useless useless skrev:
Det är väl det som är grundproblemet. Antingen accepterar ni 1900 kWh en kall månad och har det behagligt i huset, eller så stänger ni av golvvärmen och tilluftvärmen, sparar 600 kWh och går runt och fryser.

Förbrukningen i sig tycker inte jag är anmärkningsvärt
hög, så vill ni minska kostnaden är det i första hand elavtalet ni ska se över.
Ja, lite så är det faktiskt. Tack för svar
 
  • Gilla
Tyskar
  • Laddar…
Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?

Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.

Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
 
  • Gilla
  • Wow
Meta9 och 13 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?

Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.

Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.

Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
 
  • Gilla
  • Haha
René W och 2 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
jorå den är igång provade stänga av den helt men fick direkt klagomål från frugan om att hon tyckte sig känna att det blåser kallt på henne men har iaf sänkt tempen så den brukar ligga på 10-30 % av sin kapacitet
Fungerar värmeväxlare? Är det en roterande? (Remmen kan ha gått av).
När bytte du filter senast?
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
Ni kan alltid prova att sänka, antingen funkar det eller inte.
Men det skadar ju inte om man försöker in i det sista att spara så mycket som möjligt.
Vi fick 5100 kr kontra 1600 förra december.
 
  • Gilla
ullis54 och 3 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Fungerar värmeväxlare? Är det en roterande? (Remmen kan ha gått av).
När bytte du filter senast?
japp allting är installerat i sommar och det fungerar fint. Filtret byttes efter nån vecka tror ja man skulle göra men kanske dags snart igen
 
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
hej är det inte bättre med ( ispine) oktavius än bergvärme som koplar till sol och vindkraft samt en vätgasgenurator som tankas med vatten
 
  • Haha
  • Gilla
Alexandra59 och 5 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
Jag har 18.5 grader inne :) raggsockor och tjocktröja hör till när man har hus ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Meta9 och 35 till
  • Laddar…
D daniel_021 skrev:
Jag har 18.5 grader inne :) raggsockor och tjocktröja hör till när man har hus ;)
du borde läsa om ispinen företaget heter oktavius tror jag kan vara felstavat
 
  • Gilla
Witch007
  • Laddar…
Bft204 Bft204 skrev:
du borde läsa om ispinen företaget heter oktavius tror jag kan vara felstavat
Octopus Ispinne är rätt
 
  • Gilla
  • Haha
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
D daniel_021 skrev:
Jag har 18.5 grader inne :) raggsockor och tjocktröja hör till när man har hus ;)
Årets julklapp 2022 :)
 
  • Gilla
Igen och 9 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?

Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.

Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
En värmepumpstorkare kan faktiskt vara effektivare än att lufttorka inomhus, eftersom du får tillbaka energin som krävs för att avdunsta vattnet när det kondenserar. Om du hänger kläderna sjunker istället rumstemperaturen och elementet får gå hårdare, energin försvinner med ångan i frånluften.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 19 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
En värmepumpstorkare kan faktiskt vara effektivare än att lufttorka inomhus, eftersom du får tillbaka energin som krävs för att avdunsta vattnet när det kondenserar. Om du hänger kläderna sjunker istället rumstemperaturen och elementet får gå hårdare, energin försvinner med ångan i frånluften.
Möjligt. Själva lufttorkar vi i källaren. Och ser inte hur det kan påverka elförbrukningen. Det som måste torka snabbt hänger vi framför kaminen.
Rumstemperaturen i källaren är konstant också ;) Ja förutom när jag kör långpass i gymmet för då värmer jag upp det.
 
  • Gilla
Mr J.E
  • Laddar…
H hapazard skrev:
En värmepumpstorkare kan faktiskt vara effektivare än att lufttorka inomhus, eftersom du får tillbaka energin som krävs för att avdunsta vattnet när det kondenserar. Om du hänger kläderna sjunker istället rumstemperaturen och elementet får gå hårdare, energin försvinner med ångan i frånluften.
Ja det stämmer men betänk att att huset grundvärme också är på värmepump. Alltså även då en värmepump som torkar kläderna. Men elvärme hade det sett lite annorlunda ut.

Det blir mer en fråga var vattnet tar vägen. i avloppet eller i luften. Under vintern vill nog många ha det i luften då det ofta är "very dry"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.