna med 2 miljoner för att ha marginal, sen är lite mer än hälften av det arbetskostnad så ju mer man kan göra själv desto billigare blir det.
Sen har han inte hunnit sätta sig ner och räkna på det ordentligt utan detta är en snabb uppskattning efter att vi kikade på kåken tillsammans.
 
  • Gilla
Småbruket
  • Laddar…
Hej! Nyfiken på om er renovering blev av?

Har ni tagit itu med mexitegelfasaden? Isf, hur blev resultatet och hur svår var processen?
 
A fredrikekelund skrev:
Hej! Nyfiken på om er renovering blev av?

Har ni tagit itu med mexitegelfasaden? Isf, hur blev resultatet och hur svår var processen?
Hej! Renoveringen blev av.
Vi har flyttat in på första våningen som är helt klar, utöver det har vi gjutit ny platta i källare, dränerat och bytt alla inkommande anlutningar (el, vatten, avlopp, dragit in fiber etc.)

Vår tanke är att byta fasad och tak i sommar då skicket var godkänt på det men det börjar bli lite gammalt. Vi kommer riva ner teglet och sen tilläggsisolera och sen sätta på en träfasad. Vi ville putsa men om vi ska putsa vill vi ha putsade knutar och runt fönster etc och det skiljde väldigt mycket mellan det och träfasad.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M
Ni har inte möjlighet att dela med er smaskiga renoveringsbilder? Samt bilder på slutresultatet!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är just sånt' här jobb som gör forumet spännande och inspirerande :D
Bilder, massor av bilder vill vi ha :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.